خوزنا : تهديد سلامت روان نوجوانان با بازيهاي آنلاين
سه شنبه، 21 شهریور 1396 - 11:45 کد خبر:70741
خبرگزاري مهر:يك روانشناس باليني گفت: يكي از دغدغه هاي بزرگ والدين مخصوصاً در شروع سال تحصيلي جديد، وابستگي فرزندانشان به استفاده از فرآورده هاي جديد تكنولوژي مانند تبلت، لپ تاب و گوشي همراه است.
دكتر ليلا محمدي با بيان اينكه والدين نگرانند كه پس از آغاز سال تحصيلي چگونه وابستگي فرزندشان به اين ابزارها را كاهش دهند، گفت: از طرفي وجود اوقات فراغت برنامه ريزي نشده، دسترسي به گوشي و لب تاپ و راحتي ورود به فضاي مجازي منجر به وابستگي شديد فرزندان و به خصوص نوجوانان به اين ابزارها شده است.
وي با اشاره به اينكه يكي از جذابيت هاي استفاده از اين ابزارها وجود بازي هاي رايانه اي آنلاين است، افزود: بازي هاي آنلاين بازي هايي هستند كه بصورت مراحل تدريجي و گام به گام طراحي شده اند. اين بازي ها در مراحل ابتدايي ساده هستند و هر مرحله سخت تر از مرحله قبلي است.
اين روان شناس باليني ادامه داد: به علاوه بازي به صورت هوشمند طراحي شده است. يعني امكان ذخيره سازي اطلاعات، تصويربرداري و عكس برداري از بازي كننده و تشخيص مكان زندگي وي از طريق نرم افزارهاي مكان يابي وجود دارد. همچنين در اين نوع بازي ها افراد بازي كننده مي توانند به صورت آنلاين با ساير بازي كننده ها و پشتيبان نرم افزار بازي در ارتباط باشند. همه عوامل بالا منجر مي شوند كه بازي ها جذابيت زيادي داشته باشند.
وي با تاكيد بر اينكه در قشر نوجوانان كه علاقمند به ارتباط با همسالان و تشكيل روابط تيمي و گروهي هستند، گفت: مشكل زماني آغاز مي شود كه يك نوجوان با دلايل متفاوتي به حضور در فضاي مجازي و بازي هاي رايانه اي وابسته مي شود. برخي از بازي ها كه اخيرا رواج يافته است تهديد كننده سلامت روان و حتي زندگي نوجوانان است.
محمدي در ادامه بيان كرد: در اين بازي ها بصورت آنلاين از نوجوان خواسته مي شود كه ترس از انجام برخي رفتارهاي پرخطر را به تدريج و با انجام يكسري فعاليت ها كاهش دهد. در صورتي كه نوجوان آن فعاليت را انجام داد و تصويري از آن را براي پشتيبان برنامه ارسال كرد مي تواند وارد مرحله بعدي بازي مي شود. هدف اين بازي ها تشويق نوجوان براي آسيب رساندن به خودش است؛ اما به صورت تدريجي و با حساسيت زدايي مكرر.
وي در ادامه تاكيد كرد: مثلا براي تشويق يك نوجوان براي اقدام به خودكشي جدي و واقعي پرت كردن خودش از طبقه دهم يك ساختمان، ابتدا به صورت تدريجي ترس نوجوان از مرگ و ايستادن بر روي لبه بلندي درطبقه سوم، سپس طبقه ششم و به تدريج طبقه دهم را كاهش مي دهد.
اين روانشناس باليني اظهارداشت: تشويق نوجوان به انجام برخي فعاليت هاي آسيب زا از طريق همراهي با همسالان و گاهي تهديد شدن از سوي پشتيبان بازي به صورت كاملا تدريجي اتفاق مي افتد و نوجوان را آماده انجام رفتارهاي آسيب به خود از جمله بازي با تيغ، بريدن دست با آن، شكستن شيشه ها با دست، و ساير موارد مي كند.