معاون آموزشي نهضت سواد آموزي گفت: بر اساس آمار هاي ارائه شده بيش از ۵هزار نفر دانش آموختگان سواد آموزي به دانشگاه ها رفته و در مقاطع مختلف مشغول به تحصيل هستند.
محمد مهدي زاده در گفت و گوي اختصاصي با تسنيم، با اشاره به اهميت سواد و ترويج و گسترش آن منظور مبارزه و ريشه كن شدن بي سوادي در كشور اظهار كرد: نقش آموزش و پرورش اين است كه هم بتوانيم سطح آموزش را بالا ببريم و هم بتوانيم اين امر مهم را فرهنگ سازي نمائيم چراكه با تكيه بر سواد آموزي مي توانيم رويكرد ها و مفاهيم انقلاب به اقشار جامعه انتقال دهيم.
وي افزود: در حال حاضر كشور ما از لحاظ آموزش و پرورش و در موضوع آموزش هاي عالي در شرايط بسيار خوبي قرار گرفته كه بدين گونه است كه اگر دركشور كسي علاقمند به ادامه تحصيل باشد از اين نظر دچار مشكل نمي شود و شايد بتوان گفت كه ما در حوزه آموزش عالي صندلي هاي خالي هم داريم و فرصت تحصيل را براي همه فراهم كرده است.
وي افزود: در بين ۳۲ استان موجود در سطح كشور مركزي در رتبه ۱۰ در ميزان دارا بودن تعداد افراد با سواد را دارد. معاون آموزشي نهضت سواد آموزي كشور تصريح كرد: با توجه به بازديد ها و انجام جلسات گوناگون در راستاي كيفيت سطح سوادآموزي در اقشار مختلف و به ويژه اولياي بي سواد در سطح استان مركزي پيش بيني مي شود كه اين طرح بتواند مسير خوبي بپيمايد و به نتيجه موثري دست پيدا كند.
مهدي زاده با اشاره به زمينه سازي سواد آموزي در راستاي اهداف نظام آموزشي گفت: در راستاي بستر سازي مناسب سوادآموزي در جهت اهداف مربوط به نظام آموزشي ۲ دوره براي بزرگ سالان كه يك دوره آن مربوط به ۳ ساله اول دبيرستان و دوره بعدي ۳ ساله دوم دبيرستان است كه با ايجاد اين دوره ها افراد براي ورود به نظام آموزش هاي عالي آماده مي گردند.
مسئوليت مهم و سنگين نهضت سواد آموزي در تحقق شعار سال
معاون آموزشي نهضت سواد آموزي كشور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در مورد نامگذاري سال جديد و تحقق شعار سال گفت: اين نهاد نيز همانند ديگر دستگاه ها وظايف ويژه اي در جهت اطاعت از مقام معظم رهبري بر عهده دارد.
وي افزود: در سال جديد و با توجه به تاكيد ايشان به موضوع فرهنگ و اقتصاد اين نهاد و همچنين آموزش و پرورش با جديت و با به كار گيري عزم ملي مردم و مديريت جهادي مديران و مسئولان در سطح كشور ۳ طرح را در راستاي تحقق اين شعار پيش رو دارد. مهدي زاده با اشاره به هريك از اين طرح ها گفت: اولين طرح كه مورد بررسي مسئولان در حوزه مبارزه با بي سوادي مطرح است موضوع با سواد كردن و گرايش اولياء بي سواد به سمت تعليم علم و دانش است.
معاون آموزشي نهضت سواد آموزي كشور تصريح كرد: طرح دوم مربوط به كودكان بازمانده از تحصيل بين ۱۰ تا ۲۰ ساله است كه ۶۷ هزار نفر كودك بي سواد تحت اين عنوان در سطح كشور با مشخصات كامل شناسايي و آماده ثبت سامانه شده است و اميد داريم اجراي آن بتواند تاثير چشم گيري در حوزه فرهنگي و بعد از آن اقتصادي كشور داشته باشد.
وي افزود: البته در نظر داريم براي كودكاني كه در شرايط خاصي هستند مانند كودكان معلول و يا كودكان تحت نظر بهزيستي شرايط ويژه اي را از لحاظ هزينه ها قائل شويم. مهدي زاده با اشاره به موضوع مديريت جهادي گفت: طرح سومي كه ارتباط تنگاتنگ با مديريت جهادي دارد بحث ايجاد پايگاه هاي ثابت درتمام نقطه كشور است كه در نظر داريم براي شروع حداقل هر منطقه ۱ مركز را به عنوان پايگاه ثابت و به صورت نمونه داشته باشيم و در تلاش هستيم كه با به كارگيري تمام عوامل اجرايي اين تعداد را افزايش دهيم.
وي افزود: در اين پايگاه ها سعي شده علاوه بر بحث سواد آموزي و تعليم و تربيت موضوع هاي ديگري همچون كسب مهارت هاي زندگي نيز آموخته شود كه در اصل حركتي است به سمت فرهنگ و مديريت جهادي است.
ارتقاء سطح فرهنگي در گرو نبود بي سواد در كشور
مهدي زاده با اشاره به حركت در جهت افزايش سطح فرهنگ جامعه گفت: زماني مي توانيم در بحث فرهنگي پيشرفت داشته باشيم كه بتوانيم در درجه اول با بي سوادي در جامعه مبارزه كرده و آن را ريشه كن كنيم. وي افزود: وقتي در كشوري اقشار مختلف آن باسواد باشند مسلما به پيشرفت هاي زيادي در كشور دست پيدا مي كنند واين همان موضوعي است كه دشمن را دچار واهمه هاي بسيار كرده است و تمام قدرت خود را به كار مي گيرد كه ملت ايران در هيچ زمينه اي موفق نباشد.
معاون آموزشي نهضت سواد آموزي كشورتصريح كرد: از نظر شوراي عالي سواد آموزي فردي كه تا مقطع سوم ابتدايي تحصيل كرده داراي پايين ترين سطح سواد جامعه است و به نوعي كم سواد محسوب مي شود. وي افزود: فردي كه تحصيلات ۶ ابتدايي را گذرانده باشد تقريبا به گروه با سوادان ملحق مي شود كه بايد گفت با توجه به سرعت افزايش علم در جامعه اين مقدار از تحصيلات سواد خوانده نمي شود.
مهدي زاده با اشاره به مراجعه افرادي كه سواد دارند ولي فاقد مدرك تحصيلي هستند گفت: كساني كه سواد را آموخته ولي فاقد مدرك تحصيلي هستند مي توانند به مراكز مراجعه كرده و مورد آزمون قرار گرفته و مدرك تحصيلي دريافت كنند. وي افزود: درطرح شناسايي افراد بازمانده از تحصيل كه كودكان مربوط به رده سني ۱۰ تا ۲۰ سال است آنان در قالب سه گروه با عنوان هاي كودكان كار، كودكان معلول، كودكان بي سرپرست دسته بندي شدند كه براي آموزش آنان از افراد تحصيل كرده نيز ياري گرفته مي شود.
وجودبيش از ۴ هزار نفر اولياء بي سواد در سطح استان مركزي
مهدي زاده با اشاره به اجراي طرح مبارزه با بي سوادي در مركزي همزمان با ديگر نقاط كشورگفت: به منظور ارتقاء سطح سواد در جامعه و كاهش آمار مربوط به اولياء بي سواد مدارس كه تعداد۴۷۷۳ نفر در مركزي هستند اين طرح برگزارشده است.
وي افزود: با توجه به بازديدهاي صورت گرفته و برگزاري جلسات در مورد اين موضوع گفت: آنچه كه توقع داشتيم در رابطه با اين موضوع در مورد ارسال بخش نامه ها و تشكيل كارگروه ها و جداول زمان بندي كه ۱۵ فعاليت در آن تعريف شده است را انجام داديم و انتظار مي رود كه اين طرح با موفقيت هاي خوبي روبرو شود. معاون آموزشي سازمان نهضت سواد آموزي تصريح كرد: آنچه كه به اجراي درست اين طرح و به نتيجه رسيدن آن كمك مي كند موضوع ايجاد علاقه مندي و تشويق اولياء بي سواد به تحصيل علم ودانش است. وي افزود: در بحث علم اندوزي اين والدين آنچه كه بسيار مورد توجه است ارتباط چهره به چهره با والدين و همچنين با كارگيري خود دانش آموزان در موضوع ايجاد اين انگيزش است.