خوزنا : آيا همه‌گيري بر انتخاب شغل افراد تاثير داشته است؟
چهارشنبه، 3 آذر 1400 - 08:00 کد خبر:122721

سايت كاريابي اينديد (Indeed) اعلام كرد كه آگهي‌هاي شغلي آنلاين كنوني در مقايسه با زمان‌هاي قبل از همه‌گيري بيماري كوويد- ۱۹ با افزايش بيش از ۵۰ درصدي در ايالات‌متحده رشد كرده است.

به نقل از ويفروم، بيماري همه‌گير كوويد-۱۹ توانسته است در انتخاب مشاغل افراد تاثير داشته باشد زيرا بررسي‌ آگهي‌هاي شغلي ايالات‌متحده از زمان شروع همه‌گيري نشان مي‌دهد كه علاقه جويندگان كار به بخش‌هاي مهندسي عمران و فناوري اطلاعات افزايش يافته است و اين دو رشته تا اوايل اكتبر ۲۰۲۱ در مقايسه با اول فوريه سال قبل با افزايش حدود ۶۰ درصدي براي جستجوي شغل مواجه شدند.

همچنين جستجو مشاغلي در زمينه رسانه، ارتباطات و توسعه نرم‌افزار بيش از ۴۸ درصد افزايش داشته است اما مشاغلي مانند مراقبت از كودك، تهيه‌ غذا و جستجوي كار خدماتي به ترتيب ۱۵ و ۱۸ درصد نسبت به قبل از همه‌گيري كاهش يافته است.

بر اساس اين آمار مراقبت‌هاي شخصي (صنعت و ساخت محصولات مصرفي) و خانه سلامت يك سوم جستجوها را از دست داده است و مشاغل بارگيري و انباركردن حتي وضعيت بدتري و افت ۴۰ درصدي را ثبت كردند.

دستمزد و دوركاري از عوامل مهم براي جويندگان كار شده است. بررسي‌هاي Indeed در ايالات‌متحده نشان مي‌دهد، علاقه مثبت و قابل‌توجهي براي دستمزد ساعتي و دوركاري در آگهي‌هاي شغلي مشاهده مي‌شود. همان‌طور كه اقتصاددان، آن اليزابت كنكل اشاره مي‌كند، جويندگان كار بيشتر به دنبال موقعيت‌هايي هستند كه دستمزدهاي بالاتر و كار از راه دور  ارائه مي‌دهند.

يكي از عوامل موثر اين است كه برخي از مشاغل مانند مهندسي عمران و فناوري‌ اطلاعات از تغيير شغل افراد استقبال مي‌كنند و دوره‌هاي مهارت‌آموزي را بدون صلاحيت قبلي براي جويندگان‌ كار ارائه مي‌دهند. گرايش كارگران سابق صنعت مهمان‌نوازي و مسافرت به فناوري‌ اطلاعات و نقش‌هاي مشابه از زمان همه‌گيري به خوبي نمايان شده است.

بر اساس تجزيه‌وتحليل دفتر ملي تحقيقات اقتصادي (NBER)، تنها ۳۷ درصد از مشاغل در ايالات‌متحده به‌طور واقعي در بخش دوركاري قرار دارند و بخش‌هاي غيرقابل بازگشت حضوري تنها با افزايش دستمزد و ساير مشوق‌ها قادرند افراد متقاضي را جذب كنند. البته ۳۷ درصد از مشاغل دوركار توانسته‌اند ۴۶ درصد از كل دستمزدهاي ايالات‌متحده را تشكيل دهند.

 

پيامدهاي بسيار گسترده‌تري در اين يافته‌ها وجود دارد. NBER نشان مي‌دهد كه رابطه مثبت بين سطوح درآمد و سهم مشاغل خانگي در سطح بين‌المللي نيز اعمال مي‌شود اما هشدار اين است كه اقتصادهاي كم درآمد سهم كمتر از مشاغل با قابليت دوركاري را دارند به عنوان مثال، كمتر از يك چهارم مشاغل در مكزيك و تركيه در بخش دوركاري هستند در حالي كه اين ميزان در سوئد و بريتانيا بيش از ۴۰ درصد است.

اين يافته‌ها همچنين با نگراني سازمان بين‌المللي كار (ILO) مرتبط است كه رشد اشتغال پيش‌بيني‌شده براي پر كردن شكاف‌هاي باز شده توسط همه‌گيري كافي نيست و كشورهاي كم‌درآمد احتمالا با بدترين تاثيرات مواجه خواهند شد. در سطح بين‌المللي، دستمزد مشاغل دوركاري نسبت به مشاغل ديگر بالاتر است و اقتصادهاي با درآمد پايين‌تر سهم كمتري از اين موارد را تجربه خواهند كرد.

نتايج همه تحقيقات به اين واقعيت اشاره مي‌كنند كه با رونق بهبود، اشتغال يك مسئله جهاني باقي خواهد ماند. مشاركت مجمع جهاني اقتصاد براي استانداردهاي كار جديد يك ابتكار فراصنعتي است كه هدف آن مقابله با اين چالش از طريق ايجاد يك آينده كاري سالم، انعطاف‌پذير و عادلانه است. هدف اين است كه استانداردهاي كار انسان‌محور بيشتري در مقياس جهاني براي كار حضوري، تركيبي و مجازي در نظر گرفته شود.