خوزنا : پروانه تاكسيراناني كه واكسن نزنند، تمديد نمي‌شود
سه شنبه، 23 شهریور 1400 - 18:24 کد خبر:116255

ايلنا: مدير عامل اتحاديه تاكسيراني كشور از كاهش چشمگير آمار ابتلا به كرونا در بين تاكسيران‌ها پس از واكسيناسيون خبر داد.

مرتضي ضامني مدير عامل اتحاديه تاكسيراني كشور درباره ثبت نام سرويس مدارس همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد اظهار كرد: در حوزه سرويس مدرسه، تكليفي بر حوزه شهرداري‌ها و مديريت شهري است كه شركت‌هاي مجاز را شناسايي و تاييد كنند. در بحث رانندگان نيز همين فرايند طي مي‌شود و زير مجموعه شركت‌ها قرار مي‌گيرند.

او ادامه داد: اين كار در حوزه شهرداري‌ها در بستر سامانه سپند رخ داد و اين آمادگي را داريم كه هر زماني كه مدارس بازگشايي شد، در صورت اعلام نياز به سرويس مدارس، نياز والدين را تامين كنيم.

ضامني افزود: ثبت نام سرويس مدارس در حال انجام است و اين آمادگي را داريم كه حتي براي اول مهر ماه نيز اگر لازم شد، به محض اعلام مراجع ذي ربط مراحل و اقدامات مربوط به استفاده از سرويس مدارس را انجام دهيم.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا واكسيناسيون رانندگان سرويس مدارس منوط به بازگشايي مدارس اعلام شد؟ اظهار كرد: با توجه به اعلام آموزش و پرورش مبني بر اينكه آغاز سال تحصيلي به صورت غيرحضوري است، اين اولويت شايد كمي با تاخير رخ دهد. در صورت جلسه‌اي كه با وزارت بهداشت درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومي داشتيم، تمام ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از تاكسي، اتوبوس، راهوران مترو، كاركنان ميداني، سرويس‌هاي مدارس، آژانس‌هاي تاكسي تلفني و حتي تاكسي‌هاي اينترنتي در اولويت واكسيناسيون قرار دارند.

واكنش به تاخير در واكسيناسيون رانندگان سرويس مدارس

مدير عامل اتحاديه تاكسيراني كشور ادامه داد: اما با توجه به اعلام آموزش و پرورش و اينكه قرار است مدارس با تاخير بازگشايي شوند؛ متناسب با آن اولويت‌هاي تعريف شده و ميزان واكسني كه در اختيار مي‌گذارند، فرايند واكسيناسيون انجام مي‌شود. حتما در صورتي كه قرار باشد مدارس فعاليت خود را شروع كنند، از رانندگاني استفاده خواهد شد كه واكسينه شده باشند.

او در واكنش به اينكه تاخير در بازگشايي مدارس باعث تاخير در تزريق واكسن به معلم‌ها نشد، چرا اين تاخير براي رانندگان سرويس مدارس رخ داده است؟ گفت: در ساير بخش‌هاي حمل و نقل فهرست‌ها مشخص است اما در بحث سرويس مدرسه، ابتدا بايد ثبت نام انجام و جامعه هدف مشخص شود كه چه افرادي تمايل دارند در اين حوزه فعاليت كنند و رسيدن به اين جامعه آماري نيز زمانبر است.

ضامني افزود: بايد به ليست رانندگاني برسيم كه قطعا مي‌خواهند در حوزه سرويس مدرسه ارائه خدمت دهند و بدانيم فرايند تاييديه فردي و خودرويي براي آن‌ها اتفاق افتاده و قرار است خدمت ارائه دهند و سپس آن‌ها را واكسينه خواهيم كرد.

راه اندازي سامانه‌اي براي رصد واكسيناسيون رانندگان توسط مسافران

مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور درباره آمار واكسيناسيون رانندگان تاكسي گفت: واكسيناسيون در حوزه حمل و نقل شهري در همه شهرها اجرا شده است و هيچ شهري را نداريم كه فرايند واكسيناسيون در آن انجام نشده باشد. برآورد ميداني ما از سازمان‌ها نشان مي‌دهد ۸۰ درصد از رانندگان ناوگان در فرايند واكسيناسيون رانندگان شركت كردند و ۲۰ درصد باقيمانده است كه برداشت ما اين است اين تعداد خارج از اولويت رانندگان واكسينه شدند اما عدد دقيق را وزارت بهداشت بايد ارائه دهد.

او از راه اندازي سامانه اي براي رصد واكسيناسيون رانندگان توسط مسافران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت با همكاري وزارت كشور به زودي سامانه‌اي را راه اندازي خواهد كرد كه براساس آن سامانه‌هاي مبدا ما به صورت وب سرويس با سامانه وزارت بهداشت ارتباط برقرار خواهد كرد و مسافران مي‌توانند استعلام بگيرند كه آيا راننده واكسينه شده است يا نه. اين كار براي كل ناوگان حمل ونقل از جمله آژانس ها، خودروهاي سرويسي و تاكسي‌ها انجام خواهد شد.

واكسن كرونا براي رانندگان تاكسي اجباري است

ضامني در واكنش به اينكه واكسيناسيون براي رانندگان اجباري خواهد بود يا نه گفت: از آنجايي كه رانندگان قرار است در حوزه عمومي كار كنند لذا موضوع اجباري شدن تزريق واكسن بايد رخ مي‌داد. اين موضوع توسط سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور به سراسر شهرداري‌هاي كشور ابلاغ شده است تا رانندگاني كه بدون دليل پزشكي واكسن نمي‌زنند، حتما محدوديت‌هايي را براي آن‌ها در نظر بگيرند و پروانه فعاليت آن‌ها را تمديد نكنند. مكاتبات انجام شده و در شهرها در حال اجرا است.

مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور درباره آمار ابتلا و مرگ و مير ناشي از كرونا در بين رانندگان تاكسي گفت: درشهرهاي بزرگ ۷۳۰ راننده در اثر كرونا فورت كرده‌اند كه اين رقم آمار ۶۰ درصد شهرهاي كشور را شامل مي‌شود. همچنين حدود ده هزار راننده تاكسي نيز به كرونا مبتلا شده اند. بعد از اجراي واكسيناسيون آمار ابتلا به كرونا كاهش چشمگيري داشته است.