خوزنا : رقابت سيمرغ‌داران سال 95 در فجر سي‌وششم
چهارشنبه، 20 دی 1396 - 11:49 کد خبر:74361

ايسنا:سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر كه شروع شود، قطعا از همان روزهاي اول نمايش فيلم‌ها، بازار پيش‌بيني براي بهترين‌هاي جشنواره داغ مي‌شود و اين اتفاق در برخي شاخه‌ها مثل بهترين فيلم، كارگرداني و بازيگري پررنگ‌تر از بقيه خواهد بود.

 سال گذشته در اين بخش‌هاي اشاره شده، هفت نفر جايزه گرفتند و امسال از بين سيمرغ‌ گرفته‌هاي دوره سي‌وپنجم چهار نفر باز هم در ميدان رقابت حضور دارند.

در جشنواره فيلم فجر سال 95 سيمرغ بلورين بهترين فيلم به سيدمحمود رضوي براي تهيه فيلم «ماجراي نيمروز» به كارگرداني محمدحسين مهدويان رسيد و اين دو امسال هم با فيلم «لاتاري» در جشنواره حضور دارند.

البته رضوي امسال دو فيلم در مقام تهيه‌كننده در جشنواره دارد كه فيلم ديگرش «داركوب» ساخته بهروز شعيبي است؛ فيلمي كه يك داستان اجتماعي را با پرداختن به روابط انساني و موضوعاتي همچون اعتياد روايت مي‌كند.

مهناز افشار، سارا بهرامي، جمشيد هاشم‌پور، هادي حجازي‌فر و امين حيايي از جمله بازيگران فيلم «داركوب» هستند.

در «لاتاري» هم كه گفته مي‌شود موضوع آن به قاچاق دختران جوان مربوط مي‌شود، جواد عزتي، ساعد سهيلي، هادي حجازي‌فر و حميد فرخ‌نژاد بازي كرده‌اند.

 جايزه بهترين كارگرداني جشنواره سي‌پنجم هم به وحيد جليلوند براي ساخت فيلم «بدون تاريخ بدون امضا» رسيده بود كه او امسال در اين رويداد اثري ندارد. جليلوند در ماه‌هاي پشت سرگذاشته سال 96 با آخرين ساخته‌اش حضور پررنگي در جشنواره‌هاي خارجي داشت و جوايز  متعددي را هم كسب كرد.

محسن تنابنده برنده جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد جشنواره سال قبل هم كه بخاطر بازي در فيلم «فِراري» عليرضا داودنژاد برگزيده شده، همانند كارگردانش در جشنواره سي‌وششم فيلمي ندارد، اين در حالي است كه دو برگزيده بهترين بازيگري زن هر دو در جشنواره امسال فيلم‌هايي دارند كه ممكن است به دلايل متفاوت از آثار قابل توجه جشنواره باشند.

ليلا حاتمي كه سال قبل براي بازي در «رگ خواب» سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول زن را گرفت، امسال با فيلم «بمب» به كارگرداني پيمان معادي به جشنواره مي‌آيد.

اين فيلم به تهيه‌كنندگي ماني حقيقي و با حال و هواي موشك‌باران تهران در سال ١٣٦٦ ساخته شده و به جز ليلا حاتمي، پيمان معادي، حبيب رضايي، سيامك انصاري و سيامك صفري هم در آن بازي كرده‌اند.

ديگر بازيگر برگزيده نقش اول زن در جشنواره سال 95 مريلا زارعي بود كه براي فيلم «زير سقف دودي» به طور مشترك با حاتمي نظر هيات داوران را جلب كرد.

مريلا زارعي امسال فيلم «سوء تفاهم» به كارگرداني احمدرضا معتمدي را در جشنواره دارد كه خود معتمدي پس از حدود يك دهه با فيلمي تازه به جشنواره مي‌آيد.

زارعي در«سوء تفاهم» كه مضموني اجتماعي دارد با كامبيز ديرباز، اكبر عبدي و پژمان جمشيدي همبازي بوده است.

اما در بخش بهترين بازيگران مكمل زن و مرد هم نويد محمدزاده و ثريا قاسمي سيمرغ گرفته بودند كه ثريا قاسمي بازيگر «ويلايي‌ها»، فيلمي در جشنواره امسال ندارد.

نويد محمدزاده هم كه امسال در تئاتر خيلي فعال بود فيلمي در جشنواره سي‌وششم دارد كه يك همكاري دوباره با هومن سيدي پس از فيلم «خشم و هياهو» است.

«مغزهاي كوچك زنگ‌زده» جديدترين ساخته سينمايي هومن سيدي است كه در كنار نويد محمدزاده، فريد سجادي حسيني، علي اعلايي، فرهاد اصلاني و هومن سيدي هم در آن بازي كرده‌اند.