خوزنا : ثبت بيش از ۳ ميليون تردد در خوزستان
شنبه، 27 اسفند 1401 - 20:46 کد خبر:163681

مديركل راهداري خوزستان گفت: در بحث اعتبارات ملي موفق شديم رشد چشمگيري داشته باشيم و اعتباراتمان را ۱۰۰ درصد افزايش دهيم.

به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از خبرگزاري مهر، محمد جولانژاد ظهر امروز شنبه در نشست خبري اظهار كرد: در سال‌جاري چهار ميليون و ۸۱۰ هزار مسافر در قالب ۷۰۰ هزار سفر از مبدا خوزستان به اقصي نقاط كشور جابه‌جا شده‌اند.

وي افزود: تعداد تناژ جابه‌جا شده از مبادي خوزستان نيز بيش از ۴۵ ميليون تن در قالب ۲ ميليون و ۳۲۸ هزار سفر بود كه از اين مقدار نيز ۱۳ ميليون و ۴۷۱ هزار تن از مبدا بندر امام انجام شد.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خوزستان گفت: تعداد ۲۴۶ ميليون و ۵۸۱ هزار و ۲۶۵ تردد سبك و سنگين در اين استان ثبت شده كه نسبت به سال گذشته افزايش ۲۹ درصدي دارد و از اين ميزان نيز ۳۹ ميليون و ۹۰۰ هزار و ۷۱۵ تردد مربوط به تردد سنگين با افزايش ۱۱ درصد گزارش شده است.

جولانژاد با بيان اينكه در حوزه راهداري اقدامات بسياري خوبي در سطح محورهاي خوزستان انجام شده تصريح كرد: ميزان خط كشي انجام شده در سال‌جاري به ميزان ۶ هزار و ۴۷۵ كيلومتر با رشد ۲۷۴ درصدي نسبت به سال گذشته بوده است؛ همچنين ۲۵.۶ كيلومتر احداث روشنايي انجام شده كه نسبت به سال ۱۴۰۰ به ميزان ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

به گفته وي، نصب ۱۰ كيلومتر حفاظ مياني راه از نوع نيوجرسي با رشد ۸۷ درصدي و نصب گاردريل، حفاظ‌هاي مياني و كناري راه و تعميرات آنها در سطح راه‌ها به ميزان ۵۰ كيلومتر با رشد ۳۵۴ درصدي نسبت به سال قبل از ديگر اقدامات انجام شده در اين حوزه است.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خوزستان عنوان كرد: ۱۳۱ هزار و ۹۰۰ عدد تابلو علائم از نوع بازتاب ايمني، علائم و تجهيزات ترافيكي در سطح راه‌هاي استان نصب شده است.

جولانژاد بيان كرد: انجام همه اقدامات نگهداري راه شامل لكه‌گيري، روكش، درزگيري و اجراي لايه‌هاي حفاظتي به ميزان ۵۰۴ كيلومتر با رشد ۲۰۰ درصدي به صورت ميانگين، ساخت ۱۷۰ كيلومتر راه روستايي با رشد ۸۷ درصدي، رفع ۲۲ نقطه با سابقه تصادفات قابل ملاحظه با رشد ۱۴۴ درصدي نسبت به سال گذشته از ديگر اقدامات صورت گرفته است.

وي در خصوص دوربين‌هاي ثبت تخلف نصب شده در محور راه‌هاي خوزستان گفت: ۱۰۳ دوربين ثبت تخلف فعال، ۵۸ سامانه با پيشرفت ۷۱ درصدي در سطح استان وجود دارد كه پيش بيني مي‌شود اين تعداد تا پايان ارديبهشت ماه به بهره برداري برسند و دوربين‌هاي ثبت تخلف را به ۱۶۱ سامانه برساند تا تمامي محورهاي شرياني با راه اندازي اين تعداد تحت پوشش دوربين‌هاي ثبت تخلف قرار گيرند.

وي با اشاره به اينكه ۸۰ درصد ترافيك عبوري در سطح راه‌هاي مواصلاتي استان از محورهاي شرياني است، اظهار كرد: خوزستان جزو اولين استان‌هاي كشور است كه سامانه ثبت تخلف آن قابليت ثبت سرعت متوسط خودرو را دارد، يعني با وجود اينكه سرعت لحظه‌اي را ثبت مي‌كند در عين حال سرعت متوسط فاصله بين ۲ دوربين را احصا مي‌كند كه ۳۰ درصد تخلفات احصا شده مربوط به سرعت‌هاي متوسط است.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خوزستان تصريح كرد: با ۵۶ سامانه و دوربين نظارتي، رتبه يك كشور در اين عرصه هستيم.

جولانژاد عنوان كرد: ۱۲۸ دستگاه تردد شمار و پنج سيستم توزين در حال حركت جهت توزين خودروهاي سنگين در سطح راه‌هاي استان وجود دارد.

ثبت بيش از ۳ ميليون تردد در ۳ روز در خوزستان

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خوزستان با اشاره به تردد در طرح نوروز كه از ۲۴ اسفند ماه آغاز شده بيان كرد: از آغاز طرح تا ۲۶ اسفند ماه، سه ميليون و ۱۳۰ هزار و ۵۱۱ تردد در خوزستان ثبت شده كه نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته ۳۸ درصد افزايش تردد ثبت شد؛ روز گذشته (۲۶ اسفندماه) يك ميليون ۵۰ هزار و ۷۹۴ تردد انجام شده كه پرترددترين محورها آبادان – خرمشهر و بالعكس، شوش - اهواز و بالعكس و ماهشهر- بندر امام (ره) بوده است.

وي اضافه كرد: از ابتداي آبان ماه ۱۴۰۱ نيز طرح راهداري زمستاني در خوزستان اجرا شد كه بدون هيچ مشكل خاص در بحث راهداري زمستاني و انسداد مسيرها آن را پشت سر گذاشته‌ايم؛ البته در برخي نقاط استان به ويژه در محورهاي شمالي استان اين طرح همچنان ادامه دارد.

جولانژاد در خصوص كمك به بحران ناشي از بارش برق در استان چهارمحال و بختياري گفت: در اين راستا نيز ۲۹ دستگاه و ماشين آلات به اين استان اعزام كرده‌ايم كه موفق شديم ماموريتمان را به خوبي انجام دهيم.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خوزستان اظهار كرد: ۴۵ اكيپ راهداري در سطح راه‌هاي مواصلاتي استان كه براي درمان و خدمات رساني به مسافران نوروزي حضور دارند، همچنين راهدارخانه‌هاي خوزستان آماده پذيرايي از ميهمانان و مسافران نوروزي هستند.

۵۲ مجتمع خدمات رفاهي در خوزستان وجود دارد

جولانژاد افزود: در خوزستان ۵۲ مجتمع خدمات رفاهي وجود دارد كه با تهران رتبه چهارم در سطح كشور را دارا هستيم؛ همچنين ۲۸ مجتمع در حال ساخت و ۳۱ مجتمع در حال اخذ استعلام از ارگان‌هاي مربوطه هستند.

وي ادامه داد: در پويش سفر ايمن كه به طور عمده ورودي‌هاي استان هستند، نقشه راه‌هاي استان به مسافران نوروزي تحويل داده خواهد شد و در آخرين جلسه خدمات سفر كه با حضور استاندار برگزار شد، ارگان‌هايي مثل ميراث فرهنگي مكلف شدند تا نقشه راه‌ها، شهرها و در واقع نقاط گردشگري استان را در اختيار مسافران نوروزي قرار دهند.

جولانژاد با اشاره به اينكه براي تأمين ايمني و نگهداري راه‌ها با چند چالش و معضل مواجه هستيم، اظهار كرد: نبود تأمين منابع مالي، گراني و هزينه‌هاي هنگفت ايمن سازي از جمله چالش‌هايمان است به طوري كه براي يك متر خط كشي راه‌ها قريب به ۱۴ هزار تومان، يك عدد تابلو اخطاري و انتظامي مثل محدوديت سرعت و سرعت‌گير قريب ۷۵۰ هزار تومان، يك كيلومتر روشنايي قريب به يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان بايد هزينه كرد؛ روز گذشته پنج كيلومتر روستايي در مسير اهواز – ملاثاني ايجاد كرديم كه بيش از ۶ ميليارد تومان هزينه آن شد و به بهره برداري رساندن آن كار سختي بود.

افزايش ۱۰۰ درصدي اعتبارات ملي

وي در خصوص اعتبارات تخصيصي از محل خوزستان بيان كرد: تا ۲ هفته گذشته ميزان اعتبار هفت درصد بوده و به تازگي اين عدد به ۳۸ درصد رسيده كه حدود ۴۶۵ ميليارد تومان اعتباراست؛ همچنين در بحث اعتبارات ملي موفق شديم رشد چشمگيري داشته باشيم و اعتباراتمان را ۱۰۰ درصد افزايش دهيم.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خوزستان، هزينه بالاي نصب نيوجرسي و كيفيت پايين مصالح براي ايمن سازي محورها را از چالش‌هاي ديگر خواند و عنوان كرد: با توجه به اينكه خيلي از تحريم‌ها وجود دارد و واردات اتفاق نمي‌افتد، بسياري از مصالحي كه قبلاً از خارج وارد مي‌شد و داراي كيفيت مناسبي بودند هم‌اكنون وجود ندارند و سبب شده تا شاهد كاهش كيفيت يكسري از تجهيزات ايمني باشيم.

جولانژاد با بيان اينكه سرقت تابلوها از معضلات اصلي ايمني مسيرها در خوزستان است، تصريح كرد: در اين راستا امسال از تابلوهاي كامپوزيتي غيرقابل بازيافت استفاده كرده و تعدادي علائم نصب كرده‌ايم، تعدادي از اين علائم سرقت شد اما از آنجايي كه ديگر ارزش سرقت ندارند، بخش عمده آنها باقي مانده است؛ تبديل تابلوهاي عمودي به افقي اقدام ديگري است كه در راستاي پيشگيري از سرقت انجام شد.

وي گفت: محور ايذه – دهدز بزرگترين پروژه لكه‌گيري و روكش است اما از آنجايي كه شدت خرابي زياد و ترافيك بالا است و از طرفي كيفيت اين راه براي مسير فرعي بوده و اكنون راه ترانزيتي شده همين سبب شده برخي نقاط خرابي‌ها تكرار شوند.