خوزنا : اين گزارش به مناسبت روز صنعتي است كه اگر نبود...
سه شنبه، 10 شهریور 1394 - 15:50 کد خبر:45110

در اوايل دوره قاجار ميرزا صالح شيرازي كه از سوي دولت ايران براي فراگيري هنرهاي جديد به فرنگ رفته بود در راه  بازگشت يك دستگاه چاپ سنگي با خود به ايران آورد كه موجب ورود صنعت چاپ به ايران شد.

 البته تاريخ چاپ در ايران به پنج قرن پيش از ميلاد يعني به زمان پادشاهان هخامنشي (هخامنشيان) و مهرهاي سلطنتي مي‌رسد و نخستين چاپخانه نيز در ايران به دوران صفويان بازمي‌گردد كه كشيشان ارامنه در جلفاي اصفهان با آن تعدادي دعا و ذكر‌هاي مسيحي را چاپ كردند.

11 شهريور در تقويم ملي ايران به عنوان روز صنعت چاپ نام‌گذاري شده است. صنعتي كه مي‌توان گفت خدمات زيادي را براي بشر به ارمغان آورده است و امروزه در بسياري از عرصه‌ها از اين صنعت استفاده مي‌شود. تقريبا مي‌توان گفت بعد از ورود صنعت چاپ تحولات بسيار بزرگي در دنيا و همچنين در كشور ما به وجود آمد. صنعت چاپ به ويژه در زمينه فرهنگي و هنري بسيار موثر واقع شد.

همايون قنواتي، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، در اين باره گفت: روز صنعت چاپ را به همه كساني كه در حوزه چاپ فعاليت مي‌كنند تبريك مي‌گويم. به نظر من صنعت چاپ علاوه بر اين كه كاري فرهنگي است يك فعاليت خيلي مهم در حوزه اقتصاد نيز به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به اين كه نزديك به 320 واحد چاپ و ديجيتال و افست در استان فعاليت مي‌كنند اظهار داشت: زنجيره صنعت چاپ در استان يك زنجيره كامل است. نكته بسيار مهم اين كه حلقه‌هاي صنعت چاپ در استان تكميل شده است و ما براي انجام كارهاي چاپي نيازي به فرستادن آثار به بيرون از استان نداريم. همه كارهايي كه در حوزه چاپ صورت مي‌گيرد و انواع چاپ‌هاي مختلف در استان خوزستان در حال انجام است.   

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان تاكيد كرد: ما بايد به حوزه چاپ‌هاي صنعتي هم ورود پيدا كنيم و با توجه به گستردگي صنايع در استان خوزستان و كارهايي كه در اين حوزه وجود دارد بايد آثار صنايع چاپ ما به سمت هماهنگي بيشتري با مسايل صنعتي و توليدي گرايش پيدا كند. اين موضوع مي‌تواند هم اشتغال‌زايي خوبي را به وجود آورد و هم اين كه صنايع ما را از ارسال كارهاي چاپي به مركز يا ديگر استان‌ها بي‌نياز كند.

او با اشاره به بيرون رفتن بخشي از كارهاي چاپي استان به بيرون از استان گفت: بحث بيرون رفتن چاپ كتاب به خارج از استان به صنعت چاپ استان مربوط نيست بلكه بخشي از آن به دليل اين است كه هر نويسنده‌اي اين آزادي را دارد تا با ناشران مختلف كار كند و به دنبال ناشران معتبر باشند؛ ناشراني كه در بعضي حوزه‌هاي چاپ تخصص بيشتري دارند .

قنواتي گفت: با برنامه‌ريزي‌هايي كه ما از چند سال قبل انجام داده‌ايم شرايطي ايجاد كرديم كه خريدهاي‌مان را توسط شوراي بررسي خريد كتاب كه در اداره كل مستقر است انجام شود و اين خريدها به آثاري تعلق گيرد كه نويسنده، ناشر و چاپخانه آن در استان خوزستان باشد.

او در خصوص نبود كاغذ در استان گفت ادامه داد: بسياري از كاغذهاي ما از خارج از كشور وارد مي‌شوند و تجار نيز در تهران هستند .

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان با اشاره به نبود اتحاديه چاپ در استان خوزستان گفت: متاسفانه به اين نكته در سال‌ها اخير كمتر توجه شده است. هفته گذشته با مديركل سازمان صنعت و معدن صحبت كرديم و  قرار شد نشستي براي صنعت چاپ داشته باشيم تا اتحاديه‌اي را براي حمايت از آن‌ها ايجاد كنيم.

وي بيان كرد: ما تلاش مي‌كنيم تا نظارت‌هاي فرهنگي را انجام دهيم و نظارت اقتصادي بر عهده صنوف باشد. يكي از دلايلي كه آمار بخش اقتصاد هنر را به دقت ديگر بخش‌ها نمي‌توانيم ارزيابي كنيم نبود صنوف فرهنگي است چون صنوف فرهنگي به رونق فضاي اقتصاد هنر كمك مي‌كند.

همچنين علي‌رضا قانون، مدير چاپخانه مينياتور در اهواز، گفت: هر چيزي كه در اطراف خودتان مي‌بينيد مانند جعبه‌ها، كتاب‌ها و حتي بليت‌هاي هواپيما و اتوبوس و هر آن چه كه روي كاغذ و مقوا هست بايد از چاپخانه عبور كند. تصور يك روز بدون چاپخانه تقريبا ممكن نيست چون همه چيز زندگي ما با چاپ مرتبط است. صنعت چاپ يكي از صنايع برتر دنيا است.

يكي از مشكلات چاپخانه‌دارهاي خوزستاني كه به واسطه دوري از مركز ايجاد شده است اين است كه براي تهيه مواد اوليه مانند مركب و كاغذ بايد دست به دامن تهران شوند. براي همين، من به عنوان يك چاپخانه‌دار براي اين كه بتوانم مشتري را روزانه راه بيندازم و كار را صرف يك روزه انجام دهم نياز است انواع و اقسام كاغذها را در محل موجود داشته باشم و براي اين كار مقدار زيادي كاغذ از انواع مختلف را با مقادير بالا از تهران تهيه و در مغازه ذخيره كنم.

او ادامه داد: اين كار هم نياز به سرمايه بالا دارد و هم فضاي زيادي مي‌خواهد. در حالي كه در تهران چاپخانه‌دارها نه نياز به سرمايه براي مقادير زياد كاغذ دارد و نه نياز به فضايي براي نگه ‌داشتن كاغذها بلكه وقتي مشتري كار سفارش مي‌دهد همان لحظه چاپخانه‌دار اقدام به خريد كاغذ مورد نياز مي‌كند.

وي بيان كرد: همچنين يكي ديگر از مشكلات ما در بحث تعمير و نگه‌داري دستگاه‌هاي چاپ است. در تهران وقتي دستگاه مشكلي پيدا مي‌كند به متخصص‌هاي زيادي كه در دسترس هستند اطلاع مي‌دهد. در حالي كه براي برطرف كردن مشكل دستگاه در اهواز اگر يك عيب جزيي پيش بيايد حداقل 2 روز زمان نياز دارد تا ما يك متخصص آن هم در تهران پيدا كنيم و علاوه بر هزينه تعميرات دستگاه ما بايد هزينه‌هاي اسكان و رفت و آمد متخصص را نيز بپردازيم.

اين مدير چاپخانه ادامه داد: مساله ديگر ما اين است كه نيروي آكادميك و تخصصي كه كار چاپ را بداند در استان نداريم. در استان مراكز آموزشي ويژه چاپ وجود ندارد. ما بايد نيروهاي‌مان را هم از نظر تئوري و هم از نظر عملي خودمان آموزش دهيم. حال آن كه اين كار بسيار زمان‌بر و هزينه‌بر است.

او اظهار كرد: متاسفانه در اهواز نوسانات برق زياد است و دستگاه‌هاي چاپ نسبت به نوسانات برقي حساس هستند. اين نوسانات موجب بروز اشكال در دستگاه‌ها مي‌شوند. بعضي دستگاه‌ها مي‌سوزند و ما به خاطر اين موضوع سالانه چند صد ميليون ريال هزينه تعمير دستگاه‌ها مي‌كنيم.

قانون گفت: چاپخانه‌هاي اهواز در بحث چاپ مدرن‌ترين دستگاه‌هاي موجود در كشور را دارا هستند. كيفيت كارها خوب است و از نظر كيفيت با چاپخانه‌هاي تراز اول تهران رقابت مي‌كنيم.

او گفت: كارهايي كه به خارج از استان برده مي‌شوند كارهاي تك رنگ و كارهايي هستند كه كيفيت كار برايشان مهم نيست. استان‌هايي مانند قم از روش‌هاي مدرن استفاده نمي‌كنند اما ما روش‌مان مدرن‌تر است. به همين دليل هزينه مقداري بيشتر است. همچنين چاپ روي جعبه‌ها به خاطر نبود امكانات به خارج از استان مي‌رود.

وي خاطرنشان كرد: در كشور ما صنعت چاپ وابستگي صددرصد به توليدات خارج از كشور دارد و اصلا كاغذ ايراني نداريم؛ به جز صنعت چاپ روزنامه كه از كاغذ مازندران تهيه مي‌شود كاغذ، مركب، سلفون، مواد شيميايي و دستگاه‌هاي ما خارجي هستند.

اين چاپ‌خانه‌دار بيان كرد: با توجه به گرماي هوا و شرايط نابرابر نسبت به ديگر استان‌ها ماليات ما 2 برابر است زيرا آن‌ها اتحاديه دارند و اتحاديه از آن‌ها دفاع مي‌كند اما ما اين جا از داشتن اتحاديه محروم‌ هستيم. ما نصف تهراني‌ها كار چاپ مي‌كنيم اما چند برابر آن‌ها پول برق مي‌دهيم.

گزارش از: عاطفه جوادي 

ايسناي خوزستان