ايسنا، شبكههاي اجتماعي فقط جنبه سرگرمي و بازي ندارند و براي توليدكنندگان محتوا، ميتواند دنياي پرمخاطرهاي باشد كه در آن موفق شده يا شكست ميخورند.
كدام شبكه اجتماعي بيشترين درآمد را دارد؟
روي كاغذ، پلتفرم شبكه اجتماعي با بيشترين نقدينگي، بايد بهترين پرداخت را داشته باشد. فيسبوك و اينستاگرام، دو پلتفرم بزرگ شبكه اجتماعي از نظر درآمد هستند و اولي، به خصوص در فاصله سالهاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، پيشتاز بود. با توجه به اين كه هر دو پلتفرم، از زمان رونق اوليه شبكههاي اجتماعي حضور داشتهاند و اكنون دو ركن اصلي شركت متا هستند، منطقي به نظر مي رسد كه بهترين پرداخت را داشته باشند.
يوتيوب در جايگاه سوم قرار دارد و لينكدين، تيكتاك و اسنپ چت پس از آن قرار دارند. اما فقط به اين دليل كه فيسبوك و اينستاگرام بيشترين درآمد را دارند، به معناي آن نيست كه بيشترين درآمد را براي توليدكنندگان محتوا به همراه دارند. فقط به تمام آزمايشها و سرمايهگذاريهايي كه فيسبوك و اينستاگرام انجام ميدهند، فكر كنيد. اين نكته بدي نيست. در واقع، پلتفرمهاي شبكه اجتماعي براي دوام آوردن بايد تغيير كنند و اين، به معناي آن است كه سهم كوچكي هم ميتواند نصيب توليدكنندگان محتوا شود.
كدام پلتفرم شبكه اجتماعي به توليدكنندگان محتوا پول بيشتري ميدهد؟
بنابراين، كدام شبكه اجتماعي بيشترين پول را پرداخت ميكند؟ همه اينها به صورت مورد به مورد است و بايد به بخشهاي كوچكتر تقسيم شود اما، طبق تحقيقات اپيدميك سون از ۱۵۰۰ توليدكننده محتواي داراي درآمد، تيكتاك بهترين پلتفرم براي درآمدزايي است. در واقع ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان از تيكتاك نام بردند.
يوتيوب با ۲۵.۸ درصد در فاصله نه چنداني زيادي پس از تيكتاك قرار دارد و پس از آن، فيسبوك با ۱۶.۵ درصد، توييتر با ۱۳.۱ درصد و اينستاگرام با ۷.۱ درصد، بيشترين درآمد را براي توليدكنندگان محتوا دارند. بنابراين، با وجود اين كه فيسبوك و اينستاگرام، بيشترين درآمد را به همراه دارند، كاربران در تيكتاك و يوتيوب، پول بيشتري كسب ميكنند.
در خصوص درآمدهاي كلان، يوتيوب منبع اصلي درآمد براي توليدكنندگان محتوايي است كه بيش از ۲۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند. شايد دانستن اين موضوع، شگفت آور باشد اما منبع اصلي درآمد براي توليدكنندگان محتوايي كه كمتر از اين مقدار درآمد دارند، تيكتاك است. با وجود ورود ديرهنگام، اين اپليكيشن چيني بيش از پلتفرمهاي ديگر، جبران كرده است.
كدام پلتفرم شبكه اجتماعي بيشترين پول را براي ويو يا مشاهده پستها پرداخت ميكند؟
تعداد ويوها، اغلب براي سنجش ميزان درآمد توليدكننده محتوا در شبكههاي اجتماعي استفاده ميشود اما با در دسترس قرار گرفتن گزينههاي پرداخت بيشتر شامل هدايا، حمايتهاي مالي، مدلهاي اشتراك و موارد ديگر، تمركز روي ويوها كاهش يافته است. در واقع، هيچ راه مشخصي براي تعيين اين كه كدام پلتفرم شبكه اجتماعي، بيشترين هزينه را براي بازديدها دارد، وجود ندارد.
با در نظر گرفتن اين موضوع، بياييد ببينيم كه چهار پلتفرم اصلي شبكه اجتماعي، چقدر به توليدكنندگان محتوا پرداخت ميكنند و آيا آنها به ازاي هر ويو، پول پرداخت ميكنند:
تيكتاك: پرداختهاي تيكتاك ثابت نيست. اين پرداختها از محل صندوق توليدكننده تيكتاك انجام ميشود كه پس از مدتي با برنامه خلاقيت تيكتاك ادغام شد. در حال حاضر، برآورد ميشود كه پس از ثبت نام در اين صندوق، توليدكنندگان محتوا ميتوانند به ازاي هر هزار بازديد تيكتاك، بين ۲ تا چهار سنت دريافت كنند. پرداختها در تيكتاك به طور قابلتوجهي كمتر از ساير پلتفرمها است.
يوتيوب: پس از كسب درآمد از يك ويدئو، يوتيوببرهاي معروف ميتوانند انتظار دريافت حدود ۰.۰۱۸ دلار را براي هر بازديد از تبليغات داشته باشند. اين بدان معناست كه شما براي هر هزار بازديد از تبليغات در ويدئوي خود، حدود ۱۸ دلار هزينه خواهيد داشت، كه به طور متوسط براي هزار بازديد از ويدئو در يوتيوب، حدود ۳ تا ۵ دلار است
اينستاگرام: توليدكنندگان محتوا به ازاي هر ويو در اينستاگرام، پولي دريافت نميكنند، اما ميتوانيد با فعال كردن تبليغات در ويدئوهاي خود، كسب درآمد كنند. اگر اين گزينه را انتخاب كنند، ۵۵ درصد از كل درآمد تبليغات را كه ماهانه پرداخت ميشود، دريافت خواهند كرد.
فيسبوك: پرداخت فيسبوك به ازاي هر هزار ويو هم قطعي نيست. برخي از افراد گزارش داده اند كه در ازاي هر هزار ويو، يك دلار تا ۱۰ دلار دريافت كرده اند.
كدام پلتفرم شبكه اجتماعي در سال ۲۰۲۴ بيشترين هزينه را پرداخت ميكند؟
دانستن اين كه كدام پلتفرم شبكه اجتماعي، چه ميزان پول به ازاي هر ويو پرداخت ميكنند و كدام يك پرداخت نميكنند، شروع خوبي است اما كدام پلتفرم شبكه اجتماعي بيشترين پول را در سال ۲۰۲۴ پرداخت ميكند؟ متاسفانه هيچ پاسخ قطعي وجود ندارد. مطمئنا تيكتاك، بزرگترين سهم از درآمد توليدكنندگان محتوا را به خود اختصاص ميدهد، اما اين براي همه صادق نيست و تيكتاك ممكن است خانه مناسبي براي محتواي شما نباشد.
بر اساس گزارش اپيدميك ساند، ساختار مالي هر پلتفرم متفاوت است و مسيرهاي مختلفي را براي كسب درآمد ارائه ميدهد. كسب درآمد در شبكههاي اجتماعي نبايد تنها دليل توليد محتوا باشد، اما طبيعتا يك مزيت است.