خوزنا : اُميكرون باعث كوويد طولاني مي شود؟
جمعه، 24 دی 1400 - 17:00 کد خبر:126793

با افزايش موارد ابتلا به كوويد-۱۹ ناشي از گسترش سويه اُميكرون در سراسر جهان، نگراني‌هايي در مورد بازگشت علائم طولاني مدت اين بيماري از جمله تنگي نفس، خستگي، مه مغزي، اضطراب و حتي افسردگي مطرح شده است.

به گزارش ايسنا، "آنتوني فائوچي"، متخصص بيماري‌هاي عفوني ايالات متحده، اخيرا در مصاحبه‌اي گفته است كه عارضه "كوويد طولاني" ممكن است بدون توجه به سويه ويروس ظاهر شود. اين بدان معناست افرادي كه تحت تاثير موج فعلي بيماري قرار گرفته‌اند بايد اقدامات لازم را براي مديريت موثر علائم پس از ابتلا به كوويد انجام دهند.

در اين مرحله از همه گيري كوويد-۱۹ كه در آن تعداد موارد ابتلا به بيماري به دليل شيوع سويه اُميكرون افزايش يافته است، خطر ابتلا به كوويد طولاني ناشي از اين سويه به طور جدي همانند قبل ارزيابي نشده و ممكن است به دليل نبود داده هاي مناسب باشد.

طبق گفته‌ي مركز كنترل و پيشگيري از بيماريهاي ايالات متحده (CDC)، كوويد طولاني با طيفي از علائم همراه است كه مي‌تواند هفته‌ها يا ماه‌ها پس از آلوده شدن به كروناويروس ادامه داشته باشد يا ممكن است هفته‌ها پس از عفونت ظاهر شود. همچنين كوويد طولاني ممكن است براي هر بيمار مبتلا به كوويد-۱۹ اتفاق بيفتد، حتي اگر بيماري خفيف باشد يا علائمي نداشته باشد.

علائم كوويد طولاني 

اگر از بيماري كوويد-۱۹ بهبود يافته ايد اما هنوز برخي علائم را تجربه مي كنيد، ممكن است دچار كوويد طولاني شده باشيد. برخي از شايع ترين علائم آن شامل تنگي نفس، اختلال عملكرد شناختي (مه مغزي) و همچنين خستگي است.

علائم ديگري كه ممكن است افراد تجربه كنند عبارتند از درد قفسه سينه، مشكل در صحبت كردن، اضطراب يا افسردگي، دردهاي عضلاني، تب، از دست دادن بويايي، از دست دادن چشايي، سردرد، خستگي، اختلال خواب، مشكلات تمركز و درد شكمي.

بيمار كوويد-۱۹ حتي ممكن است بر اثر ابتلا به نوع خفيف بيماري نيز تا مدتها با علائم آن درگير باشد. اينكه اين علائم براي چه مدت زماني ادامه پيدا مي كند كاملا مشخص نيست. به گفته كارشناسان اين عارضه مي‌تواند سه ماه در برخي تا شش ماه و به طور بالقوه تا ۹ ماه هم طول بكشد.

به گزارش ايسنا به نقل از هندوستان تايمز، به منظور مصونيت از فرد در برابر بيماري و پيشگيري از بروز علائم كوويد طولاني لازم است واكسيناسيون به موقع انجام شود، استفاده از ماسك فراموش نشود، فاصله اجتماعي رعايت شود و همچنين از حضور در اماكن شلوغ و مكان‌هاي با تهويه ضعيف خودداري شود.