خوزنا : چرا صادرات ايران به برزيل رشد نمي‌كند؟
چهارشنبه، 6 بهمن 1400 - 01:32 کد خبر:127692

رئيس اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد مشكلات مربوط به حوزه حمل و نقل در برخي حوزه‌ها باعث شده بازار صادراتي ايران در كشورهايي مانند برزيل رشد نكند.

به گزارش ايسنا، براوردها از وضعيت صادرات ايران نشان مي‌دهد كه جز چين، ديگر كشورهاي خريدار كالاهاي ايراني بيشتر در منطقه و در ميان همسايگان قرار دارند و با توجه به مشكلات زيرساختي و البته محدوديت تحريم‌ها، ايران در بازار كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا حضور پر قدرتي ندارد.

با وجود آنكه دولت اعلام كرده كه با توجه به ظرفيت بالاي باقي مانده در كشورهاي منطقه، ايران همچنان مي‌تواند تمركز خود را به افزايش حضور در اين بازارها بدهد اما به نظر مي‌رسد در عين حال امكان افزايش حضور ايران در بازار كشورهاي دورتر نيز به شرط فراهم شدن برخي مقدمات وجود دارد.

رييس اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه برزيل براي ايران از گذشته اهميت ويژه‌اي به خصوص در تأمين كالاهاي اساسي و مواد غذايي داشته است بيان كرد: وسعت و جمعيت برزيل آن را به يك بازار جذاب براي ما تبديل كرده است، گرچه تنها چهار سال از تشكيل اتاق مشترك بازرگاني ايران و برزيل مي‌گذرد اما اولين اتاقي بود كه در كشور مقصد دفتر خود را تأسيس كرد.

او با بيان اينكه روابط دو كشور پيشينه بيش از صد ساله دارد و روابط تجاري چند ميليارد دلاري توازن اقتصاد و سياست را به نفع اقتصاد بر هم زده است ادامه داد: گروه‌هاي ذي‌نفوذ در اقتصاد برزيل مانند بخش خصوصي و سنديكاها به حفظ ارتباط با ايران در دوره تحريم تأكيد داشتند. آن‌ها روابط خود را در دوران تحريم نه تنها حفظ كردند بلكه افزايش دادند.

شافعي با اين توضيح كه با توجه به حجم قابل توجه تجارت بين دو كشور در سال ۹۶ اتاق مشترك ايران و برزيل را تشكيل داديم گفت: در سال ۲۰۲۰ واردات مستقيم ايران از برزيل ۱,۱۵ ميليارد دلار بوده اما در مقابل صادرات به اين كشور تنها ۱۱۶ ميليون دلار بوده است. همچنين در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۱، ۱.۷ ميليارد دلار واردات مستقيم از برزيل داشته‌ايم.

به گفته او مهم‌ترين اقلام وارداتي ايران شامل كالاهاي اساسي، ذرت، سويا، روغن، شكر، گوشت و قهوه بوده است و ظرفيت‌هاي معدني و صنعتي برزيل كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

شافعي با بيان اينكه واردات ايران از برزيل ۵۵ درصد كاهش و صادرات ۱۱۰ درصد افزايش را تجربه كرده اما هنوز توازن مناسبي بين واردات و صادرات وجود ندارد تأكيد كرد: جاده تجارت بايد جاده‌اي دوطرفه باشد. ما مي‌توانيم همكاري‌هايي در حوزه پتروشيمي، صنعت دارو، حمل‌ونقل، پزشكي و حوزه دانش‌بنيان داشته باشيم. اميدواريم بستر مناسب براي اين اتفاق فراهم شود.

رئيس اتاق ايران با اشاره به اهميت تهاتر بين دو كشور گفت:‌ مقامات بايد زمينه‌هاي تهاتر بين ايران و برزيل را ايجاد كنند؛ اگر پتروشيمي صادر مي‌كنيم، مي‌توانيم خوراك دام بياوريم.

شافعي تأكيد كرد: براي توسعه صادرات به برزيل دو مانع اصلي وجود دارد؛ اولين مانع حمل‌ونقل است. متأسفانه بارگيري مجدد در كشور ثالث بخشي از مزيت رقابتي كالاي ايراني را از بين برده و هزينه تمام‌شده صادرات را افزايش مي‌دهد. در اين زمينه راه‌اندازي خط مستقيم كشتيراني و خط هوايي تهران سائوپائولو مي‌تواند تا حد زيادي اين مانع را برطرف كند.

او ادامه داد: مانع دوم عدم وجود موافقت‌نامه پايه تجاري از جمله اجتناب از اصل ماليات مضاعف، تجارت ترجيحي و آزاد بين دو كشور است. مبناي تجارت بر اساس موافقت‌نامه‌ها است متأسفانه ما هيچ‌گونه موافقت‌نامه‌اي با برزيل نداريم و اين موضوع بايد در دستور كار دو كشور قرار گيرد كه مي‌تواند تحولي در روابط ايران و برزيل باشد.

بر اساس گزارش پايگاه خبري اتاق ايران، شافعي با اشاره به اينكه اتاق ايران با كنفدراسيون صنايع برزيل موافقت‌نامه‌اي را به امضا رساند بيان كرد: درخواست ما از سفير برزيل در ايران احياي اين موافقت‌نامه است و اميدواريم كه با حمايت دولت مانند امضاي موافقت‌نامه‌ها و تلاش اتاق‌هاي مشترك شاهد توسعه روابط تجاري ايران و برزيل باشيم.