خوزنا : ريشه تورم ايران صرفا در سياست‌هاي پولي نيست
پنجشنبه، 3 فروردین 1402 - 14:54 کد خبر:164119

كارشناس‌ اقتصادي، با اشاره به اينكه، ريشه تورم ايران صرفا در سياست‌هاي پولي نيست، تاكيد كرد، با مهار تورم مي توانيم به سمت رونق توليد حركت كنيم.


به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، عبادپور، كارشناس‌ اقتصادي با اشاره به اينكه، تورم در اقتصاد كشور ما مزمن شده و بين سه تا پنج دوره 10 ساله استمرار داشته است، گفت: ريشه تورم فقط در سياست‌هاي پولي نيست، بلكه متغيرهاي واقعي اقتصاد و مشكلات توليد هم در تورم اثر دارد. اساسي‌ترين عامل ساختاري در اقتصاد ايران كه موجب تورم شده كسري بودجه دولت است كه باعث رشد نقدينگي و افزايش پايه پولي شده است و دولت براي جبران كسري بودجه دست به جيب بانك مركزي برده و با استقراض و چاپ پول براي جبران كسري بودجه اقدام كرده است.

عبادپور تاكيد كرد، دولت سيزدهم تلاش كرد كه به جاي استقراض از بانك مركزي با واگذاري سرمايه‌هاي غيرمولد در جهت جبران كسري بودجه اقدام كند و به جاي افزايش پايه پولي و چاپ پول به سمت مولدسازي دارايي‌هاي غيرمولد برود.

اين كارشناس اقتصادي گفت:‌ غير از سياست‌هاي پولي توليد به عنوان يك متغير واقعي اقتصاد از عوامل ايجاد تورم مزمن شده است بنابراين انتخاب دو عبارت مهار تورم و رشد توليد دو عبارت هوشمندانه‌اي بوده است كه با مهار تورم مي توانيم به سمت رونق توليد حركت كنيم. سياست‌هاي پولي در كوتاه‌مدت موجب كنترل تورم مي‌شود، اما در طولاني‌مدت بايد بستر توليد فراهم شود بايد به سمت پايداري و توسعه توليد حركت كنيم و اين تكليف سنگيني بر روي دوش دولت است بايد اعتماد به تصميم‌گيران برگردد. رشد توليد در درازمدت پايه مهمي براي مهار تورم فراهم مي‌كند.

وي درخاتمه گفت:  براي تورم راهكارهاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت وجود دارد كه كنترل نرخ بهره، جذابيت بازار سرمايه، سوق دادن نقدينگي به سمت توليد، رونق سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي،‌ قرارداد ايران با چين و روسيه نويدبخش رونق سرمايه‌گذاري خارجي است. براي بلندمدت بايد زيرساخت‌هاي توليد مانند برق،‌گاز افزايش يابد و تثبيت قوانين اقتصادي صورت گيرد.