ايسنا، طي سالهاي گذشته همواره الكترونيكي شدن عوارض آزادراههاي كشور و برداشته شدن باجههاي اخذ عوارض از اهداف وزارت راه و شهرسازي و دولت بوده است اما هر بار به دليلي اين هدف محقق نشد و حتي آزادراههايي كه به تازگي در اين سالها افتتاح شده و زير بار ترافيكي رفتند، عوارض خود را از حالت الكترونيكي به دستي تغيير دادند. يعني اينكه باجههايي در ابتدا و انتهاي آزادراههاي خود براي اخذ اين مبلغ از رانندگان تعبيه كردند.
يكي از اصليترين موانع سر راه عمليات اجرايي الكترونيكي شدن، پرداخت عوارض آزادراههاي كشور طي سالهاي گذشته اين است كه بسياري از رانندگان عوارض خود را پرداخت نميكنند و سرمايهگذاران آزادراهها با مشكلات متعددي در زمينه بازگشت سرمايه خود و حتي نگهداري از محور آزادراهي كه در آن سرمايه گذاري كردهاند، مواجه شدهاند.
در اين سالها هشدارها، دستورالعملها و برنامههاي متعددي براي حركت جديتر و الكترونيكي شدن عوارض آزادراهها اعلام شده اما هيچ يك از آنها از جمله تفاهمنامه امضا شده بين وزارت راه و شهرسازي و پليس راه براي جريمه شدن رانندگان بد حساب درماني براي اين درد نبوده است.
حتي در روزهاي اوج شيوع ويروس كرونا در كشور ستاد ملي مقابله با كرونا با موافقت رئيس جمهور دستور داد تا پرداخت عوارض آزادراههاي كشور الكترونيكي شود اما اين مسئله به خودي خود نتوانست چارهساز باشد تا اينكه بالاخره در لايحه بودجه سال جاري كه نهايتا به تصويب مجلس رسيد اين گونه آمد كه «وزارت راه و شهرسازي مكلف است از طريق مشاركت، سرمايه گذاران بخش غير دولتي، اخذ عوارض جادهاي در كليه آزادراهها را به صورت الكترونيكي تا پايان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ عملياتي نمايد. همچنين نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به منظور حمايت از الكترونيكي كردن آزادراههاي كشور موظف به اخذ مفاصاحساب بدهيهاي ناشي از عوارض آزادراهي از متقاضيان تعويض پلاك خودرو است.»
هفته گذشته نيز خيرالله خادمي، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در اين باره گفت: براساس قانون تا پايان خرداد ماه امسال اخذ عوارض همه آزادراهها بايد به صورت الكترونيكي انجام شود اما هنوز زيرساختهاي لازم ايجاد نشده است و تا تجهيزات به صورت كامل نصب نشود اين قانون اجرايي نخواهد شد.
براساس آمارهاي موجود در حال حاضر ۱۰ آزادراه در كشور در حال نصب تجهيزات مورد نظر براي دريافت عوارض آزادراهي به صورت الكترونيكي هستند و ۸ آزادراه ديگر به اين زيرساختها مجهز شدهاند اما در ۲۱ آزادراه ديگر نيز اين اتفاق هنوز نيفتاده است و بايد ديد تا پايان مهلت قانوني تعيين شده براي وزارت راه و شهرسازي آيا اخذ عوارض آزادراهي به صورت الكترونيكي انجام خواهد شد يا خير.