محققان انگليسي ميگويند كودكاني كه در جريان قرنطينه كوويد-۱۹، زمان بيشتري را در طبيعت سپري كردهاند، از مشكلات رفتاري و احساسي كمتري رنج ميبرند و حال عمومي بهتري دارند.
به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه سپري كردن اوقات در طبيعت مي تواند روشي كم هزينه براي حمايت از سلامت روان كودكاني باشد كه در خانه مي مانند و به مدرسه نمي روند.
محققان همچنين دريافتند كه كودكان خانواده هاي ثروتمند نسبت به كودكان خانواده هاي فقيرتر در طول همه گيري كوويد- ۱۹ تمايل بيشتري براي سپري كردن اوقات در طبيعت داشتند.
محققان در اين مطالعه ۳۷۶ خانواده انگليسي را كه داراي فرزندان سه تا هفت ساله بودند و در فاصله زماني ميان آوريل تا جولاي ۲۰۲۰ در يك نظرسنجي آنلاين شركت كرده بودند، بررسي كردند. بيش از نيمي از اين خانواده ها اعلام كردند كه تعامل فرزندانشان با طبيعت در جريان قرنطينه اول افزايش يافته است، در حالي كه بقيه اذعان داشتند كه ارتباط فرزندانشان با طبيعت يكسان بوده يا كاهش يافته است.
بر اساس نتايج اين مطالعه كه در مجله People and Nature منتشر شده است، يك سوم كودكاني كه در دوران قرنطينه ارتباطشان با طبيعت كاهش يافته بود، ناراحتي و اضطراب بيشتري داشتند.
«سامانتا فريدمن»، يكي از محققان مركز تحقيقات خانواده در دانشگاه كمبريج در اين باره مي گويد: مي دانيم كه دسترسي و تعامل با طبيعت با مزاياي گسترده اي براي سلامت روان از جمله كاهش سطح اضطراب و افسردگي و كاهش استرس در كودكان و بزرگسالان همراه است.
وي توضيح داد: قرنطينه كوويد-۱۹ به اين معني بود كه كودكان ديگر از فعاليت هاي معمول خود در مدرسه، روال عادي زندگي و تعاملات اجتماعي برخوردار نبودند. بنابراين در اين مطالعه به بررسي اين موضوع پرداختيم كه چگونه تغييرات در ارتباط با تعامل با طبيعت بر سلامت روان تأثير مي گذارد.
فريدمن مي افزايد: ارتباط با طبيعت به برخي از كودكان انگليسي در غلبه بر اثرات قرنطينه كمك كرده است، اما همچنين متوجه شديم كه كودكان خانواده هاي كمتر مرفه ارتباط خود را با طبيعت در دوران قرنطينه كاهش داده اند.
محققان با اشاره به فوايد مثبت طبيعت براي سلامت روان كودكان توصيه مي كنند اكنون كه دانش آموزان دوباره به مدرسه مي روند، مي توان با كاهش تعداد فعاليت هاي فوق برنامه اي زمان بيشتري را براي مشاركت دادن دانش آموزان پروژه هاي باغباني در مدارس اختصاص داد و نيز بودجه اي در اختيار مدارس در مناطق محروم گذاشت تا بتوانند برنامه هاي آموزشي مبتني بر طبيعت را براي دانش آموزان خود اجرا كنند.
به گزارش ايرنا، ويروس كرونا موسوم به «كوويد-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مركز چين گزارش شد و سازمان جهاني بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ همه گيري جهاني اين ويروس را اعلام كرد.
جهش هاي ويروس كرونا در انگليس، برزيل، هند و آفريقا كه موجب افزايش سرايت، بيماريزايي و مرگ و مير آن شده، نگرانيهاي جديدي را در جهان به وجود آورده است.