خوزنا : اجراي دومين طرح جنگلانه در كمربند سبز اهواز
پنجشنبه، 21 دی 1396 - 20:30 کد خبر:74431

خوزنا:

دومين طرح جنگلانه با هدف فرهنگ سازي، مشاركت براي حفظ و احياي منابع طبيعي و همچنين توسعه كمربند سبز اهواز روز پنجشنبه با حضور جمعي از فعالان محيط زيست، مسئولان و دانش آموزان در كمربند سبز اهواز جنب ساختمان پليس رهگشا اجرا شد.

مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز كلانشهر اهواز در حاشيه برگزاري اين مراسم اظهار كرد: نهضت فضاي سبز شهرستان اهواز با همكاري سازمان هاي مختلف مانند سازمان منابع طبيعي، محيط زيست، فرمانداري اهواز و انجمن هاي حامي محيط زيست اجرا مي شود.


حميد اميري فرد اجراي اين طرح را در راستاي توسعه فضاي سبز عنوان كرد و افزود: طرح ايجاد كمربند سبز در سال 1390 آغاز و ظرف مدت يكسال به 800 هكتار رسيد اما با تغيير مديران شهرداري اعتباري براي توسعه اين طرح تخصيص پيدا نكرد.
وي با تاكيد بر اينكه توسعه طرح كمربند سبز نياز به اعتبار بالايي دارد تصريح كرد: تكميل پروژه كمربند سبز نياز به اعتبارات ملي و دولتي دارد. در آيين نامه مقابله با ريزگردها نيز اشاره شده كه مديريت كمربند سبز با شهرداري و تامين اعتبارات آن دولتي است.

** لزوم تامين آب براي نهال ها و زهكشي اراضي
رييس سازمان منابع طبيعي اهواز نيز با اشاره به اينكه بيشتر گونه هاي كاشته شده در اين طرح كهور پاكستاني است يادآور شد: اين گونه درختي با شرايط آب و هوايي خوزستان، كم آبي و شوري زمين سازگار است.
فرزاد امين با تاكيد براينكه در كنار نهال كاري، زهكشي و تامين آب مورد نياز از ضرورت هاست تصريح كرد: انتظار داريم مجريان طرح كمربند سبز اين موارد را رعايت كنند.
وي خاطر نشان كرد: بسياري از عرصه هايي كه در اختيار طرح كمربند سبز قرار داده شده در واقع عرصه هاي منابع طبيعي هستند.همچنين در بحث تامين نهال نيز بين شهرداري و سازمان منابع طبيعي همكاري صورت مي گيرد تا بخشي از مشكلات زيست محيطي شهر اهواز برطرف شود.


طرح جنگلانه از سال 1393 از سوي يك سازمان مردم نهاد در زمينه محيط زيست در استان فارس به مرحله اجرا درآمد كه در نخستين سال در 12 استان كشور و در سال 1394 در 18 استان از جمله خوزستان اجرا شد.
طرح جنگلانه يك مشاركت خودجوش مردمي بوده كه هر ساله در جهت احياي فضاي سبز و جلوگيري از آلاينده هاي زيست محيطي به ويژه گرد و غبار اجرا مي شود.
در سه سال گذشته بيش از 2 هزار و 400 نفر در قالب سازمان هاي مردم نهاد در خوزستان با كاشت نهال به ياري محيط زيست شتافته اند.
موضوع گرد و غبار از معضلات كلانشهر اهواز و شهرهاي استان بوده كه اجراي اين طرح در راستاي مبارزه با معضل گرد و غبار است.