خوزنا : روزي كه برق فوتبال ايران رفت!
یکشنبه، 31 اردیبهشت 1402 - 09:20 کد خبر:168855

خوزنا- مجتبي احساني -مرثيه خواني براي باشگاه‌هاي قديمي و ريشه دار فوتبال ايران كه نيست و نابود شده‌اند تمامي ندارد اما انحلال برق شيراز حكايتي حيرت انگيز دارد. باشگاهي كه مجبور شد نامش را هم تغيير بدهد تا به فيفا بگويند اين باشگاه نيست و نابود شده و ديگر نمي‌توانيم براي طلبكارانش كاري كنيم. حدود ۷ سال پيش انحلال رسمي برق شيراز اعلام شد. ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ گفتند فوتبال ايران ديگر برق ندارد تا آب پاكي را روي دست طلبكاران داخلي و خارجي بريزند. اين هم يك جور تسويه حساب با طلبكاران است.

برق شيراز يكي از تيم هاي قديمي و صاحب مكتب در فوتبال ايران بود كه فوتبال كشور به خصوص استان فارس و جنوب كشور دين زيادي بر گردن اين تيم دارد. بسياري از چهره هاي مطرح فوتبال كشور به اين تيم قديمي و ريشه داري كه چيزي جز مشتي خاطره از آن به جا نمانده تعلق داشتند. اين تيم در دوره نخست ليگ برتر حضور داشت و در فصل ۸۸-۸۷ با كسب تنها ۲۴ امتياز در آخرين رده از جدول رده بندي ليگ هجده تيمي قرار گرفت تا به همراه تيم هاي پيام و داماش به ليگ دسته اول سقوط كند.

اين آخرين حضور تيم برق در سطح اول فوتبال ايران بود. برقي‌هاي شيراز عجيب ترين سقوط را در فوتبال ايران داشتند. اين تيم درست در فصلي غزل خداحافظي از ليگ برتر را خواند كه در  همان فصل قهرمان نيم فصل شده بود. اين تيم فصل ۸۸-۸۷ را با ستاره هايي مثل ستار زارع، داريوش يزداني، مهدي و مهرداد كريميان، مهدي شيري و... آغاز كرد. اما بالا گرفتن اختلافات داخلي در آن و كوچ ستاره‌هاي اين تيم در نيم فصل، برق راهي جز سقوط به دسته اول نداشت.

بهترين عملكرد اين تيم در ليگ برتر به فصل ۸۷-۸۶ باز مي‌گردد كه اين تيم در جدول هجده تيمي مسابقات با كسب ۴۷ امتياز در رده هشتم جدول قرار گرفت. در آن سال محمود ياوري سرمربيگري اين تيم را بر عهده داشت.

يكي از قديمي ترين باشگاه فوتبال كشور كه در سال ۱۳۲۵ يعني يك‌سال بعد از تاسيس استقلال متولد شد و در فوتبال ايران نامي نيك داشت براي هميشه به خاطره‌ها پيوست. ستاره‌هاي فوتبال شيراز كم نيستند افشين پيرواني سرپرست كنوني تيم پرسپوليس يكي از آن فوتباليست‌هايي است كه در برق شيراز درخشيد. داريوش يزداني، مهرزاد معدنچي، ستار زارع، امير استواري، سياوش اكبرپور، مهدي رجب زاده و... جمعي  ديگر از ستارگان اين تيم بودند.

قهرماني در جام حذفي بهترين مقامي است كه اين تيم محبوب شيراز به دست آورد. تيمي كه همواره مثل صخره‌اي سخت مقابل تيم‌هاي بزرگ پرسپوليس و استقلال قرار مي‌گرفت و نام و اعتباري در فوتبال كشور داشت اما سوء مديريت اين تيم را به شكلي به قهقهرا برد كه ديگر چيزي از آن باقي نمانده است.

نابودي و تغيير نام برق با كدام ملاك و معيار بود، خيلي مهم نيست. درست مانند نابود كردن تيم‌هاي ريشه‌داري چون استقلال اهواز، پيام مشهد، ابومسلم خراسان و شموشك نوشهر كه آن هم مهم نيست. اين روزها انگار، منافع شخصي، از هر چيز ديگر مهم‌تر است.

شاغلام اسطوره فوتبال شيراز درباره نابودي برق گفت: «دور از كرم خداست كه فردي بذر خوبي نكارد، اما خوب درو كند. من ايمان دارم كه مسوولان برق نمي‌خواستند تيم داشته باشند.»