خوزنا : ادامه كشمكش شهرداري اهواز و مخالفان/ تعريض پل سوم به شوراي ترافيك خوزستان نرفته است
سه شنبه، 13 اسفند 1392 - 00:13 کد خبر:33616
معاون شهردار اهواز، تعريض پل سوم را در راستاي استانداردسازي و افزايش سرعت عنوان مي كند اين در حاليست كه كارشناسان ترافيك تكميل پل نهم را در اولويت مي دانند.
 

به گزارش خبرنگار مهر از اهواز، كلنگ زني ناگهاني پروژه تعريض پل سوم اهواز همه را غافلگير كرد. از «ترافيكي» ها تا «سازمان آب و برقي» ها. طرحي كه بيش از دو سال مسكوت مانده بود به يك باره سربرآورد. حواشي آن هم با گذشت حدود يك ماه هنوز ادامه دارد. برخي حتي اين پروژه را دستاويزي براي زير سئوال بردن شهردار جديد (كه مدتي است زير ذره بين منتقدان قرار دارد) قرار داده اند.

تعريض پل سوم اهواز تا 20 متر، بيش از دو سال پيش با تصويب ساخت پل نهم منتفي شده بود، اما شهرداري 19 بهمن ماه كلنگ اين پروژه يك ساله را بر زمين زد.

پل 43 ساله اهواز قرار است از 12 متر به 30 متر برسد. 17 ميليارد تومان اعتبار نيز براي اجرا پيش بيني شده است.

عرض كنوني پل سوم غير استاندارد است

معاون حمل و نقل و ترافيك در دفاع از اين پروژه مي گويد: عرض كنوني پل غير استاندارد است. هر باند دو متر و 90 سانتيمتر عرض دارد كه باعث كاهش سرعت خودروها مي شود. در حالي كه عرض استاندارد براي سرعت 70 كيلومتر بايد حدود سه و نيم متر باشد. از سوي ديگر حجم خودروهاي عبوري از پل سوم معادل حجم خودروهاي عبوري از پل پنجم است. بنابراين عرض اين پل حداقل بايد به اندازه پل پنجم باشد.

مسعود يزدي با اشاره به قدمت سازه پل سوم و نداشتن استحكام كافي، مي افزايد: از آن گذشته براي كنترل ترافيك بايد نگاه طولاني مدت باشد تا عرض پل حداقل تا 50 سال آينده را پوشش دهد. بنابراين قرار شد عرض پل تا 30 متر افزايش يابد تا هم عرض باندها به عرض استاندارد برسد و هم رمپ هايي ساخته شود.

وي درباره افزايش هشت ميليارد توماني اعتبار پروژه اظهار كرد: 9 ميليارد تومان برآورد قبلي بر اساس طرح اوليه پروژه بود، ولي با طرح جديد (كه تقريبا يك پل جديد در كنار پل سوم ساخته مي شود) اين اعتبار افزايش يافته و به 17 ميليارد تومان رسيده است.

يزدي بيان مي كند: اين پروژه يك ساله است و در اين مدت برنامه اي براي تعطيلي و مسدود شدن پل نيست. اين عضو شوراي ترافيك خوزستان، استانداردسازي باندها و افزايش يك باند، افزايش سرعت و ساخت رمپ از دستاوردهاي تعريض پل سوم است.


وي اضافه مي كند: تا چند سال پيش قرار بود با ساخت پل نهم مشكل اين مسير حل شود اما احداث اين پل به كندي پيش مي رود. هدف اين است كه با تعريض پل سوم حجمي از ترافيك شمال شرق- غرب روان سازي شود. شايد اگر پل نهم ساخته مي شد نيازي به تعريض پل سوم نبود.

يك كريدور، سه خطر

كريدور يا بزرگراه درون شهري سه راه خرمشهر- سه راه تپه از بزرگراه هاي اصلي شرق به غرب و طولاني ترين كريدور شرقي- غربي اهواز است.

دبير شوراي ترافيك استان مي گويد: در اين كريدور چند نقطه مشكل دار و پرخطر وجود دارد. يكي از اين نقاط خطرساز «پل سوم» است كه تنگ شدگي معبر باعث ايجاد نقطه خطر شده است. «ميدان نخل» به علت وجود جريان هاي ترافيكي متقاطع و «ميدان چهارشير» به دليل گردش جريان هاي ترافيكي، ديگر نقاط خطرساز اين مسير هستند كه عمده تصادفات در آنها ايجاد مي شود.

رضا اسكندري با بيان اينكه تعريض پل سوم مشكل يكي از نقاط پرخطر مسير را حل مي كند مي افزايد: با توجه به بار ترافيكي اين پل، تعريض آن واجب است و بايد 10 سال پيش انجام مي شد. البته براي حل مشكل ترافيك اين كريدور ميادين نخل و چهارشير نيز نبايد فراموش شود.

وي البته اظهار مي كند: در ابتدا قرار نبود عرض پل به 30 متر برسد بلكه مقرر شد كه يك لاين به هر طرف پل اضافه شود. طرح اوليه اگر چه در شوراي ترافيك استان مورد بحث قرار گرفت اما در اين شورا تصويب نشده است. طرح دوم نيز به اطلاع شوراي ترافيك نرسيده است.

اسكندري اضافه مي كند: با توجه به اينكه پل بيش از 40 سال قدمت دارد و تا كنون تعميراتي روي آن انجام نشده، افزايش عرض آن تا 30 متر هم براي تعريض و هم براي تقويت پل ضروري به نظر مي رسد.


پل الغدير در اهواز

وي درباره اينكه از ميان تكميل پل نهم و تعريض پل سوم اولويت با كدام پروژه است، تاكيد مي كند: ساخت پل نهم و تعريض پل سوم با توجه به روند رو به رشد ترافيك، هر دو پروژه هاي كارسازي هستند كه بايد اجرا شوند اما اولويت را مطالعات بايد مشخص كند. مطالعات ترافيك مي تواند برآورد كند كه با ساخت يك جاده جديد چه حجمي از ترافيك كم مي شود. در اينجا هم مشاور ترافيكي بايد مطالعه مي كرد كه پل نهم چه تاثيري بر كاهش ترافيك دارد. البته واضح است اين پل مي تواند سهم عمده اي در حل مشكل مسير داشته باشد.

دادگاهي براي قرباني

پروژه تعريض پل سوم اما با وجود مزايايي كه مي تواند در حل مشكل ترافيك داشته باشد، مخالفاني دارد. برخي كارشناسان بر اين باورند كه اين پروژه موازي ساخت پل نهم است و بهتر بود براي جلوگيري از هدرروي منابع مالي پل نهم كه بيش از دو سال پيش آغاز شده و يك باندش 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد تكميل شود.

تعريض پل سوم اما مخالفان ديگري هم دارد كه پرونده آن را به دادگاه كشانده است. مديركل سواحل و رودخانه هاي سازمان آب و برق خوزستان مي گويد: پرونده تعريض پل سوم به دليل نداشتن مطالعات مهندسي رودخانه در مراجع قضايي طرح شده است.

مسعود غياثي مي افزايد: در هر سازه اي كه بر روي رودخانه احداث مي شود بايد حداقل آسيب (اعم از تشديد سيلاب و يا رسوب گذاري) را داشته باشد و اين مساله تنها با انجام مطالعات مهندسي رودخانه محقق مي شود. اين در حاليست كه سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولي حفاظت از رودخانه كارون همزمان با كلنگ زني و انتقال مصالح از اجراي اين پروژه باخبر شده است.

با وجود مخالفت ها، البته تابلوي روز شمار پروژه همچنان كار مي كند. بايد منتظر بود و ديد منتقدان تا چه اندازه مي توانند شهرداري را به رفع انتقادات طرح شده درباره اين پروژه وادار كنند.

---------------------------------

گزارش از نادره وائلي زاده