خوزنا : قيمت سيگار در ايران ارزان‌تر از دنيا
دوشنبه، 23 بهمن 1396 - 22:01 کد خبر:75412

وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم افزايش ماليات بر دخانيات به منظور كاهش مصرف آن، گفت: به هر نسبت كه مبلغ سيگار افزايش يابد، دسترسي كاهش خواهد يافت و در اين زمينه لازم است از تجربيات بين‌المللي استفاده شود.

دكتر سيدحسن هاشمي در گفت‌وگو با ايسنا، در واكنش به برخي تلاش‌ها براي پايين نگه داشتن قيمت سيگار به بهانه كنترل قاچاق آن، گفت: به نظر من در اين موضوع نيز بايد به تجربيات بين‌المللي احترام بگذاريم و از آن‌ها استفاده كنيم.

وي افزود: قيمت سيگار در همه جاي دنيا گران‌تر از ايران است، دليلش هم آن است كه بالاخره قيمت روي مصرف اثر مي‌گذارد؛ طبيعي است كه اگر سيگار رايگان شود، مصرفش بسيار بيش از ميزان فعلي افزايش خواهد يافت. اما به هر نسبت كه مبلغ افزايش يابد، دسترسي كاهش پيدا خواهد كرد.

وزير بهداشت گفت: بر همين اساس اين كه بعضي‌ها با افزايش ماليات بر سيگار مخالفت كنند، در حالي كه اين موضوع هم روي مصرف اثر مي‌گذارد و هم براي خزانه يك منبع درآمد است، حقيقتا من متوجه علت مخالفت آنها نمي‌شوم.

وي ادامه داد: البته طبيعي است كه در اين ميان صنفي كه درگير توليد يا واردات است، به منافع‌شان فكر مي‌كنند ولي اين كه تعدادي از نمايندگان محترم مجلس وارد صحنه شوند و با تعصب از افزايش عوارض سيگار جلوگيري كنند يا مصرف قليان در برخي مجموعه‌ها آزاد شود، براي خود من واقعا جاي سوال است؛ چرا كه اين افراد انسان‌هاي شريفي هستند و قطعا نمي‌خواهند آسيبي به موكلان‌شان وارد شود، بر همين اساس تصورم آن است كه اطلاعات ناقص به آنها داده شده و اگر اطلاعات دقيق‌تري در اختيارشان قرار گيرد، حداقلش اين است كه از يك رويه غلط حمايت نخواهند كرد.

وزير بهداشت گفت: سلامت مردم بسيار مهم است و از طرفي هم تقريبا اكثر كساني كه اعتيادهاي ديگري پيدا كرده‌اند، مقدمه‌اش از سيگار بوده است و در همه جاي دنيا حتي كشورهاي همسايه ما سخت‌گيري جدي در اين زمينه وجود دارد.بنابراين يكي از ابزارهاي كشورها در اين زمينه، وضع ماليات بر خرده فروشي سيگار است. اگر ماليات مناسب وضع شود مصرف حتما كاهش خواهد يافت و اين تبليغ در جامعه كه با افزايش ماليات، قاچاق افزايش مي‌يابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، حتما مصرف كاهش پيدا خواهد كرد.