خوزنا : پيش‌شرط ورود دانش‌آموزان به رشته تجربي و رياضي
دوشنبه، 26 تیر 1396 - 12:04 کد خبر:67768

خبرگزاري تسنيم:طبق اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش از يك كلاس ۳۰ نفره در رشته تجربي فقط يك نفر امكان قبولي در رشته پزشكي را دارد، ورود به رشته تجربي داراي شاخص‌هايي است و دانش‌آموزاني كه حافظه ضعيفي دارند نمي‌توانند در اين رشته موفق باشند.

 هدايت تحصيلي دانش‌آموزان به‌منظور انتخاب رشته تحصيلي در پايان پايه نهم از 18 تير آغاز شده است، پس از حواشي ايجادشده در رابطه با انتخاب رشته در سال تحصيلي گذشته، وزارت آموزش‌وپرورش امسال نسبت به اعمال تغييراتي در شيوه‌نامه هدايت تحصيلي اقدام كرده است، در همين رابطه وجه تمايز جدي هدايت تحصيلي امسال با سال گذشته جنبه توصيه‌اي بودن آن است و دانش‌آموزان براي ورود به رشته تحصيلي اجبار نمي‌شوند.

ملاك‌هاي هدايت تحصيلي عبارتند از: عملكرد تحصيلي (35 امتياز)،  آزمون‌­هاي مشاوره‌­اي (30 امتياز)، نظر دانش‌­آموز (10 امتياز)،  نظرخواهي از دبيران (10 امتياز)، نظر مشاور (10 امتياز) و نظر خواهي از والدين (5 امتياز).

ورود به هر يك از شاخه­‌ها و رشته­‌هاي تحصيلي منوط به كسب حد نصاب (كف) نمرات دروس تخصصي پاياني نوبت دوم (خرداد ماه) مربوط به آن رشته است. به‌عبارت ديگر در صورت عدم كسب حداقل ميانگين دروس تخصصي در شاخه، زمينه و رشته­‌هاي مربوط، ساير عوامل و ملاك‌هاي هدايت­ تحصيلي آن دانش‌­آموز مبناي محاسبه قرار نمي‌‌گيرد همچنين نمرات پايه‌هاي هفتم و هشتم ضريب يك دارد اما در پايه نهم، نمرات از ضريب 3 برخوردار است.

براي ورود به رشته تجربي بايد نمره علوم تجربي 14 و رياضي 13، در رشته رياضي نمره رياضي 14 و علوم 13 و ردر شته انساني نمرات دروس ادبيات فارسي 14، مطالعات اجتماعي 13 و عربي 12 باشد.

مطابق الگوي توسعه متوازن 48 درصد دانش‌آموزان بايد به شاخه فني‌وحرفه‌اي و كاردانش بروند اما هم‌اكنون 63 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظري كه شامل 4 رشته علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني و معارف اسلامي است، تحصيل مي‌كنند. طبق اعلام مهدي فيض معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش، سال گذشته يكي از بحران‌ها در بحث انتخاب رشته علاقه بيش از حد دانش‌آموزان به رشته تجربي بود و  اين موضوع تحت تأثير فضاي جامعه اتفاق افتاد به‌گونه‌اي كه در مناطق كمتر توسعه يافته كه خانواده‌ها به لحاظ وضعيت اقتصادي ضعيف‌تر هستند، اين مسئله پررنگ‌تر است و حتي در برخي استان‌ها 70 درصد داوطلب براي رشته تجربي وجود داشت.

آنگونه كه معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش مي‌گويد: روياي پزشك شدن، داروساز شدن، دندانپزشك بودن و بعد هم به پول رسيدن باعث مي‌شود تا رشته تجربي براي بسياري از دانش‌آموزان جذابيت بسيار داشته باشد اما اين در شرايطي است كه از يك كلاس 30 نفره در رشته تجربي تنها يك نفر مي‌تواند در رشته پزشكي دانشگاه سراسري يا آزاد پذيرفته شود.

ورود به رشته‌هاي زيرمجموعه شاخه نظري داراي شرايطي است كه برخي از آنها عبارتند از:

شرط ورود به رشته تجربي داشتن علاقه و استعداد در درس‌هاي رياضي، شيمي و علوم زيستي است. اين رشته مناسب افرادي است كه به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه دارند و از مطالعه در طبيعت و انجام آزمايش‌هاي گوناگون لذت مي‌برند.

البته يادگيري مطالب زيست‌شناسي نياز به حافظه قوي دارد و واضح است دانش‌آموزاني كه حافظه‌اي ضعيف دارند، نمي‌توانند در اين رشته موفق باشند.

افراد علاقه‌مند به ادبيات، تاريخ، جغرافيا، فلسفه و علوم اجتماعي نيز بهترين گزينه‌ها براي ورود به رشته علوم انساني هستند؛ البته به اين شرط كه حافظه‌اي قوي داشته باشند چون برخلاف تصور همگاني، موفق شدن در رشته علوم انساني توان ذهني بالايي مي‌خواهد كه علاقه‌مندي به مطالعه در مسائل مختلف مربوط به انسان شرط لازم آن است.

دانش‌آموزاني كه قصد ورود به رشته رياضي را دارند بايد در درس‌هاي رياضي، فيزيك و شيمي قوي باشند و ضمن داشتن علاقه به اين دروس، توانايي يادگيري مطالب آن را نيز داشته باشند. به طور معمول، دانش‌آموزاني كه بهره هوشي بالا و سرعت عمل ذهني خوبي دارند، همچنين قدرت تجزيه و تحليل و تجسم اجسام فضايي را دارند در رشته رياضي موفقيت بيشتري كسب مي‌كنند.