خوزنا : متقاضيان وام ازدواج بخوانند
چهارشنبه، 24 شهریور 1400 - 04:24 کد خبر:116233

براي دريافت وام ازدواج نيازي به مراجعه حضوري به شعب بانك‌ها نيست و فرآيند آن همچون قبل از طريق سامانه مربوطه‌ كه بانك مركزي تعبيه كرده است، انجام مي‌شود اما باتوجه به برخي سوالات و ابهامات متقاضيان اين وام در طول فرآيند ثبت‌نام، ايسنا پاسخ و توضيحات اين ابهامات را ارائه كرده است.

ايسنا، وام ازدواج يكي از وام‌هاي پرتقاضاي سيستم بانكي است كه هر ساله در بودجه كشور، بانك مركزي و دولت مكلف مي‌شوند به بانك‌ها ابلاغ كنند تا درصدي از وام‌هاي پرداختي خود را به اين امر اختصاص دهند.

بدين منظور، طبق قانون بودجه در سال جاري تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يك از زوج‌ها معادل ۷۰ ميليون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعيين شده است.

همچنين، به منظور كاهش سن ازدواج جوانان، بانك مركزي مكلف شد كه تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي زوج‌هاي زير ۲۵ سال و زوج‌هاي زير ۲۳ سال واجد شرايط دريافت تسهيلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان افزايش دهد.

در اين زمينه، بانك‌ها بايد براي ضمانت صرفا يكي از سه مورد اعتبارسنجي، يعني يك ضامن و سفته يا سهم فرد از حساب يارانه هدفمندي را به منزله ضمانت بپذيرند و طبق گفته مدير اداره اعتبارات بانك تعداد ضامن‌ها در متن قانون پيش‌بيني نشده و مبناي اعتبارسنجي (وضعيت مالي متقاضي و ضامن) اعلام شده است.

براين اساس، به تشخيص بانك‌ها ممكن است تعداد ضامن‌ها كم يا زياد شود.

ثبت‌نام وام ازدواج به صورت اينترنتي و از طريق مراجعه به سايت تسهيلات قرض‌الحسنه وام ازدواج ۱۴۰۰ ve.cbi.ir انجام مي‌شود.

اين سايت توسط بانك مركزي راه اندازي شده است تا متقاضيان در هرساعتي از شبانه روز براي ثبت نام و پيگيري درخواست خود به اين سايت مراجعه كنند. اما در اين بين، برخي از متقاضيان براي تكميل فرآيند ثبت‌نام خود با ابهامات و سوالاتي مواجه هستند كه در ادامه به آن‌ها پاسخ داده شده است.

يكي از مشكلاتي كه برخي متقاضيان وام ازدواج با آن درگير هستند، پذيرفته نشدن مكرر كُد امنيتي ورود به سامانه براي تكميل فرآيندهاي ثبت‌نام است كه پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا از بانك مركزي با اين پاسخ مواجه شد كه حروف مدنظر كه براي ورود به سامانه تعبيه شده‌اند به كوچك و بزرگ بودن صفحه كليد حساس است و افراد بايد به اين موضوع در وارد كردن كُد مربوطه توجه كنند

از سوي ديگر، در فرايند ثبت نام براي دريافت وام ازدواج بايد از بين بانك‌هاي عامل موظف به پرداخت اين تسهيلات، يكي از آن‌ها انتخاب شود كه سامانه مربوطه در زمان انتخاب بانك عامل اين پيغام را مي‌دهد كه "هنگام انتخاب بانك عامل، بانكي را انتخاب كنيد كه بتوانيد در آن بانك ضامن تامين كنيد". 

اين پيام به اين معني است كه قبل از انتخاب بانك عامل از شرايط بانك مورد نظر براي اخذ ضامن اطلاع پيدا كنيد تا فرآيند دريافت تسهيلات براي شما تسهيل شود و ضامني متناسب با شرايط آن بانك ارائه دهيد

علاوه بر اين، برخي ديگر از متقاضيان وام ازدواج كه به تازگي به سامانه براي ثبت‌نام و دريافت وام مراجعه كرده‌اند، اينگونه توضيح دادند كه براي انتخاب بانك عامل تنها يك بانك به آنها معرفي شده است.

پاسخ بانك مركزي به اين موضوع نيز اين است كه منابع بانك‌هاي عامل براي پرداخت وام ازدواج از سوي بانك مركزي در هفته اول هر ماه شارژ مي‌شود كه هر بانكي بسته به تعداد ثبت‌نام‌هايي كه دريافت مي‌كند، ظرفيت آن‌ها تكميل مي‌شود و انتخاب مجدد آن‌ها به عنوان بانك عامل براي دريافت وام ازدواج از سوي ساير متقاضيان در اوايل ماه بعد با شارژ شدن سهميه آن‌ها فعال مي‌شود

البته، ممكن است با درخواست بانك‌هايي كه سهميه آن‌ها براي پرداخت وام ازدواج به پايان رسيده است، بانك مركزي پيش از ابتداي ماه با درخواست آن‌ها موافقت كند و با تمديد سهميه براي پرداخت وام ازدواج بتوان آن‌ها را در سامانه به عنوان بانك عامل انتخاب كرد