خوزنا : استفاده از ظرفيت منطقه آزاد اروند در ناوگان حمل و نقل عمومي اهواز
جمعه، 5 اردیبهشت 1393 - 04:08 کد خبر:33810
شهردار اهواز گفت: سرمايهگذاران اصيل و ارزشمند اهوازي براي كمك به سيستم حمل و نقل عمومي ورود كنند و از ظرفيت منطقه آزاد اروند براي سرمايهگذاري و خريد تاكسي استفاده شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، سيد خلف موسوي در مراسم ورود 9 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومي شهر اهواز كه صبح امروز برگزار شد اظهار كرد: يك حمل و نقل عمومي خوب در دنيا بايد به اين سه سئوال پاسخ دهد كه براي شهروندي كه ميخواهد در شهر تردد كند رفت و آمد وي با چه وسيلهاي، چه قيمتي و چه مدت زماني باشد.
وي ادامه داد: اگر به اين سه سئوال يك پاسخ خوب و قابل قبول داده شود به اين معني است كه يك سيستم حمل ونقل عمومي خوب داريم.
شهردار اهواز با بيان اينكه يك شهروند بايد براي رفت و آمد در شهر قدرت انتخاب داشته باشد تصريح كرد: معمولا در كشورهاي پيشرفته كه در زمينه سيستم حمل و نقل خوب كار ميكنند پاسخ به اين سوالات براي مردم حل است در حالي كه ما با يك سيستم حمل و نقل خوب فاصله داريم.
وي خاطرنشان كرد: امسال كه توسط مقام معظم رهبري با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي نامگذاري شده است بايد مشكلات حمل و نقل عمومي با يك مديريت جهادي حل و گامهاي خوبي در اين جهت برداشته شود.
موسوي با بيان اينكه در حال حاضر 345 اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي اهواز وجود دارد عنوان كرد: كلانشهر اهواز به يكهزار و 200 اتوبوس براي تردد مردم نياز دارد بنابراين حدود 850 اتوبوس كم داريم.
وي اضافه كرد: همچنين در تاكسيراني حدود 500 تاكسي ويژه و نزديك به 4 هزار تاكسي ساماندهي شده داريم و 2 تا 3 هزار تاكسي كم داريم.
شهردار اهواز با اشاره به اينكه راهاندازي قطار شهري بخش عمدهاي از مشكلات حمل و نقل شهري را در اهواز حل ميكند اذعان كرد: 75 درصد از حمل و نقل شهري را بايد از طريق اتوبوس، تاكسي و قطار شهري حل كنيم و 25 درصد باقيمانده نيز از طريق خودروهاي شخصي باشد.
وي به ظرفيت منطقه آزاد اشاره كرد و گفت: از سرمايهگذاران اصيل و ارزشمند اهوازي دعوت ميكنيم كه به خاطر تعصب به شهر خود براي كمك به سيستم حمل و نقل عمومي ورود كنند و از ظرفيت منطقه آزاد اروند براي سرمايهگذاري و خريد تاكسي استفاده كنند.
موسوي افزود: اين سرمايهگذاران با وارد كردن تاكسي از منطقه آزاد اروند به ميزان توان و سرمايه خود و سپردن آنها به رانندهها ميتوانند به سيستم حمل و نقل عمومي كمك كنند و خودشان نيز سود لازم را ببرند.
وي خاطرنشان كرد: قبلا شوراي شهر اهواز دو مصوبه به فرمانداري در زمينه تعديل نرخ اتوبوسها و تاكسي فرستاده بود كه با آن مخالفت شده است كه بهتر است در اين زمينه بررسي بيشتري شود.
شهردار اهواز ادامه داد: 175 دستگاه اتوبوس خصوصي در سطح شهر داريم كه به دليل پايين بودن نرخ كرايه اتوبوسها ديگر توان ادامه كار را ندارند.
وي اظهار كرد: اگر بخواهيم تاكسي خارجي از منطقه آزاد وارد كنيم اين ماشينها قيمت بالايي دارند بنابراين بايد كسي كه اين تاكسي را ميخرد كرايهاي متفاوت دريافت كند.
موسوي با بيان اينكه هرچه حمل و نقل عمومي را افزايش دهيم به نفع شهر است تصريح كرد: با توجه به اينكه به فصل گرما نزديك شدهايم بايد اتوبوسهايي كه اضافه ميشود مجهز به سيستم برودتي باشند.
وي با بيان اينكه سيستم حمل و نقل ما در اهواز با نرمهاي معمولي فاصله دارد گفت: ورود اين 9 دستگاه اتوبوس به سيستم ناوگان حمل ونقل عمومي اهواز با اعتبار 4 ميليارد تومان اولين گام براي تجهيز اين ناوگان است و 40 اتوبوس ديگر نيز در راه داريم.
شهردار اهواز اضافه كرد: اگر بخواهيم 200 اتوبوس ديگر اضافه كنيم بايد 100 ميليارد تومان هزينه كنيم كه براي اين كار نياز به ورود بخش خصوصي است.