خوزنا : جنگ خاموش(بررسي جامعه شناختي علل و عوامل تصادفات در كشور)
یکشنبه، 10 بهمن 1400 - 15:29 کد خبر:128072

 جنگ خاموش(بررسي جامعه شناختي علل و عوامل تصادفات در كشور)

نويسنده:ابوالقاسم شمس آبادي. دكتري جامعه شناسي


چكيده: خدمات اجتماعي درعمومي ترين معنا به همه خدماتيكه براي كليه افرادجامعه درسطح كشورها كه توسط دولت ها ارائه ميگردد.مانندتوسعه راهها ونگهداري وتعميرجادهها وديگرخدماتي كه نياز افراد جامعه است.اين پژوهش قصدداردبه علل وعواملي كه موجب افزايش تلفات جاده اي براثر تصادف دركشور ميشود و سالانه جان هزاران نفر از مردم ايران را ميگيرد بپردازد..روش حمع اوري اطلاعات،اسنادي،روش پژوهش توصيفي وتحليلي،روش نمونه گيري ندارد و جمعيت مورد مطالعه جمعيت كشور ميباشد.مقدمه :مرگ ومير ناشي از تصادفات جاده اي كه سالانه جان هزاران نفر از مردم ايران را ميگيرد.تصادفات جاده اي همانند جنگ روزانه خسارت زياد جاني ومالي فرهنگي ومشكلات اجتماعي به مردم ايران واردميكند.در كشورهاي كمتر توسعه يافته يا كشورهاي درحال توسعه نسبت به كشورهاي توسعه يافته تصادفات جاده اي بيشتر و روزانه باعث مرگ افراد زيادي از مردم بخصوص نيروي انساني تحصيل كرده و نخبه ميشود. همانطور كه در جنگ خسارتهاي جاني ومالي بركشورها تحميل ميشود.درتصادفات جاده اي همانند جنگ روزانه خسارت جاني ومالي بركشورهاي كمترتوسعه يافته و يا درحال توسعه كه از نظر زير بنايي راهها و عدم استاندارد راهها ان كشورها و يا عدم استاندارد خودروهاي مورد استفاده مردم ان كشورها هنوز توسعه نيافته اند ومتاسفانه عدم رعايت فرهنگ رانندگي باعث مرگ ومير بالايي مردم براثر تصادفات جاده اي شده است.

نتايج و يافته ها:

آمار تصادفات مرگبار: در نيمه نخست سال ۱۴۰۰ بعد از كرونا تصادفات مهمترين عامل مرگ و مير در ايران بوده است و روزانه ۴۶ نفر براثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست ميدهند.

به گزارش وبسايت تصادف نيوز به نقل از ايسنا: پزشكي قانوني از رشد ۹.۶ درصدي قربانيان حوادث رانندگي در نيمه نخست امسال خبر داد. سازمان پزشكي قانوني اعلام كرد كه علي رغم كاهش تلفات تصادفات در سال هاي اخير، در نيمه نخست سال جاري با رشد تلفات تصادفات در كشور مواجه بوديم به نحوي كه هر ماه شاهد افزايش اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بوديم. برابر گزارش آمار تصادفات ۱۴۰۰ در نيمه نخست سال هشت هزار و ۶۴۴ نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات تصادفات هفت هزار و ۸۸۹ نفر بود، ۹.۶ درصد بيشتر شده است.

به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه به طور ميانگين روزانه ۴۶.۵ نفر در حوادث رانندگي در كشور جان خود را از دست داده اند. همچنين از كل تلفات تصادفات در نيمه اول امسال، شش هزار و ۹۴۶ نفر مرد و يكهزار و ۶۹۸ نفر زن بودند.

مديرعامل جمعيت هلال احمرخوزستان از مرگ 510 نفر وافزايش 17 درصدي نسبت به سال قبل برابر سوانح جاده اي در استان خوزستان در ده ماهه اول سال 1400خبر داده و همچنين اظهار داشت خوزستان در كشور داراي دومين رتبه مرگ و ميرناشي از تصادفات جاده اي پس از بيماري قلبي قرار گرفته است فوتي ها در تصادفات ۱۴۰۰ :در استان‌هاي فارس با ۶۸۷، تهران با ۵۸۲ و خراسان رضوي با ۵۷۶ فوتي بيشترين و استان هاي ايلام با ۶۹، قم با ۱۱۸ و كهگيلويه و بويراحمد با ۱۱۹ فوتي كمترين آمار تلفات حوادث رانندگي را داشته اند.

سوانح رانندگي همدان ۶ ماهه ۱۳۹۹ / ۲۱۴ نفر جان باختند

آمار تصادفات آذربايجان غربي / ۳۴۵ نفر كشته و ۶۵۳۹ نفر مصدوم شدند

تصادف مرگبار قهرمان كشتي خوزستاني ، منجر به فوت وي گرديد

آمار كشته شدگان رانندگي در دو ماه نخست۱۴۰۰توسط سازمان پزشكي قانوني :

مرگ بيش از ۱۶۰۰ نفر در تصادفات شهريور

اما در نيمه نخست سال جاري بيشترين تعداد تلفات حوادث رانندگي در شهريور ماه ثبت شده است. در اين ماه يكهزار و ۶۱۸ نفر شامل هزار و ۳۱۰ مرد و ۳۰۸ زن در تصادفات جان خود را از دست دادند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳.۹ درصد داشته است كه اين امر مي‌تواند ناشي از كاهش محدوديت‌ها، كاهش ميزان رعايت پروتكل ها و افزايش سفرها باشد.

به گزارش آمار تصادفات ۱۴۰۰ در شهريور ماه ۳۱ هزار و ۹۷۶ مصدوم حوادث رانندگي نيز به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه از اين تعداد ۲۳ هزار و ۵۹۰ نفر مرد و هشت هزار و ۳۸۶ نفر زن بودند. آمار مصدومان شهريور ماه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۳ درصد بيشتر شده است.

افزايش ۹ درصدي مراجعه مصدومان تصادفات

از نظر آماري بعد از نزاع، مصدومان تصادفات بيشترين حجم مراجعين سازمان را به خود اختصاص مي دهند. در نيمه نخست امسال تعداد ارجاع مصدومان ۹.۱ درصد از سال قبل بيشتر شده است. در اين مدت ۱۵۹ هزار و ۹۲۴ نفر مصدوم حوادث رانندگي به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند.

.درسالهاي گذشته چند عامل  باعث تصادف در ايران بوده است: 1- عدم توسعه و استاندارد جادهاي كشور2- عدم استانداردخودروهاي مورد استفاده مردم درجادها 3- عدم رعايت فرهنگ رانندگي وخطاي انساني توسط رانندگان4- گراني لوازم يدكي خودرو و عدم تعويض بموقع لوازم يدكي خودرو مانند تعويض لنت ترمز و ساير لوازم يدكي تاثيرگذار در امنيت رانندگي باخودرو بخصوص خودروهاي عمومي مانند اتوبوس وكاميون.كه اين عوامل باعث تصادفات جاده اي گرديده و باعث كشته شدن روزانه  تعداد زيادي از هموطنان ما گرديده شده است .متاسفانه مسئولين كشور ما درخصوص بازسازي واستاندارد كردن جاده هاي كشوربسيار كند و ضعيف عمل كرده اند..با توجه به نظريه كارشناسي پليس راهوركشورهنوز بسياري از جاده هاي كشور حادثه خيز هستند و نياز به رفع خطر وجلوگيري ازحادثه واقدام فوري دارند تا خطر تصادف برطرف و ازجان مردم حفاظت شود.(.دكترنوريان كارشناس حمل ونقل (خبرانلاين۱۳۸۹/۲/۲۵)هزينه يكسال سوانح جاده اي برابر است با يكسال هزينه جنگ است.)(جنگ خاموش)تصادفات جاده اي درايران همانند يك بيماري اپيدمي سالهاست كه جان هزاران نفراز مردم مارا ميگيرد.كه درميان جانباختگان كارشناسان باتجربه و پزشكان متخصص و نخبگان كشور  وجوددارد با وجود قانونين در برنامه پنج ساله ششم توسعه و قوانين قبل از ان .چرا دولت ومجلس تابحال يك فكر اساسي  جهت توسعه راهها و جادهاي غيراستاندارد كشور نكرده اند اين حركت لاك پشتي مشكل جادهاي كشور را حل نميكند و شاهد جان باختن روزانه مردم كشور براثر تصادف درجادهاهستيم.دركنارتشويق به فرزند اوري بفكر توسعه راهها و جادها و خودروهاي فرسوده هم باشيم.كه سالانه جان هزاران متخصص ايراني را كه ۳۰سال  از پول بيت المال جهت هريك از انها هزينه شده است.تا تبديل به يك پزشك ومهندس و دكتر باتجربه شده است.ولي متاسفانه در يك سانحه رانندگي درجادهاي با خودروهاي غيراستاندارد براحتي جان خود را از دست ميدهند.و هيچيك از مسئولين كشورهم جوابگو نخواهدبود.در يك تصادف چندين سرمايه انساني جان خود را ازدست ميدهند.وچندين خانواده بي سرپرست ميشوندو مشكلات ومعضلات اجتماعي براي بازماندگان بوجود مي ايد.و بيمه بايد جهت هر يك از جانباختگان و مجروحين ديه پرداخت كند.و اين پرداختها خسارت مالي سنيگني هست كه بر دولت و بيمه وخانوادها تحميل ميشود ودرصورت نداشتن بيمه  و يا مقصر بودن طبق قانون افراد راهي زندان ميشوند واين خود هزينهاي سنگين ديگري است كه بر دولت تحميل ميشودو افرادي كه راهي زندان ميشوند مشكلات معيشتي و اجتماعي جهت خانواده و اينده فرزندان انها درجامعه ميشود.اين همه هزينهاي جاني ومالي و فرهنگي و اجتماعي كه بر اثر تصادفات بوجود مي ايد.همانند يك جنگ برجامعه اثرات منفي بجا خواهد گذاشت.پس لازم است مسئولين ونمايندگان مجلس همانند يك جنگ و اثرات منفي ان درجامعه به تصادفات جاده اي توجه نمايند.و بفكر برطرف كردن علل و عوامل ان در اسرع وقت باشند. در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰روزانه ۴۶نفر از هموطنان ما در تصادفات جاده اي جان خود را از دست داده اند.يعني دو روز درميان يك هواپيما سقوط ميكند و مسئولين ما هيچگونه عكس العملي از خود نشان نميدهند.درصورتيكه اگر يك هواپيما بعد از سالها سقوط كند نسبت به ان حساصيت نشان ميدهند.وپيگير مقصر و علت سقوط ان ميگردند..سردار مومني رئيس پليس راهور كشور در تاريخ 16/1/1389 روزانه 80 تا 70 نفر براثر تصادفات كشته مي شوند روزانه همين اتفاق همانند همه گيري كرونا تصادفات جاده اي روزانه جان مردم ايران را مي گيرند.در كشور در حال تكرار هست ولي مسئولين هيچ چاره اي براي پيشگيري از ان تا بحال انجام نداده اند و هميشه در همه حوادث مردم را مقصر مي دانيد در تصادف جاده اي دهها خودرو در جاده بهبهان  چندنفراز هموطنان ما جان خود را از دست دادن.كه علاوه بر خطاي انساني اين تصادف وحشتناك.عدم استاندارد جاده و عدم استاندارد خودروها در تصادف و مرگ سرنشينان خودروها بدرستي مشهود است.احسان.ساده.معاون ارزيابي كيفيت سازمان ملي استاندارد هشداربه خودروسازان:خودروهاي شركتهاي ايراني دركلاس خودروهاي روز جهان براي استفاده مردم ايران نيست.وطبق نظريه كارشناس پليس راهور نيروي انتظامي هيچيك از دهها خودرو درتصادف جاده بهبهان ايربك انها  عمل نكرده است كه اين نشان از غيراستاندارد بودن خودروها دارد.كه اين يكي از عوامل مرگ ومجروح شدن تعداد بالاي سرنشينان خودرو بوده. كه متاسفانه همه خودروها غيراستاندارد ساخت شركت هاي خودرو ساز داخلي بوده اند.كه نياز به بررسي توسط سازمان هاي نظارتي و پيگيري كارشناسي و برخورد با عاملين ان ميباشد.متاسفانه در ديماه سال جاري ۱۴۰۰ در چندين محور از جادهاي خوزستان تصادفات جاده اي جان تعداد زيادي از هموطنان ما را گرفته است.جاده هاي مانند جاده شوشتر به دزفول  كه چندين سال است تبديل به قتلگاه شوشتر به دزفول  شده است و مسئولين مربوطه هيچ توجهي جهت چهاربانده كردن ان تابحال نكرده اند و بيش از چند دهه ناتمام رها شده است وهمين باعث شده تا  بطور مستمر مردم در ان جاده قتل عام شوند. .وجاده  شوشتر به اهواز و شوشتر به مسجد سليمان واهواز به مسجدسليمان  و ساير جادهاي پرخطر خوزستان دو طرفه و بسيار باريك و غيراستاندارد بوده .كه روزانه  باعث تصادفات و جان باختن هموطنان درخوزستان ميشود.جاده هاي كه بعلت بياباني  و همسطح بودن هيچگونه هزينه اي بالا براي دولت ندارد.ولي سالها توسط مسئولان و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي رها شده اند و توجه اي به توسعه راههاي خوزستان نكرده اند.مسئولين و نمايندگان مردم درمجلس شوراي اسلامي و مسئولين وزارت راه سازي و وزارت كشور بدانند.عدم توجه به جان و مال مردم كشور بخصوص مردم خوزستان حق الناس است.ودردنيا واخرت بايد جواب اين خون هاي بناحق  ريخته شده كه از بي توجهي شما بوده بايد جوابگو باشيد.هزينه .كليه  بازسازي و استاندارد سازي جادههاي خوزستان به اندازه يك تونل كه در كوهستان در جاده هاي شمال احداث شده است نميشود.پس در خصوص بازسازي به جادههاي خوزستان توجه كنيد و عدالت را در خصوص هزينه كردن راههاي كشوررعايت كنيد.اقاي قاسمي وزيرمحترم راه وشهرسازي بجاي اينكه بفكر توسعه راهها در كشورهاي ديگر مانند عراق و سوريه باشيد.اولويت نخست را توسعه راهها و جادهاي كشور درنظر بگيريد و جلوي قتل عام روزانه مردم ايران در جاده هاي كشور را بگيريد.و اولويت را به جان ومال مردم ايران بدهيد.نتيجه گيري و.پيشنهادات:باتوجه باينكه روزانه تعدادزيادي از هموطنان ما بعلت غير استاندارد بودن جادها و خودروها در تصادفات جاده اي قتل عام ميشوند.مسئولين و نمايندگان مجلس لازم است اقدامات زير به قيد قوريت اقدام گردد.1- توجه ويژه و فوري جهت رفع علل و عوامل و بازسازي واستاندارد سازي جاده ها كشور كه همانند جنگ روزانه خسارات زيادي به جان ومال مردم ايران وارد ميكند.همانطوركه در۸سال جنگ خوزستان نسبت به ديگراستانهاخسارت جاني ومالي زيادي وارد امد متاسفانه درحال حاضر خوزستان درتصادفات جاده اي بعلت عدم توجه مسئولين كشور به توسعه  زيرساختهاو غيراستاندارد بودن راههاي خوزستان بيشترين تلفات جاني ومالي بعلت تصادفات جاده اي به مردم  خوزستان تحميل شده است.باتوجه به اينكه جاده هاي خوزستان بياباني و نسبت به استانهاي كوهستاني بسيار هزينه كمتري دارد ولي تابحال  جهت توسعه واستانداردشدن انهاتوجه جدي نشده است.طبق نظريه كارشناس پليس راهور خوزستان سالانه هفصد نفر(۷۰۰)نفراز مردم خوزستان درجادهاي خوزستان جان خود را از دست ميدهند.يعني ۷۰۰خانواده بي سرپرست ميشوند..مديرعامل جمعيت هلال احمر خوزستان.در ده ماهه اول سال ۱۴۰۰(۵۱۰)نفراز مردم خوزستان براثر تصادف جان خود را ازدست داده اند كه نسبت به سال گذشته 17 درصد افزايش داشته است ولي متاسفانه مسئولين كشوري واستاني هيچگونه توجه جدي جهت پيشگيري از علل و عوامل حوادث ناگوار كه باعث قتل عام مردم خوزستان شده نكرده اند.و فقط با يك تاسف و اظهار تسليت پسنده كردند..2- باتوجه باينكه خودروهاي ساخت داخل گران و بي كيفيت و غيراستاندارد ميباشد و متاسفانه يكي از عوامل  اصلي تصادفات جاده اي و قتل عام مردم ميباشند.لازم است نمايندگان مجلس نسبت به ازاد سازي ورود خودرو خارجي اقدام نمايند.وتا زمانيكه خودروهاي داخلي غيراستاندارد و گران هستند .ورود خودرو خارجي ازادباشد.و اهميت دادن به جان ومال مردم كشور بسيار ارزشمندتر از حمايت از مافياي خودرو دركشورميباشد.وتا ورود خودروخارجي  نباشد و رقابتي بين توليدكنندگان و خودرو خارجي نباشد خودروسازان به توليد خودرو بي كيفيت و گران  همانند سالهاي گذشته ادامه خواهندداد.اين اشتباه و غلط است كه فكر كنيم با توليد خودرو داخلي اشتغال ايجاد شده چون هم خودرو سازان وهم قطعه سازان بيشتر قطعات بي كيفيت خودرو خود را از كشوري مثل چين وارد كرده و برچسب خود را روي قطعه بنام خود ميزنند.3- باتوجه باينكه يكي از وظايف پليس پيشگيري واموزش ميباشدو يكي از  عوامل تصادفات فرهنگ رانندگي است.لازم است پليس راهوركشور و مسئولين فرهنگي كشور فرهنگ سازي كرده تا از اين طريق از فرهنگ غلط رانندگي پيشگيري شود. و نمايندگان مجلس درخصوص تخلفات رانندگي قوانين سختگيرانه را تصويب نمايند.4- يكي ديگراز عواملي كه درچندسال گذشته باعث گراني خودرو وقطعات يدكي گرديده دخالت و منافع مسئولين و افراد ذي نفوددرشركتهاي خودروسازي بوده كه بدنبال منافع شخصي خود بوده اندو با ارائه سياستهاي كه بنفع منافع شخصي بوده اند و بفكر جان ومال مردم نبوده اند و همين گراني قطعات خودرو باعث عدم تعويض بموقع قطعات يدكي مانند لنت خودرو بخصوص در خودروهاي عمومي مانند اتوبوس و كاميون گرديده شده است.وخطرات تصادف را بالا برده است..5- متاسفانه براساس گزارش رسانه ها  شوراي عالي ترافيك كشور۸سال برگزارنشده است يعني عدم توجه به ايمني جادها وعدم توجه به جان ومال مردم درجادههاي كشور6- ساماندهي سوخت وخودروهاي فرسوده كه يكي ديگر از عوامل موثردرتصادفات جاده اي و منجر به خسارت جاني ومالي ميگردد.7- يكي ديگر از عوامل گراني خودرو توسط بعضي از خودروسازان عدم توجه به سرمايه گذاري در صنعت خودرو كه وظيفه ذاتي آنها بوده و سرمايه مردم ولي وام هاي كه جهت توليد خودرو گرفته اند را در جاهاي ديگر مانند مسكن طلا و دلار  و غيره سرمايه گذاري كرده اند و سود وامها را هم به قيمت تمام شده خودرو اضافه كرده اند.و متاسفانه سازمانهاي نظارتي هم توجه اي به اين موضوع نكرده اند.           

 واژگان كليدي:جنگ خاموش،تصادفات جاده اي، جاده هاي غيراستاندارد،خودروهاي غيراستاندارد،خودروسازان،پليس راهور،سازمان ملي استاندارد،مرگ وميرمردم،بي عدالتي ،،فرهنگ ترافيك، اپيدمي      

منابع:خبرآنلاين؛صدا و سيما؛خبرگزاري فارس؛سايت تصادف نيوز؛ايسنا؛سايت عصرايران

 

 

 

  نويسنده ابوالقاسم شمس ابادي:دكتري جامعه شناسي:ديماه1400