خوزنا : جعبه‌ سياه سانچي و كريستال در اختيار سازمان بنادر قرار گرفت
چهارشنبه، 25 بهمن 1396 - 03:40 کد خبر:75451

خبرگزاري فارس:معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه هم‌اكنون هر ۲ جعبه سياه كريستال و سانچي در اختيار سازمان بنادر است، گفت: هيچ اطلاعي از جعبه‌هاي سياه پاك نشده و تا چند ماه آينده علت بروز سانحه مشخص مي‌شود.
 هادي حق‌شناس امروز در بيست و پنجمين همايش ارگان‌هاي دريايي كشور ضمن عرض تسليت به مناسبت چهلمين روز از درگذشت دريانوردان نفتكش سانچي اظهار داشت: براساس كنوانسيون سولاس ذينفعان حادثه در كميته بررسي جعبه سياه حضور دارند كه شامل نماينده كشوري كه كشتي تحت پرچم آنجا‌ست، نماينده كشوري كه كشتي در آنجا غرق شده است و نماينده كشوري كه دريانوردان تابعيت آنجا را دارند، است.

وي افزود: كشور پاناما به عنوان كشور صاحب پرچم سانچي، كشور هنگ‌كنگ به عنوان كشور صاحب پرچم كريستال، كشور چين به عنوان كشوري كه حادثه در آنجا رخ داده است و كشور ايران هم به عنوان كشوري كه دريانوردان تابعيت آنجا را داشته‌اند، در كميته بررسي حادثه حضور دارند، ضمن آنكه بنگلادش هم كه دو تن از دريانوردان آن كشور در سانچي جان باختند، نمايندگي خود را به ايران واگذار كرد.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه هم‌اكنون هر دو جعبه سياه كريستال و سانچي در اختيار سازمان بنادر است، گفت: هيچ اطلاعاتي از جعبه سياه پاك نشده و تا چند ماه آينده علت بروز سانحه مشخص مي‌شود.

وي افزود: براى مردم جاى سوال بود كه چرا در حادثه پيش آمده براى نفتكش سانچى سازمان بنادر و دريانوردى ورود كرد؟ بايد در اين‌باره گفت كه در راستاي الزامات ملي و بين‌المللي و كنوانسيون سولاس طبيعي بود كه سازمان بنادر به عنوان مرجع دريايي كشور در اين حادثه ورود كند و همه كشورها مكلف هستند، طبق قانون و مراجع دريايي كشورها اطلاع دهند؛ طبق كنوانسيون solas كشورهاى ذى نفع در حوادث دخيل هستند و سازمان بنادر به عنوان مرجع دريايى كشور با توجه به شهادت ٣٠ تن از پرسنل ايرانى به پرونده مربوطه ورود كرد و فعاليت خود در كميته بررسى سانحه را در دستور كار قرار داد.

حق‌شناس اظهار داشت: اقداماتي كه سازمان بنادر و دريانوردي از قبل در حوزه سوانح دريايي انجام داده بود آماده‌سازي هفت مركز تجسس و نجات در بنادر شمالي و جنوبي و يك مركز در تهران بود؛ اگر به هر دليلي پيامدها‌ در زمان مؤثر خود اطلاع‌رساني نشود، همه اقدامات را ناكارآمد مي‌كند و مشكلات زيست محيطي ايجاد مي‌شود.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: از ابتداي انقلاب جمعيت سواحل در كشورهاي مقابل ما در خليج فارس 6 برابر شده است، اما جمعيت ايران حدود دو برابر شد و تراكم جمعيتي در سواحل ما كم است.

حق‌شناس ادامه داد: پايين بودن سطح رفاه و نبود زيرساخت‌ها از عواملي است كه موجب شده به توسعه پايدار در مكران نرسيم.

وي با اشاره به برگزاري بيست‌‌ودومين همايش ارگان‌هاي دريايي گفت: در 24 همايش قبلي موضوعاتي نظير محيط زيست دريا، توسعه ناوگان سرمايه‌گذاري، تسهيلات مالي، شيلات، دزدي دريايي و مناطق آزاد و ويژه مورد بررسي قرار گرفت.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي بيان كرد: نقاط قوت همايش‌هاي قبلي هماهنگي فزاينده بين اعضاي جوامع دريايي بود، ضمن آنكه فقدان ضمانت اجرايي قطعنامه‌ها از مشكلات همايش‌هاي اخير است.

حق‌شناس اضافه كرد: از ظرفيت دريا براي افزايش صنايع ملي و توسعه كشور استفاده نمي‌شود؛ نهادي كه بتواند هماهنگي ايجاد كند كه توسعه متوازن شكل بگيرد، در اين حوزه مفقود است و پيشنهاد مي‌شود تا نهادي فراگير براي تحقق اقتصاد دريا پايه شكل بگيرد.

وي گفت: اصلاح طرح‌هاي بندري در رقابتي‌ شدن بنادر، توجه بيشتر به بازرسي‌ها و كنترل در بنادر، نوسازي ناوگان، توسعه مسئولان اصلي كشور به توسعه دريا محور با محوريت اقتصاد دريا محور از دستاوردهاي 24 همايش ارگان‌هاي دريايي در سالهاي قبل است.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي اظهار داشت‌: قرار بود، اين همايش در سواحل بكر مكران رخ دهد، اما به علت بروز مشكلات در تهران برگزار شد.