خوزنا : امسال سد دز پر نخواهد شد
یکشنبه، 24 دی 1396 - 01:01 کد خبر:74482

خوزنا:

مديرعامل و رييس هيات مديره شركت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه دز با بيان اينكه امسال سد دز قطعا پر نخواهد شد، گفت: شواهد، گزارش هاي هواشناسي و ذخيره هاي برف خبرهاي خوبي به ما نمي دهند. بايد با مردم صادق باشيم كه وضعيت مناسبي از نظر ذخيره آب در سد دز وجود ندارد.
 
سعيد رئوفي نسب،امروز، 23 دي ماه در حاشيه بازديد از سد دز در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ارتفاع فعلي آب در سد دز حدود 306.5 متر از سطح درياي آزاد است اما براساس قاعده اين ارتفاع نبايد كمتر از 310متر باشد. با توجه به وضعيت خشكسالي مجبور شديم ارتفاع آب به اين ميزان برسد اما به منظور پايداري سد و بهره برداري به صلاح نيست تا ارتفاع از اين ميزان پايين برود.
 
وي افزود: در حال حاضر به دنبال حفظ ارتفاع آب در سد دز هستيم و تقريبا دبي ورودي و خروجي سد با يكديگر يكسان شده است.
 
مديرعامل شركت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه دز تصريح كرد: سد دز تا ارتفاع 352متر آبگيري مي شود اما اكنون ارتفاع آب در سد حدود 306.5 متر است. با توجه به اين اعداد تقريبا 45.5 متر از نظر ارتفاع و حدود 2ميليارد متر مكعب فضاي خالي در سد دز وجود دارد.
 
رئوفي نسب عنوان كرد: بخشي از اين فضايي كه خالي است به دليل اينكه اكنون فصل آبگيري نيست، كاملا طبيعي است و انتظار نمي رود كه سطح آب سد در ارتفاع 352 متر باشد اما ميزان آب در حال حاضر از پايين ترين حد مد نظر نيز كمتر است و در شرايط كاملا بحراني قرار داريم.
 
وي ادامه داد: چنين خشكسالي كه امسال شاهد آن هستيم براساس آنچه گفته شده در طول 70ساله گذشته بي سابقه است. امسال تقريبا سه ماه از پاييز و يك ماه از زمستان، تقريبا ميزان بارندگي صفر بوده است. بارندگي كه باعث پر شدن سد مي شود، بايد داراي دو خصوصيت باشد. اين بارندگي يا بايد در بالادست سد اتفاق بيافتد و يا بايد شدت آن به شكلي باشد، كه روان آب داشته باشد.
 
مديرعامل شركت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه دز بيان كرد: در سال گذشته كه سال خوبي از نظر بارندگي نبود، يك پيك سيلاب 1500 متر مكعب بر ثانيه را تجربه كرديم اما امسال دبي آب در سد دز از 100مترمكعب بر ثانيه بيشتر نشده است. بارندگي هايي كه در بالادست رخ داده است، ميزان آورد آب را از 40 يا 50 متر مكعب برثانيه حداكثر به 100 متر مكعب برثانيه رساند. در حال حاضر نيز با ذوب اندك برف ها در بالادست، ميزان دبي ورودي آب حدود 50 متر مكعب بر ثانيه است.
 
رئوفي نسب اظهار كرد: در حال حاضر و در اين فصل نبايد ميزان آب در اين ارتفاع باشد و در سال گذشته كه سال خوبي از نظر بارندگي نبود، ارتفاع آب در سد دز حدود 10 متر بالاتر از ميزان كنوني بود. در هيچ زماني به ياد نداريم كه در چنين تاريخي ميزان آب در سد دز در اين ارتفاع قرار داشته باشد.
 
وي با بيان اينكه متاسفانه چشم انداز خوبي نيز براي ميزان آب در سد دز وجود ندارد، گفت: شواهد، گزارش هاي هواشناسي و ذخيره هاي برف خبرهاي خوبي به ما نمي دهند. بايد با مردم صادق باشيم كه وضعيت مناسبي از نظر ذخيره آب در سد دز وجود ندارد. همچنين ذخيره برف آنچناني و چشم انداز خوبي نيز براي بارش پيش روي ما نيست.
 
مديرعامل شركت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه دز تصريح كرد: در حال حاضر سياست سازمان آب و برق خوزستان حفظ شرايط و منابع آبي موجود است تا شرايط از اين بدتر نشود. سد دز بايد پاسخگوي شبكه برق نيز باشد تا به بالانس برق بپردازد. در حال حاضر شبكه برق به گونه اي است كه اگر سد دز همكاري لازم را نداشته باشد، برق مردم نيز قطع مي شود.
 
رئوفي نسب با بيان اينكه مردم براي بدتر شدن شرايط آبي آماده باشند، گفت: بهمن، اسفند، فروردين و ارديبهشت 4ماه اميدوار كننده براي بارش هستند و هنوز زود است كه بتوان چشم انداز دقيقي را براي وضعيت ذخاير آبي بيان كرد اما پيش بيني مي كنيم كه امسال سد دز قطعا پر نخواهد شد.
 
وي افزود: از سال 56 تا 86، آورد رودخانه دز تقريبا 250متر مكعب به بالا بوده است اما اين آورد از سال 86 تا 96 به زير  200متر مكعب رسيده است و امسال اين آورد تقريبا 140مترمكعب است. اين ميزان كاهش آورد آب رودخانه دز ممكن است به دلايل تغيير الگوي بارش، انتقال آب و خشكسالي باشد اما در حال حاضر كه 30 متر مكعب از شاخه هاي دز برداشت شده است، اگر برداشت نمي شد، ميتوانستيم به ميزان آورد كنوني آب اضافه و مشكل مردم را در پايين دست حل كنيم.
 
مديرعامل شركت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه دز با بيان اينكه 55سال تجربه بهره برداري در سد دز وجود دارد اما اكنون الگوي بارش ها تغيير پيدا كرده است و با شرايط جديدي مواجه هستيم، اظهار كرد: آب بي رويه اي مصرف نشده است تا اكنون با چنين شرايطي مواجه شويم، بلكه اين آب صرفا براي كشاورزي مردم بوده است و در اين زمينه بر اساس برنامه پيش رفته ايم.
 
رئوفي نسب عنوان كرد: پيش بيني ها اين بوده كه امسال پاييز نرمالي داشته باشيم و در اين زمينه ارتفاع آب در سد دز در اوايل پاييز 320متر بود اما در ادامه كار هرچه منتظر مانديم سد هيچ آوردي نداشت. سياست سازمان آب و برق خوزستان، ابتدا تامين آب شرب، سپس تامين آب كشاورزي و در مرحله سوم تامين برق است.
 
وي با اشاره به سيلاب فروردين ماه سال 96، گفت: متوسط بارش استان خوزستان، 250 ميليمتر در سال است اما در آن شب سيلاب، 394ميليمتر در بالادست بارندگي داشتيم و به ناگهان دبي ورودي سد كه در حال حاضر 50مترمكعب بر ثانيه است به حدود 10 هزار و 400مترمكعب رسيد و صد برابر شد. در اين زمينه در طول 36 ساعت حدود 2ميليارد متر مكعب آورد آب داشتيم.
 
مديرعامل شركت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه دز گفت: اين سيلاب بي سابقه ساعت 4صبح و در بدترين شرايط ممكن رخ داد و با شرايطي مواجه شديم كه سيلاب ممكن بود از بالاي سد عبور كند. با اين سيلاب تا ساعت 5 صبح مدارا كرديم و از ساعت 5 صبح آب را رها سازي كرديم. اگر اين اتفاق زودتر مي افتاد، قطعا شاهد تلفات انساني بوديم اما خوشبختانه با مديريت انجام گرفته در اين زمينه هيچ تلفاتي نداشتيم.
 
رئوفي نسب خاطرنشان كرد: 95درصد اراضي كه در آن سيلاب زير آب رفت، از اراضي مورد تعارض با بستر رودخانه و تصرفي افراد بودند. اگر حريم رودخانه رعايت مي شد، قطعا شاهد چنين شرايطي نبوديم.