س: از چه اشخاصي ثبت نام مي شود؟
ج: در اين مرحله صرفا از سرپرست خانوارهايي ثبت نام به عمل ميشود كه در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ يارانه دريافت نموده و يا تا تاريخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ از طريق پليس +۱۰ ثبت نام نموده اند.
س: اگر به اينترنت دسترسي نداشته باشيم چگونه ثبت نام كنيم؟
ج: مي توان با در دست داشتن كارت ملي همه اعضاي خانوار به ادارات و مراكز شركت پست جمهوري اسلامي ايران، پيشخوان دولت، پست بانك، دفاتر خدمات ICT روستايي، پليس +۱۰، كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي كشور مراجعه و ثبت نام نمود.
س: آيا مي توان اطلاعات ثبت شده را اصلاح كرد؟
ج: با توجه به اينكه تنها يكبار مي توان ثبت نام نمود، پيشنهاد مي شود پيش از ورود به سامانه، ابتدا اطلاعات شماره ملي افراد تحت تكفل خود كه براي آنان يارانه دريافت كرده ايد، را يادداشت نموده و سپس اقدام به ثبت نام نماييد. لازم به ذكر است كه بعد از ثبت نهايي و خروج از سامانه، امكان اصلاح وجود ندارد.
س: در مورد ثبت تغييرات تعداد خانوار( تولد، ازدواج، طلاق و فوت) چه بايد كرد؟
ج: در صورتي كه تغييرات تعداد خانوار از طريق پليس +۱۰ تا تاريخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۲ اعلام شده باشد و يا به طور خودكار از طريق اداره ثبت احوال اعلام گرديده باشد، سرپرست جديد با مراجعه به بانك و ثبت حساب يارانه اي در سامانه سازمان مي تواند ثبت نام نمايد درغير اينصورت توصيه مي شود تغييرات تعداد خانوار و يا ثبت نام خانوارهاي جديد به زمان ديگري كه پس از پايان مهلت ثبت نام انجام خواهد شد، موكول شود.
س: آيا در وارد كردن شماره ملي و شماره حساب علاوه بر درج عدد افزودن ساير نشانه هاي غير عددي مانند . يا – مجاز است؟
ج: خير – بايستي در وارد كردن شماره ملي سرپرست خانوار و شماره حساب يارانه اي صرفاً اعداد مندرج در كارت ملي و شماره حساب يارانه اي درج شود.
س: اگر شماره حساب يارانه اي خود را نداشته باشيم، چه كنيم؟
ج: در صورتي كه شماره حساب يارانه اي خود را در دسترس نداريد مي توانيد با مراجعه به بانك خود آن را اخذ و يا از طريق دريافت مانده حساب از خود پرداز بانك مربوطه، آنرا دريافت كرد.
س: اگر شماره حسابي در سامانه پذيرفته نشود، چه بايد كرد؟
ج: در صورتي كه شماره حسابي اعلام نكرده ايد و يا شماره حساب شما در سامانه پذيرفته نشود، با مراجعه به بانك،شماره حساب خود را در سامانه رفاهي وارد و سپس اقدام به ثبت نام نماييد.
س: چنانچه فردي شماره تلفن همراه نداشته باشد، چه بايد بكند؟
ج: ارتباط سازمان با سرپرست خانوار از طريق شماره تلفن همراه مقدور است، لذا در صورت نداشتن خط تلفن همراه توصيه مي شود كه نسبت به تهيه خط تلفن همراه اقدام نمايد، در غير اين صورت صرفاً نسبت به اعلام شماره تلفن همراه شخص مورد اعتماد خود اقدام نمايد.
س: شماره شناسايي چيست و چه كاربردي دارد؟
ج: پس از تكميل ثبت نام، شماره شناسايي ۴ رقمي به شماره تلفن همراه اعلامي در فرم تقاضاي دريافت يارانه نقدي ارسال مي شود كه اين شماره در مراحل بعدي جهت احراز هويت به منظور مشاهده اطلاعات و دريافت ساير پيام هاي اعلامي از سوي سازمان مورد استفاده قرار ميگيرد.
س: منظور از ماده ۱۰ قانون هدفمندكردن چيست؟
ج: ماده( ۱۰) دريافت كمك ها و يارانه هاي موضوع مواد (۷) و (۸) اين قانون منوط به ارائه اطلاعات صحيح مي باشد. درصورت احرازعدم صحت اطلاعات ارائه شده، دولت مكلف است ضمن جلوگيري از ادامه پرداخت، درخصوص استرداد وجوه پرداختي اقدامات قانوني لازم را به عمل آورد. اشخاص در صورتي كه خود را براي دريافت يارانه ها و كمك هاي موضوع مواد (۷) و (۸) اين قانون محق بدانند مي توانند اعتراض خود را به كميسيوني كه در آئين نامه اجرائي اين ماده پيش بيني مي شود، ارائه نمايند.
س: منظور از بند «الف» ماده ۷ قانون هدفمندكردن چيست؟
ج: ماده (۷) بند «الف» يارانه در قالب پرداخت نقدي وغير نقدي با لحاظ ميزان درآمد خانوار نسبت به كليه خانوارهاي كشور به سرپرست خانوارپرداخت شود.
س:منظور از بند «و» تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ چيست ؟
ج: (و) - يارانه نقدي صرفاً به سرپرستان خانوارهاي متقاضي كه به تشخيص دولت نيازمند دريافت يارانه باشند، پرداخت ميشود (مجموع درآمد سالانه آنها كمتر از رقم تعيين شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضي دريافت يارانه نقدي بايد در موعد تعيينشده به مراكز ثبتنام مراجعه نمايند. چنانچه پس از تحقيق مشخص گرديد كه اشخاص با درآمد بيشتر از مبلغ فوق اقدام به دريافت يارانه كردهاند به ميزان سه برابر يارانه دريافتي جريمه ميشوند.