خوزنا : آغاز به كار بيست‌وششمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي
جمعه، 23 اردیبهشت 1401 - 10:33 کد خبر:139221

بيست‌وششمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با شعار «نفت دانش‌بنيان، توليد ايراني و صادرات جهاني» در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران آغاز به‌كار كرد.

 ايرنا، نمايشگاه نفت امسال كه مطابق با دوره‌هاي پيش از شيوع بيماري كرونا ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود، صبح امروز (جمعه، ۲۳ ارديبهشت‌ماه) از دقايقي پيش با حضور وزير نفت و مديران ارشد صنعت نفت، رئيس و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران گشايش يافت.

در اين نمايشگاه، شركت ملي نفت و صنايع بالادستي در سالن ۸ و ۹، دانشگاه‌ها و مراكز علمي، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري در سالن ۱۰ و ۱۱، پتروشيمي و صنايع مرتبط در سالن A ۳۸، گاز و صنايع مرتبط، لوله و پوشش لوله و شيرآلات در سالن ۳۸، پالايش و پخش و صنايع مرتبط در سالن ۵، ماشين‌هاي دوار در سالن ۲۷، اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران در سالن ۷ و انجمن‌هاي تخصصي نفت و ديگر شركت‌ها هر يك در سالن‌هاي جداگانه قرار گرفته‌اند.

گفتني است نمايشگاه امسال با رونق دوباره صنعت نفت شاهد حضور ۴۴ شركت خارجي از ۱۱ كشور جهان است.

بيست‌ و ششمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي هر روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ داير است و بيست و ششم ارديبهشت‌ماه به كار خود پايان مي‌دهد.

اين نمايشگاه كه از ۲۳ تا ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود، ميزبان ۱۲۰۰ شركت داخلي و ۴۴ شركت خارجي يا نمايندگي شركت‌هاي خارجي خواهد بود.

شركت‌هاي حاضر در اين دور از نمايشگاه افزون بر شركت‌هاي ايراني، مليت‌هايي از ۱۱ كشور جهان شامل ايتاليا، اسپانيا، امارات، كره‌جنوبي، سوئيس، آلمان، اوكراين، آفريقاي جنوبي و بلژيك خواهند بود؛ همچنين نمايندگان بلندپايه‌اي از شركت‌هاي خارجي از اين نمايشگاه بازديد مي‌كنند.

شركت‌ها در قالب ۹۰۸ غرفه جانمايي شده‌اند و دليل تفاوت بين شمار شركت‌ها و تعداد غرفه‌ها حضور چند شركت در بعضي از غرفه‌هاست.

از ميان ۹۰۸ غرفه ياد شده، ۸۱۵ عنوان مربوط به شركت‌ها، ۲۳ عنوان مربوط به دانشگاه‌ها و مراكز علمي و پژوهشي، ۷۰ شركت‌ دانش‌بنيان، نوپا و پارك‌هاي فناوري است.

در اين نمايشگاه ۸۲۸ غرفه در فضاي سرپوشيده و ۸۰ غرفه نيز در فضاي باز جاگذاري شده‌ است.

از مجموع ۴۴ شركت خارجي حاضر در نمايشگاه بيست و ششم نفت، ۱۳ شركت خارجي، ۱۲ شركت نمايندگي خارجي و ۱۹ شركت داخلي ارزي – ريالي هستند.

بر اين اساس، كل متراژ زير پوشش جانمايي شده ۳۷ هزار و ۹۶۰ متر مربع است؛ از اين مساحت ۳۱ هزار و ۹۴۴ متر مربع مختص غرفه‌هاي ريالي داخل سالن، ۸۵۶ مترمربع غرفه‌هاي ارزي داخل سالن، ۶ هزار و ۱۶ متر مربع فضاي باز ريالي و ۱۷۴ مترمربع فضاي باز ارزي نمايشگاه خواهد بود.

آيين گشايش رسمي با مهماني ويژه از مجمع كشورهاي صادركننده گاز

در آيين گشايش رسمي نمايشگاه كه قرار است امروز (جمعه، ۲۳ ارديبهشت‌ماه) برگزار شود، سفيران ۲۲ كشور و نمايندگاني از شركت‌هاي خارجي حضور خواهند داشت.

محمد حامل، دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز (جي‌ئي‌سي‌اف) سخنران ويژه آيين گشايش رسمي بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي خواهد بود.

نمايشگاه بيست‌وششم به شكل موضوعي دسته‌بندي شده است و شركت‌هاي مرتبط  با هر حوزه فعاليت به‌صورت تخصصي در سالن‌هاي ويژه خود و متمركز جانمايي شده‌اند.

در اين  دور از نمايشگاه ۲۳ دانشگاه و مركز پژوهشي در كنار ۷۰ شركت دانش‌بنيان، نوپا (استارت‌آپ) و پارك فناوري حضور دارند و تازه‌ترين يافته‌ها، محصولات و توانمندي‌هاي خود را براي حل مشكلات صنعت نفت عرضه مي‌كنند.

در كنار اين موارد، ۲۷ نشست تخصصي با محور شركت‌هاي دانش‌بنيان، سياست‌گذاري انرژي، آينده بازار گاز، ابزارهاي جديد تأمين مالي و ديگر مسائل تخصصي در صنعت نفت برگزار خواهد شد.

در اين نشست‌ها، نيازهاي صنعت نفت به تفكيك بخش‌هاي بالادست و پايين‌دست اين صنعت در قالب هشت نشست تخصصي به شركت‌هاي دانش‌بنيان ارائه خواهد شد تا براي رفع اين نيازها، ظرفيت اين شركت‌ها فعال شود.

افزون بر اين، در نمايشگاه نفت، به‌عنوان يك رويه دائمي، مديران ارشد صنعت نفت برنامه‌هاي آينده اين صنعت را براي اصحاب رسانه و كارشناسان علاقه‌مند به تحولات اين صنعت بازگو مي‌كنند تا امكان برنامه‌ريزي براي مشاركت طرف‌هاي مختلف از جمله سرمايه‌گذاران، شركت‌هاي كوچك و بزرگ و سازندگان تجهيزات و امثال آنها در اين برنامه‌ها فراهم شود.

نمايشگاه صنعت نفت يكي از مهم‌ترين محل‌هاي بازاريابي كالاها و خدمات فني و مهندسي شركت‌هاي ايراني و خارجي فعال در صنعت نفت ايران است و به‌همين دليل همواره از اين نمايشگاه استقبال فراواني مي‌شود.

نمايشگاه صنعت نفت بزرگ‌ترين نمايشگاه كشور و بزرگ‌ترين نمايشگاه نفت خاورميانه است و در بررسي روند حركت شركت‌هاي حاضر در اين نمايشگاه، افزايش توانمندي‌ها و ورود اين شركت‌ها به حيطه‌هاي فتح نشده صنعت نفت به‌وضوح قابل مشاهده است.

بر خلاف نمايشگاه دور پيش كه با حضور كمرنگ‌تر شركت‌ها همراه بود، در نمايشگاه بيست‌وششم ترافيك حضور شركت‌ها را شاهد هستيم كه نشان مي‌دهد هر زمان كه فعاليت صنعت نفت رونق گيرد، در عمل بخش بزرگي از اقتصاد صنعتي كشور نيز به حركت درآمده و وارد فضاي رونق مي‌شود.

در اين نمايشگاه، شركت‌هاي بزرگ اكتشاف و توليد  (E&P)، پيمانكاران بزرگ عمومي  (GC)، شركت‌هاي بهره‌بردار نفت و گاز، شركت‌هاي سرمايه‌گذار، شركت‌هاي EPC و فراساحل، توليدكنندگان تجهيزات صنعتي، ماشين‌هاي دوار (توربيون، پمپ، كمپرسور) توليدكنندگان شيرآلات صنعتي و لوله، توليدكنندگان تجهيزات برق و ابزار دقيق و مخابرات، توليدكنندگان تجهيزات فرآيندي، صنايع پايين‌دستي در حوزه پالايش و پتروشيمي و انجمن‌هاي توليدي حضور فعالي دارند.

مذاكرات دو جانبه (B to B) و بازاريابي كالاها و خدمات عرضه شده در اين نمايشگاه از جمله فعاليت‌هايي است كه در قالب اين رويداد به‌صورت پرشمار انجام مي‌شود.