خوزنا : انتشار نهمين گزارش آژانس درباره اجراي برجام
سه شنبه، 23 آبان 1396 - 02:09 کد خبر:72780

خبرگزاري ايسنا:نهمين گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عصر روز دوشنبه در اختيار ۳۵ عضو شوراي حكام براي بررسي و ارايه در نشست فصلي شوراي حكام كه هفته آينده در وين برگزار مي‌شود، قرار گرفت.

 آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از زمان اجراي برجام به طور مرتب حدودا هر سه ماه يك بار از روند اجراي برجام و تعهدات مرتبط با فعاليت‌هاي و تاسيسات هسته‌اي ايران، گزارشي را ارايه كرده است.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جمعه هفته گذشته در مجمع عمومي سازمان ملل در گزارش سالانه‌ خود به اين سازمان باز هم با تاكيد بر اينكه ايران به تمام تعهداتش ذيل برجام عمل مي‌كند گفت: آژانس كماكان به راستي‌آزمايي عدم انحراف در مواد هسته‌اي اعلام شده طبق توافقنامه پادمان ادامه خواهد داد.

يوكيا آمانو اظهار كرد: آژانس به راستي‌آزمايي و نظارت بر اجراي تعهدات مرتبط هسته‌اي ايران تحت برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه در ۲۰۱۵ حاصل شد، ادامه مي‌دهد.

وي ادامه داد: تعهدات مرتبط هسته‌اي برجام به طور كامل از سوي ايران اجرا مي‌شوند. اكنون ايران تحت سخت‌ترين رژيم راستي‌آزمايي هسته‌اي در جهان قرار دارد. بازرسان ما دسترسي‌هاي توسعه يافته‌اي به سايت‌ها دارند و اطلاعات بيشتري درباره برنامه هسته‌اي ايران كه در حال حاضر كوچك‌تر از زمان پيش از اجراي برجام است، در اختيار دارند.

مقام ارشد آژانس افزود: آژانس همچنين به راستي‌آزمايي عدم انحراف در مواد هسته‌اي اعلام شده از سوي ايران ادامه مي‌دهد و ارزيابي‌ها درخصوص نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران كماكان ادامه مي‌يابند.

بنا بر گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ايران به محدوديت‌هاي ضروري اعمال شده بر برنامه هسته‌اي خود پايبند مانده است.

اين نخستين گزارشي است كه پس از عدم اعلام پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ توسط آژانس منتشر مي‌شود و بار ديگر تاكيد شده است كه ايران در راستاي توافق هسته‌اي حركت مي‌كند.

در اين گزارش كه توسط رويترز مشاهده شده، آمده است: ذخاير اورانيوم غني‌شده ايران تا پنجم نوامبر ۹۶.۷ كيلوگرم بوده كه محدوديت اعمال شده بر آن ۲۰۲.۸ كيلوگرم بوده است.

همچنين ميزان غني‌سازي اورانيوم از ۳.۶۷ درصد تجاوز نكرده است.

همچنين ذخاير آب سنگين ايران در ميزان ۱۱۴.۴ متريك‌تن ثابت مانده است در حالي كه محدوديت ارائه شده در آن در برجام ۱۳۰ متريك‌تن است.

خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه تعداد سانتر فيوژهاي نصب شده در سايت غني‌سازي نطنز از سقف تعيين شده ۵۰۶۰ در برجام عبور نكرده است.