خوزنا : مديركل آموزشوپرورش خوزستان:تغيير در جامعه از تحول در مدرسه آغاز ميشود
یکشنبه، 15 تیر 1393 - 05:30 کد خبر:34536
مديركل آموزشوپرورش خوزستان با بيان اينكه سطح فكري و فرهنگي هيچ جامعهاي بالاتر از مدرسهاش نخواهد رفت، گفت: مدرسه، دانشآموز و آموزشوپرورش بايد اولويت نخست جامعه باشد؛ همه بايد آموزشوپرورش را بشناسند و به جامعه معرفي كنند.
به گزارش خبرنگار علميوآمورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خوزستان - محمد تقيزاده در نخستين حضور رسانهاي خود پس از گذشت پنج ماه از سكانداري آموزشوپرورش خوزستان، با بازديد از تحريريه اين خبرگزاري به تشريح طرحها و برنامههاي اين ادارهكل پرداخت.
تدوين برنامه 23 گانه آموزشوپرورش خوزستان در قالب 23 طرح جامع با انجام نزديك به 18، 19 ساعت كار زيربنايي مطالعاتي، فرصتي فراهم كرد تا مديركل آموزشوپرورش استان جهت اطلاعرساني و تبيين جزئيات اين برنامه در تحريريه ايسنا حضور پيدا كند.
وي كه تأليف چهار عنوان كتاب در حوزههاي مختلف خوزستان شناسي، تاريخ خوزستان، شوشتر و اهواز را نيز در كارنامه فعاليتهاي خود دارد و از اهالي قلم است، با نگاه انديشمندانه و علمي به مسايل، مهمترين آسيب و چالش آموزشوپرورش استان را "نداشتن برنامه" ميداند و به همين دليل هم با صرف ساعتها كار مطالعاتي، نخستين برنامه مدون و فراگير آموزشوپرورش را در سطح استان و حتي كشور تدوين كردهاست.
برنامهاي در قالب 23 طرح كه تاكنون سه طرح آن عملياتي شده و ديگر طرحهاي آن نيز در برنامه زمانبندي خاص در حال عملياتيشدن است و اميد مي رود تحول و تحركي در آموزشوپرورش استان ايجاد كند كه علي رغم هم تلاشهاي انجام شده، هنوز در رتبهبندي علمي كشور، در رتبه يكي مانده به آخر جاي دارد.
به گزارش ايسنا اين برنامه مورد حمايت ويژه استاندار نيز قرار گرفت و در شوراي آموزشوپرورش استان نيز به تصويب رسيدهاست.
سطح فكري هيچ جامعهاي بالاتر از مدرسه آن نيست
مديركل آموزشوپرورش خوزستان در اين نشست با بيان اينكه فكر ميكنم همه به اين موضوع اعتقاد و باور داشته باشيم كه هيچ تغيير، تحول و تكاملي در هيچ جايي به وجود نميآيد مگر آنكه ابتدا اين تغيير و تحول در مدارس ايجاد شود، خاطرنشان كرد: سطح فكري و فرهنگي هيچ جامعهاي بالاتر از مدرسهاش نخواهد رفت بنابراين مدرسه، دانشآموز و آموزشوپرورش بايد اولويت نخست جامعه باشد.
آموزشوپرورش اولويت اول دولتها نبوده است
تقيزاده با ابراز تأسف از عدم تحقق اين نگاه در طول تاريخ كشور و به ويژه تاريخ معاصر تصريح كرد: متأسفانه از زماني كه اين قيد به نام آموزشوپرورش بهوجود آمده كه اين مجموعه حامل هويت ديني، ملي و فرهنگي ما است، يك آسيب، چالش و مصيبت بزرگ همواره آموزشوپرورش را تهديد ميكرد و آن اين بود كه "آموزشوپرورش اولويت اول دولتها نبوده است" و وقتي اين گونه نباشد قطعأ هيچ تغيير و تحولي در جامعه به وجود نخواهد آمد.
وي با تاكيد بر اينكه آموزشوپرورش زماني توسعه مييابد كه اولويت اول دولت باشد، خاطرنشان كرد: يكي از فلاسفه بيان داشته است كه انجام 2 كار بسيار مشكل است؛ اول كشور داري و بعد تعليموتربيت. معتقدم كشورداري اصلا مشكل نخواهد بود اگر تعليموتربيت خوبي داشته باشيم زيرا در اين صورت رئيس جمهور، استاندار و نماينده خوبي خواهيم داشت و تا پايينترين لايههاي اجتماعي هر جامعهاي اين كيفيت حفظ خواهد شد.
همه بايد آموزشوپرورش را بشناسند و معرفيكنند
مديركل آموزشوپرورش خوزستان افزود: بنابراين بايد هريك از آحاد جامعه در هر موقعيت و مسئوليتي كه قرار دارد به هر شكل ممكن براي معرفي آموزشوپرورش تلاش كند و آموزشوپرورش را بشناسد. ما هم اكنون همين كار را انجام مي دهيم و البته اين طور نيست كه تنها من بهعنوان مديركل بايد آموزشوپرورش را بشناسم و معرفي كنم بلكه همان خدمتگزار در پايينترين لايه ساختاري مدرسه هم هر روز هفت تا هشت ساعت با دانشآموزان و خانوادههاي آنها ارتباط مستقيم دارد و بنابراين لازم است درك و فهم درستي از فضا و محيط كار خود داشته باشد و بتواند آن را به جامعه معرفي كند.
آموزشوپرورش همه هويت ما است
تقيزاده خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم چنين شرايطي را ايجاد كنيم قطعا بسيار موفق خواهيم شد و در ديگر بخشهاي جامعه اعم از اقتصاد و صنعت و يا آسيب هاي اجتماعي ديگر مشكلي نخواهيم داشت؛ بيانات رهبر در حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگي نيز از اين طريق محقق مي شود كه آموزشوپرورش را خوب بشناسيم، به خوبي معرفي كنيم و درون آن توليدات خوبي داشته باشيم زيرا آموزشوپرورش همه هويت ما است و هويت ديني، ملي، فرهنگي و اجتماعي همه فرزندان ما در اين محيط شكل ميگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد در آموزشوپرورش به گونهاي كار كنيم كه امروز دانشآموز خوبي داشته باشيم، تصريح كرد: در اين صورت فردا جامعه خوبي خواهيم داشت و اكنون سعي مجموعه آموزشوپرورش بر تحقق اين هدف است. اهل شعارگرايي و كليگويي هم نيستيم و سعي ميكنيم با برنامههاي خود پيش برويم زيرا هويت سازماني ما همين برنامه است و اين موضوع را به رؤساي ادارات، مديران مدارس و كارشناسان هم تذكر دادهام كه حق ندارند جايي براي سخنراني بروند مگر آن كه براساس برنامه عمل كنند.
مديركل آموزشوپرورش خوزستان اظهار كرد: اگر مدير يا كارشناسي از آموزشوپرورش بخواهد در يك سخنراني صحبتهاي كلي و عمومي را مطرح كند به چه درد آموزشوپرورش يا مدير و معلم مدرسه مي خورد و به چه كاري مي آيد اما اگر براساس شاخصهاي بينالمللي، ملي و منطقهاي برنامهاي توليد و بر آن اساس حركت كنيد موفق خواهيد شد؛ در غير اين صورت ممكن است از يك ساعت سخنراني كلي و عمومي، پنج دقيقه در اذهان باقي بماند و همان هم بعدها فراموش شود ولي وقتي برنامه مكتوب و دستورالعمل اجرايي به مدارس برود ناگزير بايد مدارس خود را با آن تطبيق دهند.
ورود نخستين برنامه توسعه آموزشي استان به مدارس از شهريورماه
تقيزاده با بيان اينكه در حال حاضر برنامه تدوينشده، نخستين برنامه در سطح استان و كشور است، اظهار داشت: اين برنامه در شوراي آموزشوپروش استان هم به تصويب رسيدهاست و همه صاحبنظران و دست اندركاران قبلي آموزشوپرورش هم تائيد كردند كه نخستين برنامه براساس شاخصهاي علمي است و بايد اجرايي شود كه هماكنون تصويب شدهاست؛ اين برنامه مشتمل بر 23 محور طراحي شده كه به احتمال زياد به طرحهاي آن افزوده مي شود زيرا هنوز نهايي نشدهاست.
وي با اشاره به وجود 9 هزار مدرسه در استان خاطرنشان كرد: اين برنامه تا شهريورماه بايد وارد همه مدارس استان شود و مديران براساس آن برنامه مدرسه خود را دنبال كنند؛ همچنين در تدوين آن به شاخصهاي بومي و شرايط مختلف استان و كشور توجه شدهاست و با وجود آنكه طرحهاي آن در رديفهاي يك تا 23 عنوانبندي شدهاند اما همه برنامهها اولويت اول هستند زيرا نخستين اولويت ما موضوع سواد آموزي است.
نخستين اولويت؛ سواد آموزي/ وجود بيش از 9 ميليون بيسواد در كشور
مديركل آموزشوپرورش خوزستان با يادآوري اينكه مدعي هستيم كه انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي، علمي وآموزشي است، تصريح كرد: با اين وجود وقتي شرايط را بررسي مي كنيم به آمار تاسفآور وجود بيش از 9 ميليون بيسواد در سطح كشور ميرسيم كه 650 هزار نفر از اين تعداد در اين استان هستند؛ استاني كه با سابقه تمدني درخشان و پيشينه ملي بسيار غني بستر شكلگيري نخستين تمدنها در طول تاريخ بوده است و اولين دانشگاه جهان(جندي شاپور) را در خود جاي دادهاست.
تقي زاده افزود: از سوي ديگر مشاهده ميكنيم در همين استان در كوتاهترين زمان پس از احداث مدرسه در عربستان توسط پيامبر اسلام(ص)، صداي زنگ آن خيلي زود در اين استان طنينانداز ميشود و به دنبال آن مدارس اسلامي و حوزههاي علميه و علماي دين فعاليت خود را در اين استان آغاز مي كنند اما اكنون بي سوادي در استان بيداد مي كند.
وي ادامهداد: البته آمار واقعي بسيار بيشتر از اين رقم است زيرا اين آمار تنها در برگيرنده افراد فاقد سواد سوم ابتدايي است كه پايه سواد محسوب ميشود و اگر آمار سواد براساس پايه پنجم ابتدايي يا سوم راهنمايي اخذ شود، اين رقم بسيار بيشتر خواهد بود كه بسيار جاي تاسف است و به همين دليل توسعه سواد آموزي اولين اولويت كاري آموزشوپرورش استان است.
توسعه پيشدبستاني با احياي طرح "نوآموزبگيري"
مديركل آموزشوپرورش خوزستان اولويت ديگر را توسعه آموزش پيشدبستاني عنوان كرد و با اشاره به اجراي طرح "نوآموزي بگيري" در استان طي سال هاي 79 تا 85 در زمان تصدي معاونت آموزش عمومي آموزشوپرورش، افزود: مرا بيشتر با آموزش پيشدبستاني ميشناسند زيرا براي نخستينبار اين آموزش را در استان احيا كردم و همان زمان طرحي را با عنوان "نوآموز بگيري" كليد زدم كه هر جا نوآموزي را ديدند آنها را جذب كرده و سر كلاس بنشانند.
وجود 200 هزار دانشآموز در مناطق 2 زبانه استان
لزوم كاهش سن آموزش و تعليموتربيت
تقيزاده با بيان اينكه در حال حاضر در استان هر سال حدود 100 هزار دانش آموز ورودي پايه اول وجود دارد، خاطرنشان كرد: اين دانشآموزان در جامعهاي با تنوع زباني زندگي ميكنند و در حال حاضر حدود 200 هزار دانشآموز با گويشهاي مختلف در مقاطع و پايههاي مختلف تحصيلي در مناطق مرزي 2 زبانه، مناطق عشايري و روستايي تحصيل ميكنند؛ از سوي ديگر با وجود محروميتهاي فرهنگي در اين استان بايد سن آموزش و تعليموتربيت را كاهش دهيم.
تقي زاده در ادامه با تاكيد بر اينكه نميتوانيم منتظر بمانيم تا كودكان به سن 6 سالگي برسند و تازه به مدرسه وارد شوند، خاطرنشان كرد: در اين صورت اين كودكان با استرس، اضطراب و مشكلات زيادي مواجه ميشوند و از نظر تكلم و ديگر موارد داراي مشكل هستند؛ بنابراين بهتر است سن ورود به آموزش رسمي اجباري كاهش داده شود تا بخشي از اين مشكلات رفع شود و هنگامي كه اين نوآموز به مدرسه وارد مي شود مشكلات كمتري داشته باشد.
وي افزود: مباني ديني، احاديث و روايات رسيده از ائمه و معصومان نيز همه بر لزوم توجه و رسيدگي دقيق به كودك حتي پيش از تولد تأكيد دارد تا رشد و پرورش جسمي، فكري و ذهني كودك به بهترين شكل محقق شود.
مديركل آموزشوپرورش خوزستان بر اين اساس توسعه پيشدبستاني را يكي از عمدهترين و اساسيترين اولويتهاي برنامه آموزشوپرورش استان خواند و ادامهداد: اين برنامه بهويژه در مناطق حاشيهاي، عشايري، روستايي و نقاط آسيبپذير بيشتر مورد تاكيد و توجه است.
رفع تبعيضهاي جنسيتي در مدارس دخترانه؛ يك برنامه محوري
تقيزاده يك مشكل ديگر در سطح جامعه و بهويژه استان خوزستان را اعمال تبعيضهاي جنسيتي بر قشر زنان و دختران دانست و افزود: يك نوع فقر فرهنگي در اين حوزه در استان مشاهده ميشود و به همين دليل يك كار محوري و اساسي آموزشوپرورش، رفع تبعيضهاي جنسيتي در مدارس دخترانه از نظر فرهنگي، بهداشتي و ورزشي است زيرا دختران جامعه ما متأسفانه حتي از نظر جسمي هم سطح توانايي بسيار پايينتري نسبت به يك دختر و يا حتي يك زن ميانسال در يك كشور توسعهيافته دارند.
وي تصريح كرد: معتقديم اگر در خانوادهاي دختر يا مادر خانواده با سواد باشد، سطح فكري و فرهنگي خانواده به مراتب بسيار متفاوتتر از خانوادهاي است كه دختر يا مادر آن بيسواد باشد.
شاخص نگرانكننده مطالعه در كشور؛ 2 دقيقه براي هر ايراني
مديركل آموزشوپرورش خوزستان همچنين با بيان اينكه كتاب و كتابخانه نيز يكي از اولويتهاي برنامه آموزشوپرورش است، اين موضوع را از شاخصهاي جهاني عنوان كرد و اظهار داشت: هنگامي كه بخواهند وضعيت علمي هر كشوري را بررسي كنند اولين شاخص مدنظر شاخص چاپ است كه در حال حاضر در اين شاخص بسيار پايينتر از ميانگين جهاني هستيم و برخي آمار واقعا نگران كننده است.
تقيزاده افزود: به طور مثال ميانگين مطالعه هر فرد ايراني 2 دقيقه است در حالي كه يك فرانسوي حدود سه ساعت در روز مطالعه ميكند بنابراين چگونه ميتوان با اين دو دقيقه مطالعه به آن سه ساعت، برسيم؛ همچنين ميزان چاپ در طول يك سال براي هر ايراني 3 كيلو ولي براي يك فرد انگليسي 30 كيلوگرم است.
محل ورود و آغاز چالشها از مدرسه است
وي با بيان اينكه ما داراي يك گذشته بسيار غني در زمينه مباني اعتقادي، ديني و ملي هستيم با طرح اين پرسش كه چرا امروز دچار آسيبها و چالش هاي اين چنيني شديم، پاسخ داد: در واقع محل ورود و آغاز اين چالشها از مدرسه است و اگر آموزشوپرورش بتواند ذهن خانوادهها و دانشآموزان را نسبت به مطالعه كتاب و كتابخواني درگير و معطوف كند و مطالعه صرفأ از چارچوب كتاب كلاسي و مدرسهاي خارج و وارد دنياي واقعي شود، كمك بسيار زيادي هم به درك و فهم كتاب مدرسهاي خواهد كرد.
مديركل آموزشوپرورش خوزستان با تاكيد مجدد بر اينكه اين اولويتها و اولويتهاي ديگري در حال تدوين هستند تا بتوان يك حركت و تحرك در مجموعه آموزشوپرورش استان ايجاد كرد، اظهار داشت: بزرگترين آسيب را در آموزشوپرورش نداشتن برنامه ميدانم. آموزشوپرورش استان هم داراي منابع انساني و منابع مالي خوب و غني است اما اين منابع بايد مديريت شوند و برنامهاي براي بهرهمندي هر چه بهينهتر و بهتر از اين منابع در جهت ارتقا، پيشرفت و توسعه آموزشوپرورش براساس شاخصهاي علمي توليد و تدوين شود.
برنامههاي اوقات فراغت دانشآموزان در تابستان
تقيزاده در خصوص برنامههاي آموزشوپرورش براي غنيكردن اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان، تصريح كرد: در تابستان اگرچه مدارس تعطيل ميشود اما تربيت و آموزش نبايد تعطيل شود و به همين دليل برنامههاي متنوعي در اين زمينه در حوزههاي مختلف مسايل آموزشي، تربيتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و علمي هم براي دانشآموزان دختر و پسر تدوين و به مدارس اعلام شدهاست كه متولي اجراي آن حوزه معاونت پرورشي است.
30 سازمان متولي طرح اوقات فراغت به آموزشوپرورش كمك كنند
وي افزود: آموزشوپرورش بهعنوان يك دستگاه علمي و آموزشي و فرهنگي با حدود نزديك به 950 هزار دانش آموز در اين استان وظيفه دارد براي غنابخشيدن به اوقات فراغت دانشآموزان به نحو مطلوب تلاش و برنامهريزي كند اما بايد درنظر داشت كه 30 دستگاه و سازمان، متولي طرح اوقات فراغت هستند كه آنها بايد در اين راستا به آموزشوپرورش كمك كنند و حداقل منابع مالي در اختيار آموزشوپرورش قرار دهند.
فعاليت 300 پايگاه و 62 كانون متولي اوقات فراغت در سراسر استان
مديركل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به فعاليت 62 كانون فرهنگي در سراسر استان خاطرنشان كرد: اين كانونها برنامههاي متنوع و تعريفشدهاي در فصل تابستان براي دانشآموزان در نظر گرفته اند. همچنين 300 پايگاه در مدارس در طول تابستان راهاندازي شده و فعاليت ميكند كه متولي طرح اوقات فراغت دانشآموزان هستند تا بتوانند سال تحصيلي گذشته را به سال تحصيلي جديد وصل كند و اين فرصت در تعليم و تربيت دانشآموزان از دست نرود.
هوشمندسازي شرط موفقيت نيست
تقيزاده در خصوص برنامه آموزشوپرورش در زمينه هوشمندسازي مدارس نيز تصريح كرد: هوشمندسازي طرح خوبي است اما نبايد فريب اين را هم بخوريم كه فقط مدارسي موفق ميشوند كه از اين تكنولوژي بهخوبي استفاده كنند زيرا وقتي بسياري از كشورهاي پيشرفته را بررسي ميكنيم شاهد هستيم آنچه را كه تحت عنوان هوشمندسازي به آن مي پردازيم، نداشتهاند اما در بسياري از زمينههاي تكنولوژي و صنعت از نظر علمي به پيشرفتهاي خوبي دست يافتند.
وي خاطرنشان كرد: هوشمندسازي مدارس ضمن اينكه يكي از اولويتهاي برنامه توسعه آموزشي استان است و در همه مناطق بهويژه مناطق حاشيهاي و روستايي مورد توجه قرار ميگيرد كه مورد غفلت واقع نشوند و تاكيد و توجه خاصي بر آن ميشود اما منابع مالي آموزشوپرورش هم در اين زمينه اندك است.
راهاندازي موزه و كتاب تاريخ آموزشوپرورش؛ چرا؟
مديركل آموزشوپرورش خوزستان همچنين درباره راهاندازي موزه آموزشوپرورش وتأليف كتاب تاريخ آموزشوپرورش، متولي اين دو طرح را رئيس روابط عمومي اين ادارهكل معرفي كرد و اظهار داشت: آموزشوپرورش خوزستان پس از تبريز، تهران و بوشهر از نظر پيشينه تاريخي چهارمين منطقهاي است كه آموزشوپرورش نوين را آغاز كردهاست و در همين راستا مدارسي در اهواز يا شوشتر همزمان با اين شهرها آغاز به كار كردهاند و افرادي مانند دكتر معين زماني در اهواز مسئول راهاندازي دانشسراي مقدماتي بودند.
تقيزاده افزود: در حقيقت افراد بسياري در حوزه آموزشوپرورش استان فعاليت كردند و زحمات بسياري در اين حوزه كشيدند كه بايد تاريخ گذشته اين اشخاص را معرفي كنيم و آثار به جامانده از آن زمان را به دانشآموزان و معلمان استان بشناسانيم زيرا آثار ذي قيمتي هستند كه گاهي اوقات عليرغم همه پيشرفتهاي امروزه، متاسفانه مانند آنها ديگر توليد نمي شود و بنابراين بايد گذشته فرهنگي، تاريخي و علمي استان را كه بخشي از تجربيات و هويت ملي ما محسوب مي شود همواره حفظ كرده و پاس بداريم تا با استفاده از آنها بتوانيم جهت رفع مشكلات آينده گام برداريم.
وي خاطرنشان كرد: در خصوص كتاب تاريخ آموزشوپرورش به تمام مناطق استان اعلام شدهاست كه هر منطقه تاريخ آموزشوپرورش خود را بر اساس شاخصهاي تعريفشده تهيه كند. اين گزارشها سپس در مرحله بعدي توسط يك تيم بازنگري و در نهايت مكتوب ميشود تا براي آيندگان باقي بماند.
هيچ مدرسه دولتي حق دريافت وجه نقد جز حق بيمه و مبلغ كتب را ندارد
با مديران متخلف برخورد ميشود
مديركل آموزشوپرورش خوزستان در خصوص نظارت بر شهريه مدارس غيردولتي باتوجه به آغاز ثبتنام دانشآموزان براي سال تحصيلي جديد، خاطرنشان كرد: طي ابلاغ بخشنامه به كليه مناطق و همچنين اعلام در جلسات رؤساي ادارات و مصاحبههاي خبري اعلام كرديم كه تحت هيچ شرايطي هيچ مديري در مدارس دولتي استان بهجز حق بيمه و مبلغ كتب دوره ابتدايي، شاخههاي فني و پيشدانشگاهي، حق دريافت هيچگونه مبلغي را از دانشآموزان ندارند.
تقيزاده افزود: با توجه به اين ابلاغ حتي در يك مورد كه تخلف گزارش شده بود، دستور عزل مدير را صادر كردم؛ مدارس غير انتفاعي نيز كاملا تحت نظارت آموزشوپرورش هستند و در چارچوب ضوابط و آييننامه هاي اجرايي از وزارتخانه مجاز به افزايش مبلغ شهريه هستند؛ تاكنون برخوردهايي با مدارس متخلف انجام شدهاست و تحت هيچ شرايطي اجازه داده نميشود كه مدارسي مانند مدارس غيرانتفاعي خارج از ضوابط تعيينشده براي مردم ايجاد نگراني كنند.
دروغگويي آمار در اعلام رتبه آموزشوپرورش؟
وي در خصوص رتبه آموزشوپرورش استان كه پيش از اين در جايگاه 15 اعلام شده بود، خاطرنشان كرد: بنا ندارم كه به گذشته بازگردم اما يكي از آسيبهاي اجتماعي كه در جامعه ما وجود دارد و بهويژه در دهه اخير به وجود آمد، دروغگويي آمار است؛ در واقع ما بيش از آنچه كار انجام ميدهيم معمولا گزارش ميكنيم كه اين رويه را به صلاح نميدانم و معتقدم آموزشوپرورش بايد در يك فضاي آرام همراه با آرامش و به دور از مسير منازعات سياسي كار خود را انجام دهد.
مهمترين عامل افت در آموزشوپرورش "نداشتن برنامه" است
تقيزاده با بيان اينكه نميخواهم عملكرد گذشته را زير سؤال ببرم، افزود: با اين حال اين واقعيت را هم بايد گفت و واقعيت اين است كه آموزشوپرورش خوزستان از نظر علمي و شاخصهاي وزارتخانهاي در رتبه يكي مانده به آخر قرار دارد؛ البته فرد يا افراد خاصي را در اين خصوص مقصر نميدانم زيرا افت در آموزشوپرورش علل و عوامل بسياري دارد و مسايل مختلفي منجر به ايجاد اين وضعيت شدهاست كه بايد اين علل و عوامل را از بين ببريم و همانطور كه گفتم مهمترين اين عوامل نداشتن برنامه است.
تقيزاده خاطرنشان كرد: اگر برنامه داشته باشيم و براساس برنامه كار كنيم با توجه به وجود نيروهاي مستعد در آموزشوپرورش خوزستان و بالاتربودن تعداد نيروهاي فوق ليسانس و دكتري استان نسبت به ميانگين كشوري كه از نظر هويت ديني و ملي هم افراد بسيار قوي و غني هستند، مي توان به چشمانداز بسيار روشنتري دست يافت اما اين افراد و منابع بايد مديريت شوند.
نفت و گاز يك ملت ضعيف را قوي نميكند/مديريت صحيح معيار است
وي با اشاره به سخن يكي از بزرگان كه "يك مديريت صحيح از يك ملت ضعيف، قويترين ملت را ميتواند ايجاد كند" تصريح كرد: اين انسان وارسته نميگويد كه يك ملت اگر نفت يا گاز داشته باشد ميتواند از ضعف خارج شود بلكه مديريت قوي را ملاك ميداند بنابراين اگر يك مديريت قوي در مجموعه حاكم شود مي توان بسياري از كاستيهاي موجود را رفع كرد و اين كار زماني ميسر است كه ابتدا درد را خوب بشناسيم و در اين صورت درمان هم بهخوبي انجام مي شود.
راهاندازي سايت كنكور در برنامه است
مديركل آموزشوپرورش خوزستان همچنين درباره فعاليت ستاد كنكور آموزشوپرورش در سال تحصيلي جاري، خاطرنشان كرد: ستاد كنكور با استقرار پايگاههايي در سطح استان در حوزههاي مختلف آموزشي براي دانشآموزان متوسطه فعاليت كردهاست و در برخي مدارس و مراكز اين پايگاهها فعال بودند و فعاليت خوبي انجام شدهاست اما به نظر ميرسد كه كافي نبودهاست و به همين دليل راهاندازي يك سايت كنكور در برنامه آموزشوپرورش قرار دارد و اين سايت دانشآموز را از ابتدا تا انتها مشاوره، راهنمايي و هدايت مي كند.
نگاه به پيشدبستاني، موفقيت در كنكور را رقم ميزند
تقيزاده تاكيد كرد: با اين وجود معتقدم نگاهمان به كنكور نباشد بلكه به پيشدبستاني معطوف و متمركز شود زيرا در اين صورت خروجي دانشآموزان در كنكور بسيار خوب و موفقيتآميز خواهد بود.
وي همچنين در ارزيابي داوطلبان كنكور امسال استان، خاطرنشان كرد: قابل پيشبيني نيست كه امسال هم بتوانيم در رتبههاي تك رقمي كنكور سهميهاي داشته باشيم اما اميدوارم چنين توفيقي شامل حال دانش آموزان استان شود.