خوزنا : عزاداري برحسين نه به قدمت اسلام،كه به قدمت انسان است
پنجشنبه، 21 مرداد 1400 - 18:36 کد خبر:113115
حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري در سخناني بيان كرد؛ اينكه گفته شود عزاداري بر مصائب امام حسين ع از دوران صفويه شروع شده است و گاهي ذيل عنوان تشيع صفوي تحليل شود، درست نيست. اين استاد سطوح عالي حوزه علميه كه در شب اول محرم ۱۴۴۳قمري (مصادف با مرداد ۱۴۰۰) در جمع عزاداران حسيني سخن ميگفت افزود؛ فصل عزاداري و ماه محرم كه فرا ميرسد دشمنان اهل بيت اين شايعات و شبهات را منتشر ميكنند تا شايد چند جوان را متقاعد كنند كه اين عزاداريها يك چيز مستحدث و جديد است و اصالت و قدمت ندارد تا شايد بتوانند جوانان را از خيمه امام حسين ع دور كنند.


حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري در سخناني بيان كرد؛ اينكه گفته شود عزاداري بر مصائب امام حسين ع از دوران صفويه شروع شده است و گاهي ذيل عنوان تشيع صفوي تحليل شود، درست نيست.

اين استاد سطوح عالي حوزه علميه كه در شب اول محرم ۱۴۴۳قمري (مصادف با مرداد ۱۴۰۰) در جمع عزاداران حسيني سخن ميگفت افزود؛ فصل عزاداري و ماه محرم كه فرا ميرسد دشمنان اهل بيت اين شايعات و شبهات را منتشر ميكنند تا شايد چند جوان را متقاعد كنند كه اين عزاداريها يك چيز مستحدث و جديد است و اصالت و قدمت ندارد تا شايد بتوانند جوانان را از خيمه امام حسين ع دور كنند.

اين پژوهشگر تاريخ اسلام در بيان مصاديقي از عزاداري هاي پس از شهادت امام حسين ع گفت: اولين روضه خوان او كاروان اسرا بودند كه كوچه هاي كوفه و دارالإماره را به مجلس عزا تبديل كردند، شام را همينطور. ام البنين در مدينه علني عزاداري ميكرد. از خانه هيچيك از بني هاشم دود طبخ غذا برنخاست و زنان سرمه نكشيدند تا ابن زياد به هلاكت رسيد... زين العابدين از هر فرصتي استفاده ميكرد براي زنده كردن و اعلان حوادث غمبار كربلا . همه امامان پس از امام حسين ع اقامه مجلس عزا كرده اند... امام باقرع، در مجلسي كميت را بر سرودن اشعاري در رثاي اباعبدالله الحسين ع تحسين و تشويق كرده است. امام رضا ع از دعبل خواست تا براي او و خانواده اش، مرثيه بخواند... البته اين عزاداريها يك جور نبوده گاهي انفرادي و گاهي جمعي بوده. گاهي مخفي بوده و گاهي علني ...

اين مجتهد خوزستاني عزاداري بر مصيبت امام حسين ع را نه تنها از روز شهادت او بلكه قبل از شهادت او  معرفي كرد و گفت: رسول الله بر حسين گريسته است. علي گريسته است. قبل از آنها انبياي الهي از آدم تا خاتم همه گريسته اند. فرشتگان اقامه عزا كرده اند بر حسين ع...عزاداري بر حسين به قدمت اسلام نه!، به قدمت انسان است!.

ايشان ادامه داد: البته دوره هاي كه شيعه قدرت و بسط يد داشته، اين عزاداريها عموميت و رواج و گسترش يافته است و داراي آيين و تشريفات شده است. مانند كارهايي كه آل بويه (نيمه دوم قرن چهارم قمري تا نيمه قرن پنجم) در ايران و عراق و يا فاطميان در مصر وشمال افريقا انجام دادند... و صفويان ( ابتداي قرن دهم قمري تا نيمه قرن دوازدهم) كه پرچمدارحكومت شيعي بودند رواج دادند آن عزاداريها و آيينها را و رسميت بخشيدند به آن، نه اينكه ايجاد كنند آن را....