خوزنا : كشف محموله هزار و ۱۱۸ كيلوگرمي شيشه توسط گمرك
سه شنبه، 25 مرداد 1401 - 08:35 کد خبر:148915

معاون حقوقي و نظارت گمرك از كشف بزرگترين محموله مواد مخدر شيشه به وزن يك‌هزار و ۱۱۸ كيلو گرم در جداره تانكر سوخت كاميون افغان در روز دوشنبه (ديروز) خبر داد. 

به گزارش گمرك، «فريده زبيدي» درباره كشف اين محموله بزرگ اظهار داشت: به دنبال توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري و ارگان هاي مقابله اي از جمله وزارت اطلاعات مبني بر گسترش جاسازي هاي حرفه اي مواد مخدر صنعتي به‌ويژه شيشه در وسايل نقليه تجاري و شخصي، انواع كالاهاي تجاري و به‌خصوص تانكرهاي خالي ورودي از افغانستان، موضوع با جديت و به طور ويژه در مبادي رسمي كشور در دستور كار قرار گرفت.

وي افزود: با بهره گيري از حداقل امكانات موجود در روز گذشته مشخص شد كه در قسمت زير تانكر كاميون ورودي از افغانستان در گمرك ماهيرود مقدار ۵۴۰ كيلوگرم مخدر شيشه به صورت حرفه اي جاسازي شده كه با كشف موضوع، كاميون توقيف و مواد مكشوفه همراه با گواهينامه رانندگي متهم صادره از افغانستان، گذرنامه، گواهينامه بين المللي براي طي مراحل قانوني در اختيار مقامات قضايي و نماينده اداره اطلاعات استان خراسان جنوبي قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: گزارش واصله از گمرك ماهيرود در خراسان جنوبي، حاكي از آن است كه مربي سگ هاي موادياب اين گمرك، در حين انجام وظيفه در صبح روز گذشته و به هنگام كنترل و بازرسي يك دستگاه كاميون تانكري بنز آكتروز سفيد رنگ، به رانندگي تبعه افغانستان  با در نظر گرفتن شاخص هاي خطر و استفاده بهينه از سگ مواد ياب موفق به كشف جاسازي حرفه اي ۵۴۰ كيلو و ۷۰۰گرم شيشه از اين كاميون شد.

زبيدي گفت: در اين كشف حرفه اي و بسيار ظريف، قاچاقچيان تعداد ۵۳۵ بسته حاوي ماده مخدر را به صورت بسته طولي مخصوص، طراحي و در فضاهاي ذيل تانكر قرار داده بودند كه با استفاده از دستگاه برش، جوش كاري و سنگ فرز، قسمت هاي زيرين تانكر برش زده شده و جاسازي حرفه اي نمايان و كشف  شد.

معاون حقوقي و نظارت گمرك ايران تصريح كرد: در ادامه بررسي هاي دقيق گمرك ماهيرود، مشخص شد كه كاميون بنز آكتروز ديگري به رنگ قرمز، كه  همسفر كاميون اول بوده و پس از كنترل دقيق تر مشخص شد كه اين كاميون نيز داراي جاسازي سنگين مواد مخدر است بنابراين با هماهنگي ستاد  گمرك جمهوري اسلامي ايران تانكر برش كاري شده و در نتيجه تعداد ۵۹۴ بسته ديگر به وزن ۵۷۸ كيلو و ۱۰۰ گرم شيشه كشف شد.

وي افزود: محموله، كاميون ها، مواد مخدر، همه مستندات همراه با متهمان پس از هماهنگي به نمايندگان اداره كل اطلاعات استان خراسان جنوبي تحويل شد.

زبيدي گفت: در مجموع يك هزار و ۱۱۸ كيلو و ۸۰۰ گرم شيشه از جاسازي اين دو كاميون كشف شد.

معاون گمرك ايران تاكيد كرد: به‌تازگي كشف مواد مخدر صنعتي به‌ويژه مخدر شيشه و هروئين از مبدأ افغانستان افزايش يافته، به طوري كه كشفيات سال جاري اين سازمان در اوزان حجيم، ۵۸۰ كيلوگرم، ۱۵۳ كيلوگرم، ۴۰۰ كيلوگرم و ۶۱ كيلوگرم همگي شيشه  بوده است و روز يكشنبه گذشته نيز محموله يكصد كيلوگرمي شيشه از سقف كاميون افغان در گمرك مرزي دوغارون استان خراسان رضوي توسط همكارانمان كشف شده بود.

زبيدي بيان‌داشت: كشف يك‌هزار و ۱۱۸ كيلوگرمي مخدر شيشه در روز گذشته حدنصاب جديدي از ميزان كشف اين نوع مواد مخدر شيشه كشف در يك روز را از لحاظ ميزان به خود اختصاص داده كه تا كنون سابقه نداشته است.