خوزنا : توليد غلات در كشور ۲۲ درصد رشد كرد
چهارشنبه، 2 فروردین 1402 - 14:57 کد خبر:164031

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به رشد ۲۲ درصدي توليد غلات (گندم، برنج، جو و ذرت دانه‌اي) در سال گذشته گفت: نهضت جهادي كاشت سالانه ۲۵۰ هزار درخت در دستور كار است.


به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از خبرگزاري تسنيم به نقل از  پايگاه اطلاع‌رساني وزارت جهاد كشاورزي، سيد جواد ساداتي‌نژاد به مناسبت حلول سال 1402 هجري شمسي در پيام نوروزي، ضمن مروري اجمالي بر گوشه‌اي از فعاليت‌هاي انجام شده، فرا رسيدن بهار طبيعت و تقارن آن با بهار قرآن را به مردم ايران تبريك گفت.

در پيام نوروزي ساداتي نژاد به مناسبت آغاز سال 1402 هجري شمسي آمده است: وزارت جهادكشاورزي در يك سال گذشته هم‌سو با راهبرد دولت مردمي و با تاسي به شعار جهاد "همه با هم" و همت مديران جهادي خود تمام ظرفيت‎هاي موجود بخش كشاورزي به ويژه كشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحاديه‌ها، تشكل‌ و شركت‌هاي دانش‌بنيان را براي دستيابي به امنيت پايدار و اقتدار غذايي كه مهار تورم و رشد توليد را نيز به دنبال دارد، به ميدان آورده و در سال جاري براي تقويت آن تلاش خواهد كرد.

مشروح پيام نوروزي‌ سيد جواد ساداتي‌نژاد به اين شرح است:

باسمه تعالي

سال 1402 هجري خورشيدي برگ ديگري فرا‌روي دولت سيزدهم گشوده است و پيام نوروزي مقام معظم رهبري با عنوان «مهار تورم، رشد توليد» و تاكيد چند باره بر اهميت اقتصاد و معيشت خانوار، تلاش دولت را براي گره‌گشايي از اين معضل مزمن مضاعف مي‌كند.

وزارت جهادكشاورزي در يك سال گذشته هم‌سو با راهبرد دولت مردمي و با تاسي به شعار جهاد "همه با هم" و همت مديران جهادي خود تمام ظرفيت‎هاي موجود بخش كشاورزي به ويژه كشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحاديه‌ها، تشكل‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان را براي دستيابي به امنيت پايدار و اقتدار غذايي كه مهار تورم و رشد توليد را نيز به دنبال دارد به ميدان آورده و در سال جاري براي تقويت آن تلاش خواهد كرد. 

در همين راستا رشد 1.1 درصدي ارزش افزوده بخش كشاورزي، رشد 22 درصدي توليد غلات (گندم، برنج، جو و ذرت دانه‌اي)، رشد 20 درصدي توليد محصولات آبزي، افزايش 20 درصدي ظرفيت صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي، خودكفايي در تامين ذرت علوفه‌اي با توليد 18 ميليون تني نهاده دامي مذكور، افزايش 7 درصدي توليد محصولات باغباني، بهبود 5.4 ميليون تني تراز وزني غذا و افزايش 160 درصدي سطح زيركشت ديم محصولات كشاورزي تحت پوشش طرح جهش توليد ديمزارها نيز محقق شده است.

با توجه به اهميت بذور باكيفيت در افزايش بهره‌وري و رشد توليد بخش كشاورزي در سال 1401 به واسطه اصلاح دستورالعمل واردات بذر بالغ بر 115 بذر گواهي شده غلات، حبوبات و دانه‌هاي روغني به بهره‌برداران معرفي شد كه نسبت به 40 بذر معرفي شده سال گذشته، رشد 187 درصدي را نشان مي‌دهد.

در راستاي توسعه زيست‌بوم فناوري در بخش كشاورزي، منابع ‌طبيعي و غذا و استفاده از ظرفيت‌هاي اين بخش براي ارزان‌سازي غذا و افزايش توليد در يك سال گذشته 279 شركت دانش‌بنيان جديد ايجاد شده و سهم بخش كشاورزي و منابع طبيعي در شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور از 4 درصد در سال 1400 به 8.7 درصد در سال 1402 رسيده است.

راه‌اندازي 10 دهكده فناوري و نوآوري كشاورزي و منابع طبيعي، 6 مركز رشد كشاورزي و منابع ‌طبيعي و 1 پارك علم و فناوري كشاورزي و منابع طبيعي براي استقرار شركت‌هاي دانش‌بنيان بخش كشاورزي از جمله ديگر اقدامات اين بخش بوده است.

براي هوشمندسازي زنجيره ارزش بخش كشاورزي و تدقيق اطلاعات مورد نياز اين بخش، اتاق وضعيت پردازش تصويري اطلاعات و تحليل داده‌هاي اقتصادي كشاورزي (رصدخانه كشاورزي ايران) توسعه داد شده است.

سند الگوي كشت محصولات كشاورزي با محوريت توليد محصولات راهبردي و اساسي اين بخش تدوين و ابلاغ شده است، اين موضوع نقطه آغازي بر نظام‌مند و هدفمند شدن توليدات كشاورزي كشور محسوب مي‌شود.

براي حل مشكلات مالي كشاورزان و افزايش سهم اين قشر زحمتكش از تسهيلات بانكي، صدور سند تك‌برگ اراضي كشاورزي كه يكي از مهمترين ابزارهاي توثيق در نظام بانكي محسوب مي‌شود، درحال انجام است. در يك سال گذشته براي 5 ميليون و 250 هزار هكتار از اراضي كشاورزي سند تك‌برگ صادره شده و ميزان اراضي كشاورزي داراي سند از 4 درصد سال گذشته به 31 درصد تا پايان سال 1401 رسيده است.

با توجه به اهميت حفظ محيط زيست و منابع پايه  از جمله آب و خاك، افزايش سرانه پوشش جنگلي و فضاي سبز كشور، نهضت جهادي كاشت يك ميليارد درخت طي چهار سال آينده (كاشت سالانه 250 هزار درخت) در دستور كار قرار گرفته است.

در پايان با سپاس از الطاف حضرت حق در ياري ما بر خدمت به مردم، بار ديگر از زحمات همه همكارانم در جاي‌جاي اين مرز پرگهر از ستاد وزارت تا خدمات در روستا تشكر مي‌نمايم و با تبريك نوروز به محضر مردم شريف ايران، مقام معظم رهبري، دولت خدمتگزار، بهره‌برداران و كشاورزان پرتلاش و همكاران و جهادگران عرصه كشاورزي‌؛ فرا رسيدن بهار طبيعت و تقارن پر‌معنا و مبارك با بهار قرآن را به فال نيك گرفته و عزت، دوام و بقاي ايران اسلامي را از خداوند منان خواستارم.