خوزنا : ۵ ميوه‌اي كه شما را لاغر مي‌كند
پنجشنبه، 7 مهر 1401 - 19:26 کد خبر:152595

همشهري آنلاين نوشت: برخي ميوه‌ها علاوه بر داشتن انواع ويتامين‌ها مي‌تواند شما را در رژيم لاغري نيز كمك كند

خيلي از ما هنوز نمي‌دانيم مصرف برخي ميوه‌هاي خاص، باعث پيشگيري از چاقي و اضافه وزن مي‌شود. مطالعات نشان داده‌اند كه ماده خاصي به نام آنتوسيانين موجود در برخي ميوه‌ها كه خاصيت آنتي اكسيداني دارد، ممكن است به پيشگيري از اضافه وزن كمك كند. در اينجا خاص‌ترين ميوه‌هايي كه مصرف آن‌ها به طور روزانه، منجر به پيشگيري از چاقي مي‌شود، بيشتر معرفي شده‌اند

فلفل: تعجب نكنيد، چون فلفل‌ها هم جزو ميوه‌ها هستند و البته جزو سالم‌ترين آن‌ها كه مي‌توانند نقش مهمي هم در كاهش وزن داشته باشند. تركيبي به نام كپسايسين موجود در فلفل منجر به تبديل چربي‌هاي سفيد به چربي‌هاي قهوه‌اي انرژي سوز در بدن مي‌شود.

زغال اخته: سرشار از آنتوسيانين‌ها و پليمرهاي فلاونوئيد است. به طوري كه يك چهارم فنجان از اين ميوه، ۱۰ ميلي گرم آنتوسيانين به بدن مي‌رساند. هنوز مشخص نيست چرا چرا فلاونوئيدها باعث كاهش وزن مي‌شود، اما به گفته محققان ثابت شده مصرف روزانه اين ميوه، شما را دچار احساس سيري كرده و از پرخوري جلوگيري مي‌كند.

گلابي: اين ميوه نيز دوز سالمي از پليمرهاي فلاونوئيد را دارد و فيبر بالاي موجود در آن منجر به احساس سيري طولاني مدت مي‌شود. درست مانند سيب، گلابي را نيز بايد با پوست بخوريد تا از بيشترين منافع سلامت آن سود ببريد.

سيب‌ها: سيب سرشار از فلاونوئيدها و غني از فيبر است. مصرف روزانه سيب براي كاهش وزن اهميت زيادي دارد. براي بهره بردن از مزاياي سلامتي سيب، آن را با پوست بخوريد، چون بيشترين ميزان آنتي اكسيدان و فيبر اين ميوه در پوستش گنجانده شده است. مصرف سيب منجر به بهبود كنترل قند خون مي‌شود و در نتيجه شما كمتر هوس مصرف غذاهايي را مي‌كنيد كه خاصيت چنداني ندارند.

توت فرنگي: همتاي زغال اخته است و به حفظ وزن سالم كمك مي‌كند. توت فرنگي نيز سرشار از آنتوسيانين بوده و مصرف يك فنجان از آن در روز به همراه ماست كم چرب يا بلغور جو، پيشنهاد مي‌شود. وقتي صحبت از مصرف زياد ميوه مي‌شود، نگراني از اضافه وزن ناشي از فروكتوز موجود در آن‌ها وجود دارد، اما ميوه‌هايي مانند سيب سبز، گلابي، انواع توت مانند تمشك، توت فرنگي و بلوبري به بهترين ميوه‌ها براي كاهش وزن هستند ضمن اين كه قند كمتري نسبت به ساير ميوه‌ها دارند.