خوزنا : آب سدهاي هرمزگان افزايش يافت
جمعه، 14 مرداد 1401 - 21:22 کد خبر:148011

 

تهران (پانا) - سدهاي هرمزگان از ابتداي سال آبي جاري (مهر ۱۴۰۰) تا ۸ مردادماه بالاترين رشد آب موجود را دارند كه از ميان آنها سد شميل و نيان رشد ۲۳۶ درصدي نسبت به سال آبي پارسال (ابتداي مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهريور ۱۴۰۰) را تجربه كرده است.

 

سامانه بارشي مونسان گرچه تأثير چشمگيري بر افزايش حجم آب موجود در سدهاي كشورمان نداشت اما در حوضه‌هاي آبريز خليج‌فارس و درياي عمان بيشترين ميزان تأثير را داشت.

گزارش تازه شركت مديريت منابع آب هم‌نشان از آن دارد كه سدهاي استان هرمزگان از بالاترين ميزان حجم موجودي آب از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه برخوردار شده‌اند.

براين‌اساس حجم آب موجود در سد استقلال هرمزگان از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر ۱۴۰۰) تا ۸ مردادماه به رقم ۱۸۲ ميليون مترمكعب رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال آبي پارسال با رشد ۱۱۷ درصدي روبرو شده است و نيز درصد پرشدگي آن به رقم ۷۶ درصد بالغ شده است.

همچنين سد شميل و نيان نيز از ابتداي سال آبي جاري تا هشت مردادماه ۶۰ ميليون مترمكعب آب دريافت كرده كه نسبت به مدت مشابه در سال آبي گذشته با رشد ۲۳۶ درصدي روبرو شده و درصد پرشدگي آن نيز به ۶۱ درصد رسيده است.

حجم آب موجود در سد دز استان خوزستان نيز از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر ۱۴۰۰) تا هشت مردادماه به رقم يك هزار و ۸۲۰ ميليون مترمكعب رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال آبي گذشته با رشد ۳۸ درصدي روبرو شده و درصد پرشدگي آن نيز رشد ۶۹ درصدي را نشان مي‌دهد.

سد شهر بيجار استان گيلان از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه حجم آب ۶۹ ميليون مترمكعبي را تجربه كرده كه در مقايسه با مدت مشابه سال آبي پارسال رشد ۲۲ درصدي را نشان مي‌دهد و درصد پرشدگي اين سد هم ۶۶ درصد است.

حجم آب موجود در سد درودزن - ملاصدراي استان فارس از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه در حالي به رقم ۷۳۹ ميليون مترمكعب رسيده كه با رشد ۲۲ درصدي همراه شد و ميزان پرشدگي آن نيز ۵۳ درصد شده است.

حجم آب موجود در مخزن سدهاي ۱۳ گانه درياچه اروميه در حالي از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر ۱۴۰۰) تا ۸ مردادماه به رقم ۸۳۵ ميليون مترمكعب رسيده كه نسبت به مدت مشابه در سال آبي پارسال (ابتداي مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهريور ۱۴۰۰) از رشد ۱۵ درصدي برخوردار شده و درصد پرشدگي آنها نيز ۵۰درصد است.

موجودي مخزن سد يا مچي در استان اردبيل از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه ۲۴ ميليون مترمكعب شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۱ درصدي را نشان مي‌دهد.

سد ارس، خدا آفرين در استان آذربايجان شرقي با دريافت ۷۹۷ ميليون مترمكعب آب از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه با رشد ۱۰ درصدي نسبت به سال آبي پارسال روبرو شده و درصدي پرشدگي اين سد هم ۲۸ درصد اعلام شده است.

سدهاي زنجيره كارون هم از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه با دريافت ۸ هزار و ۳۸۸ ميليون مترمكعب آب با رشد ۹ درصدي نسبت به پارسال و درصد پرشدگي ۶۸ درصدي از جمله سدهاي هستند كه با رشد موجودي آب روبر شده‌اند.

كدام سدها با كاهش موجودي آب روبرو شده‌اند؟

درحالي‌كه تعدادي از سدهاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه با رشد موجودي آب روبرو شده‌اند تعداد بيشتري هم كاهش موجودي را تجربه كرده‌اند.

سد اكباتان، آبشينه در استان همدان با دريافت تنها ۴ ميليون مترمكعب از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه با كاهش ۷۳ درصدي مقام نخست بيشترين ميزان كاهش را به خود اختصاص داده است.

سد كرخه در استان خوزستان نيز در حالي از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه ۸۶۳ ميليون مترمكعب آب دريافت كرده كه اين رقم نسبت به سال آبي پارسال با كاهش ۵۸ درصدي روبرو شده است.

چاه نيمه‌ها در استان سيستان و بلوچستان هم از ابتداي سال آبي جاري تا ۸ مردادماه ۱۸۳ ميليون مترمكعب آب دريافت كرده‌اند كه كاهش ۵۶ درصدي را نسبت به سال آبي پارسال نشان مي‌دهد.

بقيه سدهاي مهم كشور نيز كم و بيش با كاهش موجودي آب روبرو شده‌اند.