هدايتالله زارعزاده در نشست سه جانبه جهاد دانشگاهي و اعضاي شوراي شهر و مديران ارشد شهرداري اهواز كه امروز (اول تيرماه) در شوراي شهر اهواز برگزار شد، اظهار كرد: در حوزه شهرسازي و معماري به مسائلي اشاره شد كه واقعا، آسيبزا هستند. كميته سيما و مناظر و نماي شهري، ۱۸ وظيفه دارد كه اگر در سالهاي گذشته به درستي به اين وظايف پرداخته ميشد تاكنون به يكي دو وظيفه يعني بررسي نماهاي ساختمانهاي شهري عمل شده بود.
ايسنا، وي ادامه داد: در خصوص بلندمرتبهسازي و معضلات آن، ما در كشور قانون كم نداريم و شايد يكي از دلايل آشفتگي در ساخت و ساز، وجود قوانين زياد است كه گاهي با هم در تعارض هستند. ضوابط بلندمرتبهسازي در سال ۹۹ ابلاغ شد اما هيچ كلانشهري آن را اجرا نكرد. در يك ماه اخير در اهواز تامين اعتبار شده كه مطالعات انجام شود و تا پايان سال ضوابط بلندمرتبهسازي شهر اهواز را داشته باشيم.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري اهواز گفت: اينكه هر كسي در هر نقطه، هر تعداد طبقات درخواست ميدهد و به وي مجوز داده ميشود، يك امر ناپسند است و هيچ كارشناس و شهروندي نميپذيرد در مكانهايي كه تبعات شهرسازي و پدافندي وجود دارد، ضوابط لازم ديده نشود.
وي افزود: در حوزه استانداري، به كرات به شهرهاي استان خوزستان ابلاغ شد كه در ساختمانهاي هشت طبقه به بالا بايد مطالعات پدافندي و ترافيكي و شهرسازي جزو الزاماتشان باشد.
زارعزاده گفت: دانشگاهيان هر چقدر كلاس تئوري براي دانشجو برگزار كنند، به اندازه يك كار عملي و ميداني تاثيرگذار نيست. آنچه لازم است دانشجوياني كه در آينده در حوزه نظارت و طراحي و اجرا فعاليت خواهند كرد، به آن برسند اين است كه ديدگاه داشته باشند كه به مراتب مهمتر از آموزش مكاتب معماري و شهرسازي است.
وي ادامه داد: پيشنهادي به شهردار مبني بر برگزاري مسابقات معماري در خصوص المانهاي شهري دادم كه با استقبال خوبي مواجه شد. با برگزاري اين مسابقات، روحيه رقابتي بين دانشجويان پيش ميآيد و به تنوع در حوزه منظر شهري كمك ميكند.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري اهواز گفت: بحث فناوري نوين ساختماني، به جد نياز امروز شهرهاي ما است. مصالح امروز با متريالي كه ۱۰ سال پيش به كار ميرفت بسيار متفاوت است. متريالي كه اكنون در دنيا استفاده ميشود بعضا با شيشه اشتباه گرفته ميشود. بنابراين بايد خود را به روز رساني كنيم تا از اين ظرفيتها استفاده شود.
زارعزاده گفت: در خصوص كسر پاركينگ در مجتمعها، پاركينگ خط قرمز ما در حوزه شهرسازي است و به حقوق عامه بازميگردد.
وي ادامه داد: در خصوص ساختمان بزرگ تجاري كه در تقاطع وهابي است، در زمان صدور پروانه آن گفتيم كه به دليل تجميع واحدها، قطعا تبعات ترافيكي و شهرسازي خواهد داشت؛ چنين ساختمانهايي در عين حال كه ميتوانند محرك توسعه باشند، شايد بيشتر از آن آسيبها و چالشهاي ترافيكي داشته باشند. چنين پروژههايي را در تمام دنيا بيرون از محدود و حريم شهر و سمت مناطق كم برخوردار و كم رونق احداث ميكنند تا محرك توسعه باشند بنابراين از اين به بعد نبايد اجازه دهيم پروژههاي بزرگ تجاري در مراكز ترافيكي اجرا شوند.
وي در پايان گفت: در حوزه مطالعات، دست همكاران خود را در جهاد دانشگاهي ميفشاريم و اگر بتوانند در اين حوزه با شهرداري همكاري داشته باشند، استقبال ميكنيم.