خوزنا : شوراي چهارم به سر رسيد، شوراي پنجم را ياري كنيم
پنجشنبه، 22 تیر 1396 - 23:39 کد خبر:67609

شوراي چهارم به سر رسيد، شوراي پنجم را ياري كنيم

شوراي چهارم شهر اهواز به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود، شوراي كه در طول ۴ سال امروزه، نمي توان گفت كارنامه اي درخشان بجاي نهاده است. شهردار منتخب شوراي چهارم، سيد خلف موسوي بود كه با آمدنش سيل تغييرات شروع شد. تغيير براي هر سازمان و اداره اي قابل قبول است بخصوص شهرداري كه […]

شوراي چهارم شهر اهواز به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود، شوراي كه در طول ۴ سال امروزه، نمي توان گفت كارنامه اي درخشان بجاي نهاده است.

شهردار منتخب شوراي چهارم، سيد خلف موسوي بود كه با آمدنش سيل تغييرات شروع شد. تغيير براي هر سازمان و اداره اي قابل قبول است بخصوص شهرداري كه يك مدير، مسئول درآمد است و بودجه لازم هر شهرداري معمولا از قبل تلاش اين مدير بدست مي آيد.

تغييرات سيد خلف موسوي قابل پذيرش بود چنانكه امروز هم اين تغييرات را مي توان پذيرفت و اگر در شورا پنجم و شهردار منتخب شوراي پنجم نيز تغييراتي ايجاد شود باز هم پذيرفتني است، به شرط آنكه  كارنامه اي خوب بجاي بگذارند.

متاسفانه شوراي چهارم و شهردار منتخب اين شورا كارنامه قابل قبولي بجاي ننهاده اند، سيل بازداشت ها و ورود دستگاه هاي نظارتي و امنيتي به جريان شهرداري نشان از تعلل و تخلف در اين سازمان مردمي بوده است.

شوراي چهارم و شهردار اين شورا موقعي به سقوط خود تن دادند، كه بازار تغييرات و پست دادن به مديران شروع شده بود. از يك سوي توجه شهردار به شورا نبود بلكه به كساني بود كه با وي همراه بودند، از سوي ديگر اقليت شورا توان مقابله نداشت زيرا توسط اكثريت بلوكه مي شدند.

جرياني مطبوعاتي شروع شد، روابط عمومي صرفا به كساني آگهي مي داد يا فاكتورهايش را نقد مي كرد كه همراه شهردار بودند، به هيچ روي با مطبوعات مستقل همراهي نشد. از جامعه مطبوعاتي در درون شهرداري  استفاده نشد، صرفا جرياني بيروني از سوي روابط عمومي شهرداري بر اين مسئله حاكم بود كه عمده فعاليتشان آرام كردن مخالفين، يا ايجاد صفحات واتس آپي و تلگرامي براي دفاع از شهردار و بعضي از اعضاي شورا بود.

آنچنان بازار اين عده گرم شده بود و اطمينان از اينكه كسي به آنان نظر نمي كند بر آنان افتاده بود كه بعضي مديران در فكر اين بودند كه از ميان همين اعضا شوراي بعدي را نيز انتخاب كرده و حتي مخالفين را تهديد به اينكه دور بعدي راهي براي شما نيست كرده بودند.

جريان غالب شورا، بر مسايل مطبوعاتي نيز نظر داشتند،  بدين سان مديران دور و بر خود عده اي مشخص گرد آوردند. هر چند انتقاد مطبوعات بر مديران هيچ تاثيري نداشت، زيرا هر مدير از توافق جبهه اكثريت و غالب شورا و شهردار منشعب مي شدند.

در اين نوشته نويسنده قصد ورود به تخلفات را ندارد، زيرا بحث شكايت هاي مديران معمولا فراوان است، بخصوص بعضي شهرداران كه درشكايت يد طولايي دارند. و اين نكبت و انحرافي است كه از دولت قبلي نشات گرفت و به واسطه ايجاد امنيت براي مديران متخلف، مورد استفاده است. مطبوعات مستقل به نوعي مظلومانه توسط اين ها قلع و قم شدند.

عاقبت چه شد؟ از همان اول بسياري مطالب نوشته شد و اخطار هاي داده شد به شورا مبني بر اينكه ۴ سال به چشم بر هم زدني مي رود، عاقبت عملكرد شماست كه مورد نظر است. بارها و بارها به شوراييان گفته شد كه پس از ۴ سال براي ديدن شهردار بايد نوبت بگيريد، اما انحصار طلبي و آزمندي چشم تدبير را كور كرد.

در طول سه سال به هر سختي، جريان اكثريت شورا كنترل شد، اما اين كنترل كردن هزينه بردار بود، هم براي شهردار و هم براي ليدر اكثريت شورا و هم هيات رئيسه شورا.

اكثريت شورا چهارم، به هيچ روي نماينده مردم شهر اهواز نبودند، بلكه وكيل مدافع شهردار و بعضي مديران بودند. كافي است به جلسات شورا دقت كنيم، بغير از آن كليپي كه – متاسفانه غير قانوني و خلاف اخلاقي- بيرون آمد، و چهره ي زشتي براي شورا بجا نهاد. بغير از آن در جلسات علني هم ديدم چنين دفاعياتي از سوي بعضي اعضاي شورا كه مخالف فشار و يا سوال از شهردار و مديران بودند.

سوال اين است؛ اگر شورا از حقوق مردم دفاع نكند پس رسالتش چيست؟ نمايش اسفبار سومين هيات رئيسه شورا چهارم در نمايش سوال از شهردار كه به يك كمدي سياه بيشتر شبيه بود تا سوال كردن و دفاع از حقوق مردم.

اما عاقبت توان نگه داري اكثريت شورا ميسر نشد، و در يك انتخابات بسيار سخت رياست شورا كنار نهاده شد و هيات رييسه جديد با مقدار بسيار زيادي سوال و افشاگري وارد شورا شد. از همان اول هم مورد تاخت و تاز قرار گرفت، اما مدارك مسجل بود، تخلفات صورت گرفته بودند و پيش از عيد سال جديد ناگهان اتفاقي افتاد.

۴ سال به سرعت رو به پايان رفت، و پيش از سال جديد، اداره اطلاعات در يك اقدام انقلابي و ارزشمند -كه از سوي رسانه ها و بخصوص خود اين رسانه، مورد تمجيد قرار گرفت- اقدام به دستگيري عده اي مديران متخلف كرد.

اين بازداشت ها شيرازه مديريت درون شورا را به هم ريخت،و جريان غالب شورا دچار نقصان شد، هر چند هنوز بين اعضا كساني بودند كه بي محابا از همه كارهاي شهردار دفاع مي كردند.

البته بازداشت ها فقط در ميان مديران شهرداري انجام گرفت، ما به چند و چون و اتهامات آنان نه آگاهي داريم و نه قصد ورود به اين جريان قضايي.

آنچه در اين نوشته قصد و غرض من است، صرفا شوراي پنجم است. شورايي كه تا چند روز ديگر تصدي امور شورايي شهر اهواز را به دست مي گيرند.

و بدون شك حمايت مطبوعات از همان اول را خواهد داشت. همان حمايتي كه از شوراي چهارم و سوم داشتيم. چرا كه شورا و مطبوعات از اركان دموكراسي هستند.

خوشبختانه در شوراي پنجم چهره هايي ارزشي وجود دارد كه براي ما خوشايندست. اما با همه اين احوال تجربه شوراهاي گذشته، بر هر كسي لازم است. از شكل گيري هسته هاي سودجو و انحراف كه بلايي است بر جان شوراها.

اميد بر آنست كه چهره اي ارزشمند و توانا شهردار اهواز شود. چهره اي مرتبت، سالم،  و البته نمي توانيم سياسي بودنش را منكر شويم. مسلما شوراي پنجم تا كنون رايزني هاي خود را انجام داده اند.

در آخر خطاب به شهردار منتخب شوراي پنجم و شورا پنجم: چهار سال بسيار اندك است، خرابي بسيار زياد، برايتان آرزوي موفقيت دارم، اميدوارم به جريانات پشت پرده اي بعضي شهرداران با اعضاي شورا چهارم رسيدگي كنيد. به كساني كه در شوراي چهارم بر آنان سخت گرفته شد و يا كنار زده شدند توجه كنيد. وضعيت سخيف فرهنگي اهواز و روابط عمومي شهرداري توجه كنيد.

شوراي پنجم را همه با ياري كنيم، اميدوارم كه در برابر خرابي ها سربلند بيرون بيايند. در اين شورا كساني وارد شده اند كه عمر خود را با عزت براي نظام اسلامي گذرانده اند. حيف است كه بر آنان لكه اي بنشيند.

والسلام

حميد حسنيي – دبيربنياد زاگرس نشينان