خوزنا : بسياري از مشكلات روحي پايه ژنتيكي دارند
سه شنبه، 14 آذر 1396 - 16:15 کد خبر:73438

خبرگزاري ايسنا:يك كارشناس خانواده ضمن بيان اينكه بسياري از مشكلات روحي پايه ژنتيكي دارند اما از طرفي محيط و شرايط محيطي نيز در اين مشكلات بي‌تاثير نيستند، گفت: مشكلات روحي و رواني مانند مشكلات جسمي هستند و هركدام از آن‌ها علامت‌هاي خاص خود را دارند؛ بسياري از مردم مشكلات جسمي خود را نشان مي‌دهند درصورتي‌كه ريشه اين مشكل در روح و روان شخص است.

 سيما فردوسي ‌افزود: روانشناسي باليني به درمان بيماري‌هاي رواني، مشكلات و معضلات رواني مي‌پردازد و از دروس دانشگاهي اين رشته مي‌توان به آسيب‌شناسي رواني، آسيب‌شناسي رواني كودكان، بحث خانواده، بهداشت رواني و متون روانشناسي به زبان انگليسي اشاره كرد.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه شهيد بهشتي تهران بابيان اينكه امروزه در جامعه ما مردم روش‌هاي غير دارويي را به مصرف دارو ترجيح مي‌دهند، ادامه داد: مشاوره و كار باليني از بهترين روش‌هاي درمان و كمك به انسان‌ها است و در بسياري از موارد اين روش حتي بهتر از مصرف دارو به مراجعه‌كننده‌هاي مراكز مشاوره كمك مي‌كند.

وي تصريح كرد: خوشبختانه امروزه در كشور ما مردم، با علم روانشناسي بيشتر از گذشته آشنا شده‌اند و اين موضوع سبب شده است كه رشته روانشناسي در ايران پيشرفت چشم‌گيري كند و علاقه‌مندان زيادي را پرورش دهد.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه شهيد بهشتي عنوان كرد: در وهله‌ اول رشته روانشناسي باليني و پس از آن رشته‌ روانشناسي تربيتي در آموزش‌وپرورش، مدارس و مراكز مشاوره تحصيلي كاربرد دارد و به‌طوركلي دانشجويان توانمند و خوبي در دانشگاه‌هاي سراسر كشور در حال تحصيل هستند و خوشبختانه با پيشرفت تكنولوژي دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته نامبرده شده مي‌توانند اطلاعات خود را به‌روز كنند و همچنين دانشجويان رشته دكترا به مدت سه ماه فرصت مطالعه دارند كه بهتر و بيشتر، از زمان تحصيل، باعث پيشرفت آنان مي‌شود.

وي اظهار كرد: از دغدغه‌هاي اصلي دانشجويان و فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توان به بازار كاري آن اشاره كرد و در حال حاضر بهترين كار ممكن كارآفريني است. دانشجويي كه اطلاعات جديد و تا حدودي تكميل‌شده دارد بايد بتواند خودش توليد كار كند و منتظر استخدام از سوي ارگان دولتي نماند كه منتظر ماندن در اين رشته سبب ناكامي خواهد شد. در مراتب بالاتر يعني دكترا و فوق دكترا اگر فارغ‌التحصيلان خوب عمل كنند و داراي رتبه‌هاي خوبي باشند و همچنين نشان دهند كه پيشرفت كرده‌اند فرصت‌هاي شغلي خوبي را خواهند داشت كه ازجمله آن تدريس در مراكز آموزشي و دانشگاه‌ها است.

فردوسي بابيان اينكه تشخيص وجود مشكل توسط فرد بسيار مهم است، ادامه داد: اين موضوع باعث مي‌شود مردم با مشاور يا روانشناس ارتباط خوبي داشته باشند كه در نهايت سبب بهبودي و رفع مشكل سريع‌تر بيمار مي‌شود.

وي اضافه كرد: از نشانه‌هاي وجود مشكلات روحي و رواني مي‌توان به دو علامت عام اشاره كرد، اگر خود فرد يا اطرافيان نزديك او متوجه شوند كه شخص در حال تغيير است مثلاً خلقش تحريك‌پذير است و پرخاش گر شده درصورتي‌كه قبلاً اين‌گونه نبوده است. دومين مسئله پايين آمدن عملكرد فرد است؛ براي مثال هنگامي‌كه يك دانشجوي فعال و درس‌خوان به يك فرد بي‌انگيزه و بدون برنامه‌ريزي تبديل مي‌شود مي‌توان گفت دچار مشكلات روحي و رواني شده است.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه شهيد بهشتي تهران بابيان اينكه مشكلات روحي و رواني مانند مشكلات جسمي هستند و هركدام از آن‌ها علامت‌هاي خاص خودش را دارد، ادامه داد: بسياري از مردم مشكلات جسمي خود را نشان مي‌دهند درصورتي‌كه ريشه اين مشكل در روح و روان شخص است كه روي جسم تأثير مي‌گذارد حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه چرا و چگونه يك مشكل روحي و رواني به جسم آسيب مي‌رساند؟ اين موضوع دو دليل عمده دارد، نخست اينكه ما براي مشكلات روحي در بدترين حالت ممكن به فكر درمان و رفع مشكل مي‌افتيم كه اكثراً هم در اين مرحله به جسم ما آسيب رسانده و دليل ديگر نيز اين است كه تمامي انسان‌ها بعضي از اعضاي بدنشان نسبت به اعضاي ديگر ضعيف‌تر است. مثلاً كسي كه معده، روده و يا كبد ضعيفي دارد در مواجهه با هيجان و اضطراب عضوهاي نامبرده شده‌اش دچار مشكل مي‌شوند لذا مي‌توان گفت بسياري از بيماري‌هاي ظاهراً جسمي، ريشه روحي و رواني دارند كه به اين نوع بيماري‌ها سايكوسوماتيك يا بيماري روان تني مي‌گويند.

وي اظهار كرد: بسياري از اين مشكلات روحي پايه ژنتيكي دارند اما از طرفي محيط و شرايط محيطي نيز بي‌تأثير نيستند.

فردوسي گفت: فشارهاي محيطي مي‌توانند علل زيادي داشته باشند ازجمله فشار از جانب خانواده، مشكلات در روابط، فشار روحي دائمي از زمان كودكي است.

وي تصريح كرد: انتظار مي‌رود هرچه بنيه‌ علمي دانشجويان بالاتر باشد، بتوانند بهتر با مشكلات روبه‌رو شوند و آن‌ها را حل‌وفصل كنند و در كنار آن‌كساني كه بنيه‌ مالي بالايي دارند بتوانند مشكلات خود را حل كنند البته بنيه مالي پايين به‌تنهايي نمي‌تواند سبب بروز مشكل رواني شود اما مي‌تواند آن را شدت دهد.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه شهيد بهشتي تهران بيان كرد: شرايط آب و هوايي بر روح و روان انسان تأثير مي‌گذارد، مثلاً گرما و سرماي زياد به‌خودي‌خود استرس‌زا است. مردم در گرماي زياد كج‌خلق مي‌شوند اما نمي‌توان زندگي را متوقف كرد، در نتيجه بايد امكانات را بالا برد مانند بسياري از جوامع غربي كه باوجود گرماي بسيار شديدتر از گرماي استان‌هاي جنوبي كشور ما با امكانات بسيار خوب، كار كردن در گرما را سهل و آسان كرده است.

وي بابيان اينكه بايد به موضوع خانواده و تربيت جنسي كودكان اهميت داد، ادامه داد: اين موضوع از آنجايي مورد اهميت واقع‌شده است كه سالانه كودكان زيادي مورد سوءاستفاده جنسي قرار مي‌گيرند، اين كودكان آموزش نديده‌اند و فقدان آموزش باعث مي‌شود بسياري از كودكان گرفتار اين قبيل مشكلات شوند، مسئله ديگر كه بسيار مهم است اين است كه نگرش و رفتارهاي جنسي در انسان با ساير موجودات زنده فرق مي‌كند، در حيوانات در مقطعي از سن صرفاً تابع غريزه و هورمون‌ها بدون آموزش است اما در انسان علاوه بر هورمون‌ها بحث تجربه و يادگيري فوق‌العاده مهم است و اين رفتار در انسان به‌يك‌باره در بزرگ‌سالي شروع نمي‌شود.

فردوسي تشريح كرد: منظور از تجربه و يادگيري اين است كه كودك در چه خانواده‌اي رشد يافته است، به شنيده‌ها، ديده‌ها و تربيت خانوادگي بستگي دارد و اينكه با اختلالات جنسي آشنايي دارد يا خير؟ امروزه رسانه‌ها، فضاي مجازي، عكس و كليپ‌هاي نامناسب براي كودكان سنين كم به‌راحتي در دسترسشان قرار مي‌گيرد كه باعث تخريب نگرش و رفتارهاي جنسي در ذهن آنان مي‌شود.

وي در پايان بيان كرد: كودكان ما در يك سني صرفاً تقليد گرا هستند و تحليل‌گرايي برايشان بي‌معناست؛ جوامع غربي به اين قبيل مسائل دامن زده اند.