خوزنا : ۵۰ درصد مدارس مشاور و مربي پرورشي ندارند
سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 12:52 کد خبر:202743
خوزنا :
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه امروز حدود ۵۰ درصد مدارس مشاور و مربي پرورشي ندارند گفت: كمبود مربي پرورشي و مشاور در مدارس بيش از ۱۰۵ هزار نفر است.

 ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين پورثاني در نشستي با موضوع «ثبت نام در پايگاه‌هاي اوقات فراغت، مرحله نهايي مسابقات قرآني، عترت و نماز و دومين همايش ملي تربيت در زيست بوم جديد» با بيان اينكه ۱۵ هزار معلم و مربي پرورشي جديد وارد حوزه پرورشي مي‌شوند افزود: اين افراد از طريق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگيان جذب و دوره آموزشي براي آنها برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه بودجه معاونت پرورشي در دولت سيزدهم افزايش چشمگيري يافت گفت: دستورالعمل مالي اردوگاه‌ها پس از ۱۵ سال به تصويب رسيد كه براي تحول در اردوگاه‌هاي دانش‌آموزي كارگروهي زير نظر معاون اول رييس جمهور تشكيل شد.

پورثاني با بيان اينكه آيين‌نامه اجرايي نماد سال‌ها روي زمين بود افزود: در شوراي اجتماعي دو روز بعد از ديدار معلمان با رهبري، آيين نامه تصويب و ابلاغ شد كه بر پيشگيري و درمان آسيب‌هاي اجتماعي، بابت درمان آسيب‌هاي اجتماعي به صورت رايگان در مراكز اقداماتي در نظر گرفته شد.

وي با بيان اينكه رييس‌جمهور شهيد شوراي عالي جوانان را به شوراي عالي نوجوانان و جوانان تغيير داد ادامه داد: كارگروه ملي نوجوان براي گره‌گشايي از كار نوجوانان تشكيل شد.

 

آغاز هدايت تحصيلي دانش‌آموزان از نيمه دوم تيرماه



پورثاني با بيان اينكه تمام تلاش اين است كه نيمه دوم تيرماه كه نتيجه تحصيلي بدست آمد، هدايت تحصيلي دانش‌آموزان آغاز و به سمت رشته‌هاي مورد نظرشان هدايت شوند اظهار كرد: هدايت تحصيلي فرايندي است كه نمره و معدل دانش‌آموزان، آزمون رغبت و توانايي جزو آيتم‌هاي اثرگذار در اين فرآيند است. اين آزمون از دانش‌آموزان پايه نهم اخذ مي‌شود و در آن ويژگي‌هايي سنجش مي‌شود و يكي از موارد مهم، هدايت تحصيلي است.

وي با بيان اينكه كار هدايت تحصيلي در دو بخش تجويزي و مشورتي است گفت: فرآيندهاي آموزشي هم در طول سال گذشته براي دانش‌آموزان و معلمان و والدين براي شناساندن رشته‌ها انجام شده، كار هدايت تحصيلي به صورت سامانه‌اي انجام خواهد شد و تلاش مي‌كنيم اين كار نيمه دوم تيرماه انجام شود.  

 

بررسي سند اوقات فراغت در كميسيون تخصصي دولت


 
پورثاني با بيان اينكه موضوع اوقات فراغت دانش‌آموزان تحت سند تحول بنيادين و قرارگاه اجرايي‌سازي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است افزود: كارگروهي با رياست معاون اول رئيس جمهور تشكيل شد و ۷ پروژه براي اجراي سند مشخص شده؛ در حوزه فرهنگي و تربيتي، اوقات فراغت تعيين شده و سند اوقات فراغت آماده و در كميسيون تخصصي دولت در حال بررسي است كه اميدواريم به‌زودي تصويب شود كه غير از فعاليت‌هاي اوقات فراغتي است.

وي با بيان اينكه شعار فعاليت‌هاي تابستاني تربيت بدون توقف است افزود: مسأله تربيت محدود به فضا و محتواي درسي و ساعت درسي نيست، طبق سند تحول بنيادين دانش‌آموزان بايد كنشگر و تمام ساحتي و مدرسه كانون تربيت محله باشند.

معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: در برنامه هفتم توسعه بحث استفاده از ظرفيت‌هاي مدارس در ايام تعطيلي مدارس به عنوان يك حكم و تكليف آمده است.

پورثاني با بيان اينكه در تابستان امسال، ۱۴ كارويژه براي تابستان دانش‌آموزان تعريف شده اظهار كرد: از جمله آن نهضت ويژه اردويي به نام اردو نو است كه در ۱۵ استان انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه سال گذشته براي اولين بار اردوي اربعين دانش‌آموزان برگزار شد اظهار كرد: اربعين امسال موكب دانش‌آموزان به صورت فراگير برپا خواهد شد.

معاون وزير با بيان اينكه استعداديابي دانش‌آموزان در سكويي به نام كارينو در تابستان امسال شروع خواهد شد گفت: در اين سكو دانش‌آموزان جذب مي‌شوند و در رشته‌هاي فرهنگي، قرآني و تربيتي توانمند مي‌شوند.

پورثاني با بيان اينكه امسال برنامه‌هاي اوقات فراغت در ۳۰ هزار پايگاه تابستاني از جمله ۱۱۸۲ كانون،۸۴۰ دارالقرآن مدارس منتخب از ۱۱۲ هزار مدرسه كشور و ۳۴۶ اردوگاه برگزار خواهد شد افزود: اميدواريم يك تابستان خوب براي دانش‌آموزان داشته باشيم. 
 

آغاز مسابقات قرآن فرهنگيان از پنجشنبه در مشهد

 

وي با بيان اينكه مسابقات فرهنگي هنري و قرآني به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگي و قرآني انجام خواهد شد ادامه داد: مسابقات قرآن فرهنگيان از پنجشنبه در مشهد شروع مي‌شود. مسابقات دانش‌آموزان نيز در شهرهاي مختلف اصفهان، مشهد، مازندران و فارس خواهيم داشت كه در كل تابستان انجام مي‌شود. 

پورثاني با بيان اينكه امسال همايش بين‌المللي تربيت با همكاري دانشگاه شهيد رجايي در شهريور برگزار مي شود افزود: پيش نشست برگزار و در حال دريافت آثار هستيم.
 
معاون وزير با بيان اينكه در قالب طرح نماد تاكنون ۶ ميليون دانش‌آموز را در پايه‌هاي مختلف تحصيلي غربالگري كرديم ادامه داد: برنامه‌هاي ارتقا ارجاع مداخله‌اي و درماني از طرق مختلف انجام شده، سامانه نماد يك ابرسامانه در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي است، كارهاي مختلفي از طريق اين سامانه انجام مي‌شود و اتفاق بزرگي در آموزش و پرورش در اين حوزه انجام شده است.