خوزنا : توجه به دوران كودكي؛ شرط داشتن جامعه دانش‌بنيان
جمعه، 23 اردیبهشت 1401 - 18:47 کد خبر:139255

تهران (پانا) - وزير آموزش و پرورش در اختتاميه نمايشگاه اينوتكس؛ توجه به دوران كودكي را شرط داشتن جامعه دانش‌بنيان عنوان كرد و گفت با شناسايي نيمرخ رواني دانش‌آموزان، به كشف و شناسايي استعدادهاي دانش‌آموزان در حوزه‌هاي مختلف خواهيم پرداخت.

عصر امروز يوسف نوري در اختتاميه نمايشگاه اينوتكس؛ اظهار كرد: چنين رويدادهايي، انگيزه دانش آموزان را براي حضور در جامعه دانش بنيان فراهم مي كند. بر اساس جامعه دانش بنيان، توليد بهره‌ور خواهد شد و اشتغال ايجاد خواهد شد و براي اين كار چاره‌اي جز توجه به دوران كودكي و نوجواني نداريم، زيرا ايده هاي خلاق در آن دوره شكل مي گيرد و در آينده شاهد بروز آن ها خواهيم بود.

وي ادامه داد: اگر خلاقيت انسان در دوره كودكي مسدود شود، احياي آن در دوره هاي سني بالاتر بسيار سخت خواهد بود. در حال حاضر، توجه به خلاقيت، در دوره هاي بالاتر است، در حالي كه اگر توجه به خلاقيت در دوره كودكي باشد و اين كار از عهده مدارس، معلمان و اولياي دانش آموزان بر مي آيد، لذا گفتمان سازي و ترويج در اين راستا بايد ايجاد شود و انگيزه هاي دانش آموزان به سمت اينگونه فعاليت ها سوق داده شود.

عضو كابينه دولت سيزدهم با بيان اينكه براي شروع، دانش آموزان را بايد شناخت، اظهار كرد: ايجاد سكويي كه نيمرخ واقعي دانش آموز را شناسايي كند، در دستور كار قرار گرفته است. شناسايي نيم رخ رواني دانش آموزان در گذشته به صورت چند تست محدود بوده، اما در آينده با تست هاي بيشتري، نيمرخ رواني دانش آموزان به دست مي‌آيد و به كشف و شناسايي استعدادهاي دانش آموزان در حوزه هاي مختلف خواهيم پرداخت و پرورش و رشد استعدادهاي دانش آموزان را در پژوهش سراهاي آموزش و پرورش انجام خواهيم داد.

وي با بيان اينكه در حوزه هاي مختلف؛ مانند: زيست فناوري، سلول هاي بنيادي و فناوري هاي نوين و هسته‌اي به دستاوردهاي خوبي رسيده‌ايم، اظهار كرد: در ساير حوزه‌ها نيز اين توانايي وجود دارد و لازم است كه آموزش و پرورش به صورت نظام مند و هدفمند وارد اين فرآيند شود و براي اين كار بايد معلمان، اوليا و دانش آموزان آمادگي داشته باشند و در اين راستا، اردوگاه ها، كانون هاي پرورش فكري و نوجوانان، پژوهش سراها، كانون هاي تربيتي و ساير مراكز آموزش و پرورش به اين سمت پيش بروند.

عضو كابينه دولت سيزدهم با بيان اينكه آموزش و پرورش براي افزايش حوزه هاي يادگيري دانش آموزان با ساير دستگاه‌ها تفاهم‌نامه‌اي را منعقد كرده است، گفت: براي شروع، تفاهم‌نامه‌اي با معاونت علمي رياست جمهوري منعقد شده است. تفاهم نامه‌ ديگري نيز با وزارت دفاع منعقد شده است تا در حوزه‌هاي ديگر بتوانيم، فرصت هاي يادگيري متنوعي را براي دانش آموزان فراهم كنيم تا حوزه يادگيري دانش آموزان وسعت يابد و از اين طريق بتوانند استعدادهاي خود را شناسايي و در آن مسير حركت كنند.

شايان ذكر است، نمايشگاه اينوتكس، يك رويداد منحصر به فرد در اكوسيستم نوآوري و فناوري است كه هرساله توسط پارك فناوري پرديس، و با حضور كارآفرينان و صاحب‌نظران مطرح حوزه علم و فناوري برگزار مي‌شود.