خوزنا : توسعه ربات تعميركار براي انواع خطوط لوله تأسيسات صنعتي در كشور
پنجشنبه، 31 شهریور 1401 - 21:00 کد خبر:152184

مجري طرح ربات تعميركار خط لوله از استفاده از نوآوري جديد ربات‌هاي نرم با تحريك هواي فشرده در نسخه جديد اين ربات خبر داد و گفت: از تكنولوژي ربات‌هاي نرم براي جابجايي و تغيير شكل يك بازوي رباتيك در ربات تعميركار استفاده مي‌شود.

دكتر عليرضا هادي، عضو هيأت علمي دانشكده علوم و فنون نوين دانشگاه تهران و مجري طرح در گفت‌وگو با ايسنا، با تأكيد بر اين‌كه نوآوري در اين محصول رباتيك در ربات‌هاي نرم و هواي فشرده براي كم كردن حجم ربات است، اظهار كرد: با اين وجود اين ربات تعميركار رباتي قدرتمند و توانمند است كه با حجم كم و ساختار ساده و ارزان‌قيمت عرضه مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه سيستم‌هاي رباتيك «فناورمحور» هستند، توضيح داد: ربات‌هاي تعميركار به‌عنوان يك محصول مكاترونيكي زير سيستم‌هاي مكانيكي، الكترونيكي و نرم‌افزاري دارند. داشتن هد قدرتمند براي اعمال نيرو به محيط از ويژگي‌هاي اين ربات است. از اين‌رو در نسخه اوليه ربات از سيستم‌هاي محركه هيدروليك و نيوماتيك استفاده شده بود تا بتوان هد ابزار را در جهات مختلف و با قدرت مناسب حركت داد تا عمليات قطع زوائد در جهات مختلف در داخل لوله انجام شود.

مجري طرح ربات تعميركار با بيان اين‌كه نسخه جديد اين ربات با استفاده از تكنولوژي ربات‌هاي نرم چندين ويژگي دارد، گفت: ساختار ربات نرم توسعه يافته با قابليت خميدگي استحكام مناسبي براي اعمال نيرو به محيط داشته و در ضمن ابعاد كوچكتري دارد. همچنين چون ربات در تعامل نيرويي با محيط قرار مي‌گيرد، اگر بازوها مانند نسخه پيشين به‌صورت صلب باشند، در صورت بروز خطا از سوي ربات به ديواره لوله آسيب بيشتري وارد مي‌شود.

دكتر هادي با بيان اين‌كه اين ايراد در ربات نرم به‌علت انعطاف‌پذيري كمتر است، افزود: نسخه جديد با نوآوري به‌كار گرفته شده رباتي سبك‌تر، كم حجم‌تر و در عين حال ساده‌تر است.

وي با بيان اين‌كه اين ربات براي تعميرات لوله‌هاي شبكه فاضلاب طراحي شده است، خاطرنشان كرد: اين سيستم رباتيكي قابليت استفاده در انواع لوله‌ها را دارد، به‌نحوي كه اگر بر اثر زنگ‌زدگي و يا انباشت رسوبات توده‌اي در بخش داخلي لوله انباشته شود، از طريق اين ربات مي‌توان اين زوائد را حذف و برطرف كرد.

مجري طرح ربات تعميركار با تأكيد بر اين‌كه اين ربات در انواع خطوط لوله تأسيسات صنعتي كاربرد دارد، افزود: چنانچه قصد ترميم لوله‌اي وجود داشته باشد، براي تميز كردن محل ترميم و يا باز كردن انشعابات مسدود شده پس از عمليات ترميم مي‌توان از اين ربات تعميركار استفاده كرد.

دكتر هادي با بيان اين‌كه نسخه اول اين ربات يك نمونه كلاسيك است كه از سيستم‌هاي هيدروليك در آن استفاده شده است، تصريح كرد: در نسخه جديد با بكارگيري نوآوري بازوي نرم در انتظار اعلام نياز از صنايع به منظور تجاري‌سازي اين فناوري هستيم.

وي ويژگي مهم ربات تعميركار خطوط لوله زيرزميني را اصلاح خطوط بدون حفاري و جلوگيري از ايجاد انبوه خاك و تخريب آسفالت در سطح شهر برشمرد و افزود: اين موضوع ضمن آن‌كه مانع از بروز خطرات و حادثه حين تردد در سطح شهر براي شهروندان مي‌شود، همچنين هزينه‌هاي اجتماعي را براي مردم و سازمان متولي آن كاهش مي‌دهد.

مجري طرح ربات تعميركار با تأكيد بر ضرورت آگاهي‌بخشي به مسئولان و متوليان تأسيسات صنعتي درباره اين فناوري، يادآور شد: البته اين افراد بايد حاضر به پرداخت هزينه‌هاي اين فناوري باشند تا به تدريج فرهنگ استفاده از آن در جامعه و صنعت نهادينه شود.

دكتر هادي با بيان اين‌كه اين ربات براي انجام عمليات تعمير داخل لوله استفاده مي‌شود، خاطرنشان كرد: پس از بروز عارضه در داخل لوله و شناسايي آن توسط ربات بازرس، مي‌توان از ربات تعميركار استفاده كرد.

وي افزود: به‌عنوان مثال ممكن است ريشه درختي از محل اتصالات و جوينت‌ها وارد لوله شده يا يك انشعابي نشست كرده يا خط لوله با مشكل گرفتگي مواجه شده و يا براثر رسوب و زنگ‌زدگي در بخش دروني لوله توده‌اي ايجاد شده باشد، در اين‌صورت ربات تعميركار اين عارضه و توده را بدون حفاري در محل برطرف مي‌كند.