خوزنا : هشدار WHO درباره شيوع وبا در حج امسال
شنبه، 24 تیر 1396 - 15:08 کد خبر:67687

خبرگزاري ايسنا:سازمان جهاني بهداشت هشدار داد، شيوع وبا در يمن مي‌تواند به مراسم سالانه حج كه در ماه سپتامبر برگزار مي‌شود نيز تسري يابد.

 به نقل از المنار، سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد از ميان ۲ تا ۴ ميليون نفري كه هر ساله براي انجام فريضه حج به عربستان مي‌روند، بين ۱.۵ تا ۲ ميليون نفر خارجي هستند و همين امر خطر شيوع بيماري‌هايي چون تب دنگي، تب زرد، ويروس زيكا و بيماري‌هايي چون وبا را افزايش داده است.

«دومنيك لاگروس»، متخصص بيماري وبا در سازمان جهاني بهداشت گفت: در چند سال اخير نظارت جدي و انجام تست‌هاي تخصصي سريع به عدم شيوع بيماري وبا در ايام حج كمك كرده است. البته فراموش نكنيد ما تنها از احتمال شيوع وبا از كشور يمن صحبت مي‌كنيم، در حالي كه در مراسم حج زائران از ساير كشورها نيز حضور خواهند داشت.

وبا كه به اسهال شديد و كم‌آبي در بدن بيمار منجر مي‌شود، از طريق آب آشاميدني آلوده انتقال مي‌يابد و در ۱۵ درصد از مواردي كه درماني دريافت نمي‌كنند، به مرگ مي‌انجامد.

متخصص سازمان جهاني بهداشت همچنين عنوان كرد: دوران نهفتگي وبا تنها چند ساعت است و به محض اين كه علايم بيماري شروع شوند، در صورت عدم درمان مي‌تواند در طول مدت چند ساعت به مرگ بيمار منجر شود. با اين وجود ۸۰ درصد از بيماران هيچ نشانه‌اي از خود نشان نمي‌دهند؛ به همين دليل غربالگري در فرودگاه‌ها بيهوده است. از همين رو به كشورها نسبت به عدم غربالگري در فرودگاه هشدار مي‌دهيم. سعودي‌ها نيز اين كار را انجام نمي‌دهند، چون از لحاظ فني بي‌فايده است.

سازمان ملل متحد عربستان و حاميان خارجي آن را كه آغاز كننده جنگ در يمن بودند را به عنوان مقصران اصلي بحران وبا در يمن معرفي كرده است.