خوزنا : بلوار پاسداران اهواز براي هشتمين بار نشست كرد/ مديرعامل مترو: نگران نباشيد
یکشنبه، 26 خرداد 1392 - 23:22 کد خبر:26364

پس از نشست‌هاي مكرر در منطقه دروازه، اين بار نشست‌ها به عقب‌تر رفته و روبروي ترمينال اهواز – شوشتر در ابعاد بزرگي آسفالت اين بلوار بازهم نشست كرد به گونه‌اي كه روز گذشته آسفالت براي هشتمين‌بار در بلوار پاسداران نشست كرد.به گزارش خبرنگار مهر، پيش از اين آسفالت اطراف ايستگاه متروي اهواز در ميدان‌هاي فرودگاه و چهار شير (شهيد بندر) در ماه‌هاي گذشته چند بار نشست و ترافيك آن محل را چند ساعت مختل كرده بود.

براي نخستين‌بار مهرماه سال گذشته دو نقطه از آسفالت دچار ريزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومين مرتبه نيز يكم دي‌ماه 91 اين اتفاق تكرار شد. اين بار و پس از آخرين نشست‌هاي آسفالت در منطقه دروازه، هم اكنون چند روزي است كه آسفالت روبروي ترمينال شوشتر نيز در ابعاد بزرگتري نشست كرده است.

پيش از اين چنين به نظر مي‌رسيد كه با پيشرفت ايستگاه هاي مترو، نشست‌ها نيز در همان محل اتفاق مي‌افتد اما نشست روبروي ترمينال شوشتر اين فرضيه را خنثي كرد. حال چنين به نظر مي‌رسد كه احتمال نشست‌هاي بيشتر در مسيرهايي كه در گذشته نشست كرده بودند همچون ميدان‌هاي چهار شير و سه راه فرودگاه نيز وجود داشته باشد.

همزمان با از سرگيري كار در كارگاه‌هاي متروي اهواز، نشست‌هاي آسفالت از شمال اتوبان پاسداران رفته‌رفته به طرف جنوب اين اتوبان كشيده شد و اين بار بخشي از آسفالت در منطقه زيتون كارگري، روبروي ترمينال اهواز - شوشتر نشست كرد.

گرچه تاكنون چند بار آسفالت اطراف ايستگاه‌هاي در حال ساخت قطار شهري اهواز نشست كرده است، اما از زمان آغاز حفاري تونل مترو با دستگاه‌هاي تونل‌زني (TBM) در فاصله 300 متري ايستگاه اقبال تا ميدان فرودگاه چندين بار نشست آسفالت وجود داشته، اين مسئله علاوه بر اختلال ترافيكي در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهميت است كه خط يك متروي اهواز از زير مسير سواره رو عبور مي‌كند و نشست ناگهاني زمين احتمال سقوط خودروها و خطرات جاني را افزايش مي‌دهد.

به گزارش مهر، كارشناسان اين نشست‌ها را مرتبط با جنس زمين اهواز و عمليات حفاري در اين بافتها مي‌دانند.

هشدار به پيمانكار قطار شهري

معاون خدمات شهري شهرداري اهواز در اين باره اظهار كرد: انجام عمليات عمراني در زير زمين براي حفر تونل براي قطار شهري، باعث مي شود كه در نقاطي با توجه به اينكه تراز سطح بالايي زمين در شهر اهواز از جنس سليتي و ماسه‌اي است همچنين آب‌هاي تحت‌الارضي نيز تراز بالايي دارند، ريزش صورت گيرد.

عليرضا عاليپور افزود: به همين دليل به محض انجام هر گونه عمليات، بافت بالايي زمين دچار آسيبي جدي مي‌شود كه اين آسيب اجتناب ناپذير است.

عاليپور با بيان اينكه پيش از اين نيز هشدارهايي به پيمانكار قطار شهري داده شد، افزود: قبلا مكاتباتي با پيمانكار قطار شهري انجام داديم و از آنها خواستيم كه تبعات اين نشستها را در نظر داشته باشند.

وي همچنين گفت: از پيمانكار خواسته شد تا پيش بيني موارد ايمني كاركنان را از قبل انجام دهد و هرگونه ايجاد مشكل مسئوليتش با اين پيمانكار است.

فروچاله‌ها

فرورفتگي‌هاي قيفي شكل در زمين‌هاي آهكي كه در اثر حل شدن سنگ‌هاي مزبور و فروريختن سقف ايجاد مي‌شوند. به اين صورت كه سطح زمين حول يك نقطه زهكشي داخلي، فرسايش يافته است. ژئومورفولوژيستها اين فرورفتگيها را "دولين" مي‌نامند؛ اما مهندسان آنها را "فروچال يا سينك هول" مي‌خوانند.

معاون خدمات شهري شهرداري اهواز توضيح داد: البته نشست‌هاي آسفالت بر اثر سهل انگاري كسي نيست و در ذات بافت خاك وجود دارد. متاسفانه اخيرا در بلوار پاسداران پديده اي به نام سينك هول (فرو رفتگي قيفي شكل) در اثر عمليات ژئوتكنيكي و مكانيكي ايجاد شده است.

وي افزود: اين تونل‌ها همچون زهكش عمل مي‌كنند و به شكل قيفي فرورفتگي ايجاد مي‌كند كه در زمينه عبور و به مرور مشكلاتي را ايجاد مي‌كند.

پيش از اين آسفالت اطراف ايستگاه متروي اهواز در ميدان فرودگاه در ماه هاي گذشته چند بار نشست كرده و ترافيك آن محل را چند ساعت مختل كرده بود.براي نخستين بار مهرماه دو نقطه از آسفالت بلوار پاسداران دچار ريزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومين مرتبه نيز اول دي ماه اين اتفاق تكرار شد كه بار چهارم آن نيز در روزهاي اخير در نزديكي ضلع شمالي ميدان شهيد بندر(چهارشير) زمين نشست كرد.

گرچه تاكنون چند بار آسفالت اطراف ايستگاه هاي در حال ساخت قطار شهري اهواز نشست كرده است، اما از زمان آغاز حفاري تونل مترو با دستگاه هاي تونل‌زني (TBM) در فاصله 300 متري ايستگاه اقبال تا ميدان فرودگاه چندين بار نشست آسفالت وجود داشته كه اين اتفاق تكرار مي شود و اخيرا تا منطقه دروازه نيز كشيده شد.

اين مسئله علاوه‌بر اختلال ترافيكي در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهميت است كه خط يك متروي اهواز از زير مسير سواره رو عبور مي‌كند و نشست ناگهاني زمين احتمال سقوط خودروها و خطرات جاني را افزايش مي دهد

علي يكي از رانندگان تاكسي خط چهارشير به چهار راه نادري است. او در اين باره مي‌گويد: احساس مي‌كنم دارم با جونم بازي مي‌كنم وقتي كه از روي اين آسفالت‌ها عبور مي‌كنم.

اين راننده افزود: نشست اخير روبروي ترمينال شوشتر بسيار خطرناك است به طوري كه شب ها براي بسياري از رانندگاني كه در اين منطقه كمتر تردد مي كنند ايجاد اخلال كرده است.

وي همچنين مي گويد: بارها بسياري از رانندگان نزديك بوده كه با اين چاله برخورد كنند.

نگران ريزش‌‌ها نباشيد

اما مديرعامل قطار شهري اهواز پيش از اين در اين باره اهواز ‌اظهار كرده بود: جنس زمين اهواز و ماسه اي بودن زمين در بعضي نقاط همچنين كاهش فشار باعث بيرون زدگي ماسه و آب و نشست زمين در فاصله حدود 40 متري محل حفاري مي‌شود. تاكنون چند بار اين اتفاق افتاده اما اگر نوع دستگاه‌هاي TBM تحت فشار نبود تمام مسير دچار نشست مي شد.

عباس هلاكويي تنها راه پيشگيري از اين نشستها را تزريق بتن در محل بافتهاي ماسه اي دانست و افزود: اما احتمال وجود دارد كه بتن مانع حركت دستگاه حفار شود، به همين دليل اين راهكار عملي نيست.

پيش از اين هلاكويي درباره نشستها گفته بود كه دليلي براي نگراني وجود ندارد و بايد به اطلاع شهروندان برسانيم كه در هر ايستگاه كه دستگاه حفاري TBMشروع به كار مي كند، اين اتفاق صورت مي گيرد.

وي توضيح داد: دستگاه تي بي ام (دستگاه حفاري تونل هاي مترو) در شرايط تحت فشار كار مي كند يعني براي كار در ايستگاه نياز هست كه قسمتي از فضاي مسير حركت و كار آن در داخل ايستگاه (زير زمين) از خاك و گل و لاي تخليه شود تا در مرحله بعد به دليل فشار ناشي از كار آن به بيرون فوران نكند و علت نشست حدود نيم متري آسفالت بخشي از مسير فلكه فرودگاه همين تخليه خاك و گل و لاي زير لايه آسفالت سطحي است.

هلاكويي عنوان كرد: اين فرايند كاري در هر ايستگاه كه دستگاه تي بي ام وارد مي‌‌شود اجرا مي‌شود و از قبل تمهيدات لازم براي آن صورت مي گيرد و جاي هيچگونه نگراني براي شهروندان وجود ندارد.

به گفته وي، بر اساس اطلاعات زمين شناسي پيش بيني شده در ايستگاه هاي نفت و چهار شير،‌ حادثه نشست زمين تكرار شود، اما جاي نگراني نيست و تمهيداتي براي جلوگيري از بروز خطر براي عابران انجام مي‌ گيرد.

هلاكويي با بيان اينكه اين اتفاق تنها در زمان توقف TBM رخ مي دهد، گفت: وجود ژنراتور و اتصال به شبكه برق شهري احتمال توقف دستگاه را در زمان قطع برق از بين مي‌برد اما وقفه در ايستگاه ها اجتناب ناپذير است.

پيش از نشست آسفالت در منطقه دروازه شاهد نشست آسفالت در بخش غربي ميدان سه راه فرودگاه بوديم. اينطور كه پيدا است، نشستهاي آسفالت ارتباطي به پيشروي خط قطار شهري ندارد و همچنان اين نشستها در اطراف ايستگاه هاي اوليه نيز اتفاق مي افتند.

با توجه به گفته‌هاي مسئولان گويا چنين اتفاقاتي در آينده نزديك باز هم رخ مي‌دهد و لازم است كه شهروندان هر چه بيشتر مراقب باشند. اگر در حال رانندگي بوديد و يك مرتبه جلوي خودرويتان فرو رفتگي قيفي شكل ايجاد شد، اصلا تعجب نكنيد چون اين طبيعت كار است!

 

اخبار مرتبط:

آسفالت در بخشي از ميدان چهارشير اهواز نشست كرد


ريزش آسفالت در محدوده بلوار پاسداران اهواز+عكس

انتقاد شديد اللحن نماينده مردم اهواز از عملكرد شهرداري اهواز