خوزنا : شهرداري اهواز دفاتر نمايندگان مجلس را پس مي گيرد
جمعه، 3 مرداد 1393 - 05:02 کد خبر:34660

با تصويب اعضاي شواري شهر اهواز، دفاتري كه از سوي شهرداري در اختيار سه نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته پس گرفته مي شود.به گزارش خبرنگار مهر، جلسات شوراي شهر اهواز كه معمولا روزهاي دوشنبه بعد از ظهرها به صورت علني برگزار مي شد به علت ماه رمضان به پيش از ظهر موكول شده است كه در اين بين در ابتداي جلسه علني شوراي شهر برخي از اعضا مانند آذر زمانپور و مريم ابريشم كار با 45 دقيقه خود را به جلسه علني شورا رساندند.

اولين مسئله اي كه در شوراي شهر مطرح شد بحث نهضت آسفالت بود كه نظرات اعضا و سئوالات آنها از قائم مقام شهرداري اهواز كه در اين جلسه حضور داشته بود را در پي داشت.

چالش هاي نهضت آسفالت در اهواز

جمشيد سلحشور يكي از اعضاي شوراي شهر در خصوص اين موضوع گفت: مردم چند منطقه از اجراي آسفالت بدون زيرسازي نگران بودند. اگر قرار است خيابان هاي شهر را آسفالت كنيم و چند ماه بعد تخريب شوند يعني پول بيت المال را دور ريخته ايم. ضمن اينكه براي نظارت جدي تر روي موضوع آسفالت مي توانيم از شوراي شهر افرادي را براي بازرسي در نظر بگيريم.

احمد باورساد ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز يكي از مقوله هاي آسفالت نامناسب را ضخامت آن دانست و گفت: اگر رعايت نكنيم تردد ماشين ها با مشكل مواجه مي شود. متاسفانه در مدت اخير در اهواز جايي را نديديم كه وقتي روكش آسفالت انجام شود سرجاي خود بماند.

وي افزود: در زير گذر شريعتي بايد لوله يك هزار و 600 اينچي گذاشته شود ولي شهرداري لوله 500 اينچ گذاشته است. آيا در آن پروژه شهرداري مشاور ندارند؟ به همين دليل اگر هزينه هايي را شهرداري و پيمانكار متقبل مي شوند كه به باد مي رود بايد از سوي مشاور كسر شود.

پل هاي عابر پياده دردسر ساز

مريم ابريشم كار سخنگوي شوراي شهر اهواز نيز در اين جلسه عنوان كرد: هيچ كدام از پل هاي عابر پياده نصب شده در اهواز استاندارد لازم را ندارد. قبل از تسويه حساب با پيمانكار بايد ساختار پل ها را اصلاح كنيم.

اما علي دوايي فر قائم مقام شهرداري اهواز در پاسخ به ابهامات اعضاي شوراي شهر اهواز اظهار كرد: ما تابع سياست هاي شهرداري هستيم. در ارتباط با آسفالت رويكرد ما خوب نيست و اين مسئله را شفاهي و كتبي به شهردار اعلام كردم چون يك قرارداد براي كل شهر مي نويسيم و اينطور نمي شود نظارت كرد. هر پروژه بايد قرارداد داشته باشد. ما برنامه مدون طبق بودجه مصوب نداريم.

وي افزود: بودجه آسفالت سال 93 خيلي از مناطقي كه در حال حاضر در حال آسفالت هستند تمام شده است. اگر قرار است بخشنامه اي باشد و اجرا نشود به  چه دردي مي خورد. بخشنامه اي داريم كه وقتي زيرسازي كامل شد آن وقت آسفالت شود و كسي كه كار زيرسازي را انجام داد خودش هم آسفالت را انجام دهد.

دوايي فر تصريح كرد: برخي افراد اين بخشنامه را رعايت نمي كنند؛ بنابراين بايد پاسخگو باشند. اين موارد نظر شهردار نيست و زير مجموعه شهرداري اين كار را انجام مي دهند. متاسفانه ما در شهرداري سيستم اجرايي نهضت آسفالت نداريم. سيستم را براي معاونت برنامه ريزي تعريف كرده ايم. حرف ما اين نيست كه خواسته هاي مردم قابليت اجرايي ندارد. تنها چيزي كه مي خواهيم صبر است نه اينكه يكي از اعضاي شوراي شهر شب دستور آسفالت خياباني را بدهد و فردا اجراي پروژه آسفالت انجام شود.

قائم مقام شهرداري اهواز در خصوص روند ساخت پل سوم نيز گفت: ساخت اين پل سرعت كار خوبي دارد و قبل از 22 بهمن ماه به اتمام و بهره برداري مي رسد كه برآورد ما براي تكميل آن چهار و نيم ميليارد تومان است.

دوايي فر در خصوص واژگون شدن پل هاي عابر پياده در اهواز و كيفيت نامناسب آنها نيز اظهار كرد: در ارتباط با نارضايتي مردم در مورد پل هاي عابر پياده بايد بگويم كه كاملا درست است چون قرارداد شهرداي براي 11 پل و زدن پله برقي بود و چون شيب پل ها بر اساس پله برقي برنامه ريزي شده بود بعد از تبديل به پله هاي معمولي شد؛ قطعا استاندارد از بين رفت. در حال حاضر تا اصلاح ساختار پل ها از اجراي غير استاندارد ساخت پل ها جلوگيري كرده ايم.

علي ناصري يكي از اعضاي شواري شهر نيز خطاب به دوايي فر گفت: برخي از افراد اين انتقاد را دارند كه شهردار تحصيلات مرتبط ندارد و كار اجرايي انجام نداده است. شما كه تجربه داريد بايد خلاءهاي موجود را پر كنيد. ما هميشه مي گوئيم رسالت اصلي ما نظارت است ولي داريم به حاشيه مي رويم و از رسالت خود غافل مي مانيم.

رامي علاسوند رئيس شوراي شهر اهواز نيز به دوايي فر گفت: اگر كسي تخلف كرد به ما اعلام كنيد چون ما در شورا با كسي تعارف نداريم.

نافرماني برخي مديران شهرداري

حسين حيدري يكي از اعضاي شواري شهر در خصوص نافرماني برخي مديران شهرداري اظهار كرد: سازمان عمران توجهي به من و قائم مقام شهرداري ندارد. به عنوان مثال وقتي از آنها ليست پروژه هاي عمراني را خواستيم در جواب گفتند برويد و در سايت نگاه كنيد. بايد مشخص شود كه مسئول اين سازمان به كسي وصل است كه ما حتي نمي توانيم با آنها صحبت كنيم و چرا اين گونه پست هاي مهم را به اين فرد بدهيم.

گرفتن دفاتر نمايندگان اهواز در مجلس

يكي از بحث هاي جنجالي اين جلسه مصوبه اي براي بازپس گيري دفاتر سه نماينده مردم اهواز، باوي و حميديه در مجلس از سوي شهرداري اهواز بود زيرا هم اكنون اين نمايندگان در دفاتر متعلق و يا در كرايه شهرداري اهواز مستقر هستند،

حسين حيدري از اعضاي شوراي شهر در موافقت با اين مصوبه اظهار كرد: مردم و اعضاي شوراي شهر انتقاداتي مبني بر اينكه شهرداري محل هزينه سازي براي دفاتري كه هيچ ارتباطي با آنها ندارد شده است و اين دفاتر كمكي براي حل و رفع مشكلات نمي كنند. بحث سه دفتر نماينده مطرح شد كه يكي از دفاتر ساختمان متعلق به شهرداري است، يكي از دفاتر به مبلغ 70 ميليون تومان رهن شده و ديگري نيز با اجاره ماهانه سه و نيم ميليون تومان در اختيار نمايندگان مجلس است. طرح برگشتن اين مبالغ و ساختمان به شهرداري ارائه شد. از اين به بعد دولت، شركت هايي كه منبع مالي خوبي دارند يا ساير شهرداري هايي كه نمايندگان متعلق به آن شهر هستند مي توانند اين مبالغ را پرداخت كنند اما چون اين طرح بار مالي براي شهرداري داشت ما آن را لغو كرديم.

كاظم سواري در مخالفت با اين مصوبه نيز اظهار كرد: بودجه شهرداري بودجه مردم است. پولي كه شهرداري هزينه مي كند براي مردم است و در خدمت مردم هم بايد هزينه شود. نمايندگان مجلس نمايندگان خود مردم هستند. ما از توان نمايندگان مردم بايد براي تعامل با مردم استفاده كنيم و نبايد اين تعامل را به تقابل تبديل كنيم. به نظر من بايد يك ساختمان را براي نمايندگان مجلس بسازيم.

عاشور سواري پور ديگر عضو شوراي شهر نيز در مخالفت با اين طرح اظهار كرد: اعضاي كميسيون برنامه و بودجه اين برنامه را در راستاي اصلاح ساختار شهرداري انجام دادند. اعتقاد اعضاي كميسيون و ساير اعضاي شوراي شهر اين بود كه شهرداري نبايد به عنوان حيات خلوت ساير ادارات باشد و از ريخت و پاش ها بايد جلوگيري شود. تاكنون مصوبه اي از سوي نهادهاي قانون گذار و يا شهرداري مبني بر التزام شهرداري نسبت به تامين مكان به دست ما نرسيده است.

وي با اشاره به عدم تعامل نمايندگان مجلس با اعضاي شوراي شهر اهواز نيز گفت: ما يك سال است كه در حال فعاليت هستيم و فقط با وساطت فرماندار تنها يك جلسه مشترك با نمايندگان مجلس داشتيم كه به عنوان اعتراض به نمايندگان حضور پيدا نكرديم. ما قدم به قدم كليه اموال شهرداري ها را كه به جاي ديگر داده اند باز پس مي گيريم.

آذر زمانپور ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز در اين جلسه خطاب به اعضا گفت: شما بايد نماينده مردم باشيد نه كساني كه به اندازه كافي حقوق و مدافع دارند. كساني كه به طور رايگان از خدمات شهرداري استفاده مي كنند . هيچ خدماتي را به مردم ارائه نمي دهند؛ بايد جلوي آنها گرفته شود.

در پايان اين طرح با 12 رأي مثبت تصويب شد.

لايحه بهسازي ميدان فرودگاه اهواز در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در ابتداي آن اسكندر زنگه يكي از اعضاي شوراي شهر در خصوص اين لايحه گفت: آنجايي كه اين پروژه انجام شده متعلق به قطار شهري است و طبق قانون چون قطار شهري اين زمين را گرفته بايد دوباره بهسازي كرده و تحويل دهد. به شهردار اختيار كافي داديم كه بر اساس صرفه اين كار را انجام دهد. وقتي اين كار را انجام داده است حالا چرا مي خواهد صورت وضعيت را از ما بگيرد.

زيبا صالحپور ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز اظهار كرد: در بحث خيابان سلمان فارسي اهواز هم ما همين بحث را داشتيم كه در نتيجه به مشكل برخورديم. پيمانكار بر اساس دستور شفاهي يك مدير كاري را انجام داده و هزينه اي را متقبل شده است. اگر با اين مصوبه موافقت نشود حق پيمانكار ضايع شده است و به جاي برخورد با فرد متخلف برخورد با پيمانكار صورت مي گيرد. بايد يك مصوبه داشته باشيم كه از اين به بعد هيچ كاري را به صورت زباني انجام ندهيم.

اين طرح با 11 راي مثبت مصوب شد.

طرح اصلاحيه نرخ كرايه تاكسي هاي بي سيم اهواز نيز از سوي اعضاي شواري شهر اهواز مورد بررسي قرار گرفت و در ابتداي آن غلامرضا سبزعلي از اعضاي شواري شهر اهواز اظهار كرد: شهروندان از بحث نبود پول خرد و نصب تاكسي متر ناراضي هستند. در صورتي كه تاكسي ها كولر را روشن نكنند بايد 20 درصد از مبلغ كرايه ها كسر شود ولي در اهواز چنين اتفاقي رخ نمي دهد.

مريم ابريشم كار نيز در ادامه اظهار كرد: ما بايد الگوهاي كلانشهرهاي ديگر را ببينيم. در مشهد نهايت ورودي تنها 1600 تومان است. ما با اين روند داريم براي افزايش قيمت پايه گذاري مي كنيم. خدماتي كه تاكسي ها مي دهد در حد شهرهاي ديگر نيست. براي اصلاح ساختار بايد از تاكسي متر استفاده كنيم. هزينه كيلومترها در اهواز بيشتر از ساير شهرها است. شهروند اهوازي بايد براي 50 متر همان كرايه دو كيلومتر را بدهند.

در ادامه موسي ممبيني مديرعامل سازمان تاكسيراني اهواز اظهار كرد: ضريب سختي و زيان آوري كار نسبت به استان هاي سردسير بايد مدنظر قرار گرفته شود. استهلاك در اهواز با ساير شهرها يكي نيست و در هيچ كلانشهري به اندازه اهواز مسافركش شخصي نداريم. مشكلاتي كه در حوزه حمل و نقل شهري توسط مسافركش هاي شخصي ايجاد مي شود به نام تاكسي هاي شهري تمام مي شود.

وي افزود: پائين ترين نرخ تاكسي در كل كشور را در اهواز داريم ضمن اينكه امنيت تردد با وجود مسافركش هاي شخصي بسيار پايين است.