خريداران خودرو در اهواز نسبت به روند خريد خودروهاي صفركيلومتر گلايههايي دارند كه بد نيست صاحبان توليد و نمايندگان آنها در قبال اين نارضايتيها و گلايهها پاسخگو باشند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقهخوزستان ـ تكريم ارباب رجوع و اصل مشتري مداري از اركان اصلي توليد، تجارت و بازاريابي محسوب ميشوند كه گاها برخي توليدكنندگان به اين اصل بيتوجه يا كم توجهند.
هر توليدكننده ممكن است تعهداتي را نسبت به مصرف كنندگان كالاي خود داشته باشد كه وقتي از اين تعهدات و خدمات سرباز بزند قطعا در مدت زمان كوتاهي مشتريان خود را از دست خواهد داد.
با بالا رفتن قيمت خودرو انتظار ميرفت كيفيت توليد و نحوه خدمات پس از فروش و عمل به تعهدات از سوي شركتهاي متولي بالا برود اما برخي شكايتهاي مردمي از اين شركتها، بيانگر چيزي ديگري است.
مردم وقتي ميبينند كه دستشان به جايي بند نيست و با مراجعات مكرر و پيگيري مشكل خود از طريق مراجع مربوطه، به نتيجهاي نميرسند دست به دامان جرايد ميشوند تا از اين طريق مشكل خود را حل كنند اما نمايندگان خودروسازي، نظر ديگري دارند و معتقدند نبايد اين مشكلات و شكايات مردمي را رسانهاي كرد؛ چرا كه به صنعت خدشه وارد ميشود و معتقدند به دليل توليد انبوه ممكن است مشكلاتي و نواقصي در امر توليد و تحويل خوردو به وجود آيد. اما آيا ميشود به همين جمله بسنده و كيفيت را فداي كميت كرد؟ رسانهاي كردن گلايههاي مردمي از شركتهاي خودروسازي به اين دليل است بايد مشتريمداري و عمل به تعهدات در بخش توليد، دغدغه باشد.
كياني يكي از مشتريان مديران خودرو در گفتوگو با خبرنگار ايسنا ميگويد: من يك دستگاه خودروي MVM110 سه سيلندر را در نمايشگاه خودرويي كه به مناسبت دهه فجر سال 92 در نمايشگاه دائمي اهواز برگزار شده بود از نمايندگي فروش مديران خودرو شماره 265 اهواز خريداري كردم كه قرار شد اين خودرو را به صورت نقد و اقساط ظرف 15 روز كاري به من تحويل دهند.
وي افزود: پس از 3 ماه به من گفتند كه خودرو سه سيلندر نداريم و بايد خودروي شما به 4 سيلندر تبديل شود و يك ميليون تومان بايد به عنوان مابهتفاوت پرداخت كنم. با وجود پرداخت اين مابه تفاوت، هنوز خودروي خود را تحويل نگرفتم؛ در حالي كه اولين چك اقساط خودرو در تاريخ 14 ارديبشتماه امسال بدون عمل به تعهدات از حساب من برداشت شده است.
كياني ادامهداد: چرا نمايندگي مديران خودرو وقتي در انبارهاي شركت خود خودرويي موجود ندارد قول و وعده توخالي و فريبكارانه مانند " تحويل 15 روزه " داده و اقدام به جذب و جمعآوري سرمايه مردم ميكند.
وي گفت: مواردي در قرارداد وجود دارد كه يكطرفه و به نفع شركت خودروساز است. عادلانه و منصفانه نيست و حق مصرفكننده در اين بين ضايع ميشود. مثلا در صورت تاخير در تحويل خودرو، 4 درصد خسارت تاخير به مشتري اختصاص مييابد اما در صورت پاس نشدن چك مشتري، 20 درصد سود به صورت روزشمار از مشتري توسط شركت اخذ خواهد شد. همچنين در قرارداد آمده اگر مشتري انصراف دهد پس از 60 روز پول خودرو به وي پرداخت ميشود.
علي، يكيديگر از مشتريان خودروي صفر كيلومتر در اهواز ميگويد: خودروي پرايد 111SE را ارديبهشتماه امسال از نمايندگي كجور اهواز تحويل گرفتم. خودروي 22 ميليون توماني كه گرانترين نوع پرايد و فولآپشن است حتي يك سيستم پخش و كيف ابزار ندارد و كولر خودرو دائما در حالت ON و OFF قرار ميگيرد.
وي افزود: سوال اينجاست كه آيا سيستم پخش را كارخانه نصب نكرده يا موضوع چيز ديگري است. بين خريداران خودرو در اهواز شايع شده كه كارخانه سيستم پخش را نصب نميكند.
مصطفي يكيديگر از مشتريان سايپا با اشاره به اينكه بهمنماه سالگذشته خودروي تيبا از يك نمايندگي در اهواز خريداري كرده است، گفت: پس از مدتي متوجه شدم كه خودروي من به قفل مركزي و دزدگير خودرو پرايد همسايه، عكسالعمل نشان داده و باز و بسته ميشود. با وجود پيگيري اين مشكل نمايندگي جواب قانعكنندهاي به من نداد.
وي افزود: دربهاي خودرو نياز به جفتگيري داشت اما براي اصلاح و انجام جفتگيري درها، با وجود اينكه ايراد به كارخانه مربوط ميشد، هزينهايي بابت اين كار از من گرفته شد.
در اين باره ايرج شهسواري، رييس اداره مشاركتهاي مردمي سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ميگويد: شركتهاي خودروساز معمولا آخر سال يا در مناسبتهاي مختلف طول سال، براي ثبتنام خودرو با فراخوان عمومي خبر از تحويل خودرو در مدت زمان 30 روزه يا سه ماهه ميدهند اما با توجه به اينكه قراردادهاي شركتها يكطرفه است و جريمه تاخير در آنها منظور شده و شركتها نيز توان توليد خودرو به تعداد ثبتنامكنندگان را در سطح كشور ندارند، لذا نميتوانند به تعهدات خود عمل كنند.
وي افزود: بنابراين از متقاضيان خودرو ميخواهيم كه در ايام تعطيل، ايام نوروز و مناسبتهاي خاص جهت خريد خودروي صفر كيلومتر ثبتنام نكنند زيرا شركتها به بهانه پرداخت سود تاخير، خودرو را به موقع تحويل نميدهند.
شهسواري تصريحكرد: در قراردادهاي خودرو بابت تاخير در تحويل خودرو، درصد خسارت حداقلي را براي مشتري در نظر ميگيرند، در حالي سود تمام مفاد قراردادهاي خودرو فقط به نفع شركتهاي خودروساز است.