خوزنا : ۶ گام ساده براي كاهش خطر هك «واي فاي»
جمعه، 14 مرداد 1401 - 16:38 کد خبر:147980

فراديد: اين روز‌ها و با وجود هزاران بدافزار و نرم‌افزار مخرب كه در اختيار هكر‌ها هستند، روش‌هاي جلوگيري از هك واي فاي اهميت زيادي دارند.

دنياي مدرن را به درستي دنياي تكنولوژي و اينترنت نام نهاده‌اند. در اين فضاي پرسرعت كه به سادگي و با يك كليك خيل عظيمي از اطلاعات مهم و حياتي جابجا مي‌شود، سرقت اطلاعات و تلاش براي دسترسي به منابع مختلف از طرق غيرقانوني نيز رايج است.

متخلفان اينترنتي يا هكر‌ها را اين روز‌ها به سادگي نمي‌توان مجازات كرد چراكه در فضاي آنلاين، كمتر از خود ردپايي به جا مي‌گذارند. يكي از مواردي كه به سادگي و در صورت بي‌توجهي افراد به سادگي در معرض خطر قرار مي‌گيرد، هك واي فاي است. هك شدن واي‌فاي علاوه بر ضرر مالي كه مي‌تواند به همراه داشته باشد، معايب ديگري نيز دارد.

طبيعتا هيچ فردي مايل به ورود كاربر غيرمجاز و غريبه به شبكه اينترنتي خود نيست، اما با اين وجود، Access Point‌ها و Wi-Fi راه‌هاي زيادي براي ورود هكر‌ها دارند. وضعيت خاص وايفاي از اين منظر كه سيگنال‌هاي آن معمولا به منازل اطراف و حتي تا خيابان‌هاي اطراف نيز ارسال مي‌شود نيز شرايط بسيار مناسبي براي هك واي فاي توسط هكر‌ها فراهم مي‌كند.

در صورتي كه با هك واي فاي مواجه شويد ممكن است بتوان با خاموش كردن واي فاي به طور موقت مشكل را حل كرد، اما اين اقدام هميشه كاربرد ندارد.

برخي كاربران به اشتباه تصور مي‌كنند كه هك واي فاي صرفا منجر به استفاده از اينترنت كاربر مي‌شود، اما بايد بدانيد كه هك شدن واي‌فاي مي‌تواند به هكر‌ها امكان دسترسي به دستگاه‌ها و سيستم‌هاي متصل به واي‌فاي و در نتيجه سرقت اطلاعات مهم و حياتي را بدهد.

در نتيجه از اين منظر، جلوگيري از هك وايفاي اهميت زيادي دارد. براي اينكار در ادامه قصد داريم برخي از بهترين روش‌ها براي جلوگيري از بروز اين مشكل را به شما آموزش دهيم.

جايگاه مناسب روتر


كمتر كسي به اين مهم توجه مي‌كند كه به سادگي و با قرار دادن مودم در وسط منزل مي‌توان تا حد محدوده سيگنال‌دهي روتر به خارج از منزل را كوچكتر كرد، چراكه در اين شرايط مودم منزل را كاملا در يك شعاع يكسان پوشش مي‌دهد. از سويي ديوار‌ها بهتر از پنجره مانع از خروج سيگنال واي‌فاي مي‌شوند.

به دام انداختن سيگنال واي‌فاي با قفس فارادي


شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه خصوصا در مورد اينترنت داده، در بيرون از منزل وضعيت بسيار بهتري از داخل منزل داشته باشيد. در مواردي اين موضوع ممكن است مربوط به نوع و حجم فلزات به كار رفته در ساختمان شما باشد.

اين فلزات به خاطر خواصي كه دارند سيگنال‌هاي راديويي را جذب كرده، مانع از عبور آن‌ها مي‌شوند. اين اتفاق را قفس فارادي مي‌نامند و گرچه به نظر جالب به نظر نمي‌رسد، اما در مورد واي‌فاي مي‌تواند كاربردي باشد.

در صورتي كه ديوار‌هاي منزل از عايق‌بندي فويلي برخوردار باشند، سيگنال‌هاي واي فاي از اتاقي كه روتر در آن قرار گرفته فراتر نمي‌رود. قاب‌هاي فلزي پنجره و ديوار‌هاي بتوني حاوي ميلگرد نيز مانع از انتشار سيگنال واي‌فاي به خارج از منزل مي‌شوند.

در صورتي كه منزل فلزات كافي نداشته باشد، شما مي‌تواند در دكوراسيون ديوار‌ها از فلزات استفاده كنيد يا حتي در پرده‌ها رشته‌هاي فلزي به كار ببنديد.

تغيير نام پيشفرض دستگاه


ذكر اين نكته ضروري است كه عموم هكر‌ها با توجه به شناختي كه از نوع روتر و مدل آن دارند، دست به هك واي فاي مي‌زنند چراكه هر روتري نقاط ضعف و آسيب‌پذيري‌هاي خاص خود را دارد. از آنجايي كه معمولات نام پيشفرض دستگاه‌ها، دقيقا برند و مدل دستگاه است بهتر است با تغيير نام مانع از شناخت هكر از نوع مودم شويد.

رمزگذاري پيشرفته


هنوز هم بسياري از مودم‌ها، استاندارد محافظتي WEP را دارند كه ديگر عملا تنها چند دقيقه در برابر تلاش‌هاي هكر مقاومت مي‌كند.

حالا بسياري از مودم‌هاي جديدتر داراي استاندارد WPA۲ هستند كه به مراتب امنيت بيشتري دارد. علاوه بر اين، نسخه پيشرفته‌تر WPA۲ AES نيز به مرور در حال ورود به دستگاه‌هاي بي‌سيم مانند واي‌فاي است كه به مراتب ايمن‌تر است.

براي خانواده يا يك شركت كوچك شايد استفاده از WPA يا يك كليد پيش اشتراكي منطقي باشد، چراكه اينكار رمز عبور يكساني براي اتصال را سبب مي‌شود. در نتيجه قاعدتا امنيت شبكه به عدم لو رفتن گذرواژه توسط افراد بستگي دارد. اما اين راه‌حل در عين سادگي مشكلاتي نيز دارد و آن اينكه شايد نياز به تغيير متعدد گذرواژه باشد.

در شركت‌ها يا محيط‌هاي بزرگتر استفاده از WPA در حالت سازماني بهتر است چراكه كار مديريت اتصال را ساده‌تر مي‌كند. در اين حالت هر كاربر شبكه يك رمز عبور و نام كاربري اختصاصي دارد و در نتيجه تنها بعد از خروج فرد از شبكه لازم است تا حساب او بسته شود.

محدودسازي WPS


همانطور كه گفتيم برخي از روترها، ويژگي به نام WPS دارند كه براي اتصال دستگاه به شبكه بي‌سيم محافظت شده با WPA كاربرد دارد. اگر روتر شما دكمه WPS را در پشت خود داشته باشد، با فشار دادن آن سيگنالي ارسال مي‌شود كه اطلاعات دستگاه را بدون نياز به وارد كردن رمز عبور، به سيستم وارد كرده و آن را به شبكه وصل مي‌كند.

اين فرايند درواقع به نحوي كار مي‌كند كه حتي دستگاه‌هاي شناخته شده در صورت تغيير گذرواژه همچنان در شبكه باقي بمانند.

در روش جايگزين يك كد ۸ رقمي وارد شده در تنظيمات شبكه دستگاه وجود دارد كه همه چيز دستگاه‌ها با آن به شبكه وصل مي‌شوند. اما شكستن اين كد امنيتي ۸ رقمي كار سختي نيست و مي‌تواند به مشكل مهمي بدل شود، اعتماد به روش اول بهتر است.

استفاده از گذرواژه WPA ايمن‌تر


همواره سعي كنيد كه گذرواژه دستگاه را طولاني، تركيبي و البته ترجيحا تصادفي انتخاب كنيد تا توسط هكر‌ها كشف نشود. به گزارش Techtrends. news يك رمز خوب بايستي شامل حروف كوچك و بزرگ، اعداد و حتي علامت‌هايي در حد ۲۰ كاراكتر باشد. هرچه رابطه معنادار بين اين كاراكتر‌ها كمتر باشد، كار هكر سخت‌تر است.

برخي افراد حتي زحمت تغيير نام‌كاربري و گذرواژه پيشفرض روتر را به خود نمي‌دهند. بايد بدانيد كه از آنجايي كه اين نام كاربري و گذرواژه روي جعبه روتر حك شده، بسياري از افراد از آن مطلع هستند و در نتيجه هر هكر باهوشي در قدم اول اين رمز‌هاي پيشفرض را امتحان مي‌كند.

شما همچنين مي‌توانيد براي تعيين يك رمز ايمن از برخي سرويس‌ها و ابزار‌هاي توليدكننده رمز خودكار استفاده كنيد. در نهايت، بهتر است توجه كنيد كه حتي استاندارد امنيتي WPA۲ نيز، به لطف نقص Wi-Fi KRACK كه در اكتبر ۲۰۱۷ كشف شد، بعيد است در برابر هكر يا گروهي كاملا سازمان‌يافته از هكرها، سرسختانه مقاومت كند.