خوزنا : بررسي متن توافق مذاكرات وين در مجلس
جمعه، 24 دی 1400 - 11:03 کد خبر:126764

برنا: عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت:نفوذ هيات روسيه در مذاكرات از نگاه من ادعاي بي مبناي و بي اساسي است.

«ابوالفضل عمويي» در رابطه با " آخرين گزارشات از مذاكرات وين" گفت: ​طبق گزارشاتي كه ما دريافت كرديم، طرف‌هاي اروپايي نقش سازنده‌اي را در مذاكرات ايفا نكرده‌اند. طرف‌هاي غربي بايد رويكرد فعلي خود را تغيير دهند زيرا تغيير اين رويكرد منجر خواهد شد تا مسير مذاكرات سريعتر پيش رود و محدوديت‌ها رفع شوند.

وي در ادامه در خصوص اقدامات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين دور از مذاكرات تصريح كرد: كميسيون امنيت ملي موضوع مذاكرات هسته اي را به دقت دنبال مي‌كند. توافقاتي كه انجام مي‌شود بايد به مجلس گزارش شود همچنين در حين مذاكرات كه تيم مذاكره كننده به تهران سفر مي‌كنند از آنها دعوت به عمل مي‌آيد تا در جلسات كميسيون امنيت ملي حضور پيدا كنند و نمايندگان را در جريان روند مذاكرات قرار دهند. مرحله اصلي عملكرد مجلس بعد از توافق خواهد بود، مجلس متن توافق مذاكرات وين را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

عمويي در واكنش به حواشي مربوط به گفت‌وگوهاي باقري كني با طرف‌هاي چيني و روس و يا اظهاراتي مبني بر آنكه ايران در مذاكرات دست به دامن چين و روسيه شده است گفت: در هر دوره از مذاكرات در كنار جلسات اصلي كميسيون مشترك و مذاكرات بين ايران و كشورهاي 1+4 ، گفتگوهاي دو جانبه اي هم بين حاضرين در اين فضا شكل مي گيرد. اين گفتگوها بين هيات ايراني و سه كشور اروپايي هم اتفاق مي‌افتد و بعضا جداگانه با فرانسه و انگليس و آلمان و يا با هيات روسيه و چين گفت‌وگوهاي دو جانبه صورت مي‌گيرد.

وي با بيان اين جمله كه روند گفت‌وگوهاي دو جانبه اتفاق طبيعي است بيان كرد: در هر دور مذاكرات كه با هيات روسيه و چين صحبت مي‌شود با هيات اروپايي هم گفت‌وگوهايي صورت مي‌گيرد از اين جهت گفت‌وگوهاي دو جانبه امري طبيعي است. اينكه روسيه و چين در دوران اعمال فشارها عليه ايران با جمهوري اسلامي همكاري خوبي داشتند يك واقعيت است اما برخي ادعاها كه در مورد نفوذ هيات روسيه در مذاكرات مطرح مي شود از نگاه من ادعاهاي بي مبنايي است. هيات مذاكره كننده ايران در چارچوب منافع ملي موضوعات را دنبال مي‌كند. در راستاي منافع ملي در جهت همكاري و گفتگو با هيچ كدام از اين طرفها از هيچ تلاشي فروگذار نمي كنيم البته اولويت با كساني كه روابط دوستانه تري با ما دارند.

وي در پايان افزود: تصميم‌گيري‌ها در كميسيون مشترك انجام مي شود و بعد از اينكه گفتگوهاي حاشيه اي شكل گرفتو پيشنهادها رد و بدل شد تصميم گيري در جلسه كميسيون مشترك و جلسه اي كه ايران با 1+4 حضور دارند انجام مي شود.