خوزنا : اينترنت طبقه بندي مي شود
دوشنبه، 22 آبان 1396 - 21:53 کد خبر:72776

خبرگزاري مهر:معاون مركز ملي فضاي مجازي از اجراي طرح «اينترنت طبقه‌بندي شده» در كشور خبر داد و گفت: تقسيم‌بندي اينترنت برمبناي دسترسي‌ها براساس نيازها و ماموريت‌ها خواهد بود.

 امير خوراكيان در نشست خبري در حاشيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال گفت: سياست‌ها بايد تبديل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ اين مقررات به دست‌اندركاران امر، بتوانيم موانع توليد محتوا را براي توليدكنندگان كاهش دهيم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمينان خاطر بيشتري به فعاليت‌شان ادامه دهند.

بازديد روزانه ۸ ميليارد ويدئو در فيس بوك

معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي، با اشاره به ويژگيهاي محتوا در فضاي مجازي و اهميت تصويري شدن محتوا در فضاي مجازي گفت: با گذشت زمان، تصويري شدن محتوا در فضاي مجازي امري جدي است.

وي گفت: بيش از ۸۳ درصد كل محتواي جهان در فضاي مجازي در حال جابجايي محتواي تصويري است. ويدئوها در دنيا در سه سال اخير دوبرابر شده‌اند. همچنين فيس‌بوك روزانه ۸ميليارد بازديد ويدئو دارد.

معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي تصريح كرد: داده‌هاي باز موضوع ديگري است كه اهميت بسياري دارد. هرچه در فضاي مجازي پيش مي‌رويم، دسترسي آزاد به اطلاعات نرم‌افزار و داده‌هاي باز در فضاي مجازي بيشتر مي‌شود و اطلاعات بيشتري در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد.

وي از ديگر موارد بسيار مهم در فضاي مجازي را توليد و انتشار محتوا عنوان كرد و گفت: توليد و به اشتراك‌گذاري محتوا داراي اهميت است.

خوراكيان اظهار كرد: اين سه مورد تأكيدي در فضاي مجازي عارضه‌ها و ملاحظات بسياري دارد كه لازم است بيشتر به مباحث توجه داشته باشيم. از جمله ملاحظات بازنگري در قوانين و ضوابط و مدل مواجه با سرويس ويدئومحور است. در كشور با مشكلاتي روبرو هستيم و كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، با موانع و محدوديت‌هايي روبرو هستند.

وي يادآور شد: همه فعالان فضاي مجازي و كساني كه در ارائه سرويس و زيرساخت نقش دارند، براساس مسئوليت اجتماعي‌شان وظيفه دارند اين مسأله را براي كاربران تبيين كنند كه داده‌ها هيچ امنيتي در فضاي مجازي ندارد و بايد در توزيع و انتشار محتوا توجه بيشتري داشته باشند.

معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي تصريح كرد: كساني كه در حوزه زيرساخت، ايجاد شبكه ارتباطات، مديريت و ارائه سرويس نقش دارند، مسئوليت اصلي اجتماعي را دارند و بايد توجه اساسي به موضوع محتوا داشته باشند. همچنين ضوابط و مقررات به توليد محتواي داخلي كمك مي‌كند.

فضاي شبكه هاي اجتماعي در ماههاي آينده متحول مي شود

خوراكيان با اشاره به پيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: در ماه‌هاي آينده شاهد تحولاتي در حوزه سايبر خواهيم بود و حتما وزارت ارتباطات زيرساخت‌هاي لازم را براي پيام‌رسان‌هاي داخلي فراهم مي‌كند. همچنين سرويس‌هاي خدماتي هم فعاليت‌شان را به درستي انجام خواهند داد.

وي ادامه داد: مردم در حوزه پيام‌رسان‌ها تصورات غلطي دارند مبني بر اينكه فضا اطلاعاتي خواهد شد و امنيتي براي‌شان نخواهد بود، درحالي كه اينطور نيست و اطلاعات كاربران در فضاي پيام‌رسان‌هاي داخلي امن خواهد بود.

معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي تصريح كرد: سند رسانه‌هاي اجتماعي تصويب شده است و ما مشكلي در اين زمينه نداريم و به شدت در حال پيگيري تحول در ابعاد مختلف سند هسيتم.

وي بيان كرد: از پيام‌رسان‌هاي داخلي به صورت مرحله‌اي حمايت مي‌كنيم. پيام‌رسان‌هاي داخلي بايد فعاليت‌هاي خود را آغاز كنند و بخشي از حمايت‌ها در مسير ثبت و مجوز است تا در اين بخش نسبت به گذشته به راحتي وارد عمل شوند. همچنين پس از فعاليت‌شان به ميزان جذب مخاطب، امكانات زيرساختي حمايت مي‌شود. در ادامه حمايت‌هاي سخت‌افزاري، دانش‌ فني، تعرفه‌ها و هزينه‌اي از سوي وزارت ارتباطات تسهيلاتي براي‌شان درنظر گرفته شده است.

اينترنت طبقه بندي شده اجرايي مي شود

خوراكيان با اشاره به اينترنت طبقه‌بندي شده گفت: طرح اينترنت طبقه‌بندي شده طرحي است كه اجرايي مي‌شود. بر اين اساس برخي از مراكز خاص همچون مراكز پروژهشي و دانشي، فرهنگي، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها مي‌توانند به بخش عظيمي از اينترنت دسترسي داشته باشند. سعي داريم تقسيم‌بندي اينترنت به گونه‌اي باشد تا دسترسي‌ها براساس نيازها و مأموريت‌ها باشد.

وي افزود: در دوسال اخير، مصوبات كوتاه را تبديل به اسناد قابل انتشار در كشور كرده‌ايم، اسنادي كه وظايف را در حوزه‌هاي مختلف مشخص مي‌كند تا زندگي فضاي مجازي براساس اسناد ملي به سهولت و بدون مشكلات باشد.

معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي تصريح كرد: شبكه ملي اطلاعات، فضاي مجازي سالم، مفيد، ايمن، توليد محتواي منطبق با فرهنگ ايراني اسلامي، آموزش و فرهنگسازي، صيانت از كودكان و نوجوانان، خط و زبان فارسي از جمله موضوعات و محورهاي ۲۵ گانه‌اي است كه براي‌مان اهميت بسياري دارد.

وي يادآور شد: در سال ۹۶ ما براي حمايت و توسعه محتوا در كارگروهي بيش از ۹۰ موضوعي كه مانعي براي توليد محتوا بوده را شناسايي كرديم و از اين تعداد ۱۵ موضوع را در اولويت قرار داريم و هم‌اكنون با كمك دستگاه‌هاي ذيربط در حال تنظيم تفاهم‌نامه و مصوبات هستيم تا به رشد فضاي مجازي كمك بيشتري كند.

خوراكيان اظهار كرد: با انحصار در حوزه فضاي مجازي موافق نيستيم و بايد كمك كنيم تا اپراتورها و همه كساني كه در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلي دارند، در بازار توليد مفيد باشد.