خوزنا : در منطقه سرپل ذهاب حتي يك زلزله‌زده در چادر اسكان ندارد
دوشنبه، 21 اسفند 1396 - 18:15 کد خبر:76208

خبرگزاري ايسنا:رييس سازمان مديريت بحران با اشاره به انتشار اخبار كذب از سوي رسانه‌ها هنگام وقوع حوادث، گفت: گناهي نابخشودني است كه بخواهيم در حوادث، با اخبار كذب و دروغ آرامش مردم را برهم بزنيم و ناآرامي را تشديد كنيم.

 اسماعيل نجار در گردهمايي مسئولان سازمان مدريريت بحران و مديران كل بحران سراسر كشور كه روز يكشنبه 20 اسفند در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: عمده در آمد كشور از خوزستان است، گرچه اين استان از يك ابربحران رنج مي‌برد، مردمش همچنان با شكيبايي به نظام انقلابي وفاداري مي‌كنند و دين خود را ادا مي‌كنند.

وي افزود: در زمينه ريزگردها كارهاي زيادي انجام شد. من به اتفاق وزير بهداشت در راهپيمايي 22 بهمن سال 93 اهواز كه گردوغبار بود شركت كرديم. مشكلات تنفسي ناشي از ريزگردها و گرد گياهان كنوكارپوس زياد است و به طور يقين بر مراجعه 26 هزار نفر به مراكز درماني در يك زمان بسيار كوتاه تاثيرگذار است. كارهاي خوبي انجام شده اما هرگز كافي نيست.

رييس سازمان مديريت بحران ادامه داد: دستكاري طبيعت كاري است كه ما در گذشته انجام داده‌ايم و امروز نمي‌توانيم بگوييم گذشته است بلكه بايد وظيفه‌اي كه داريم را انجام دهيم. خوشبختانه آبگيري تالاب هورالعظيم، ايجاد 48 كيلومتر كانال انتقال آب و نهال‌كاري در بخش‌هاي مختلف انجام شده است اما تغيير اقليم، بيابانزايي، تبخير ‌آب و ... مزيد بر علت است. بايد تلاش كنيم كه باري از مشكلات استان خوزستان برداريم.

نجار با بيان اينكه سال 96 سالي بسيار سخت و پرحادثه بود، تصريح كرد: در سال 96 كلكسيوني از حوادث رخ داد. گناهي نابخشودني است كه بخواهيم در حوادث، با اخبار كذب و دروغ آرامش مردم را برهم بزنيم و ناآرامي را تشديد كنيم. در حادثه‌اي مانند سقوط هواپيما، نه تنها حادثه‌ديدگان، بلكه كل جامعه از نظر روحي تاثير مي‌بينند.

وي با اشاره به دشواري و استرس كار مسئولان سازمان و مديران بحران، گفت: مديران بحران وقتي به خانه مي‌روند تنها ميز كارشان عوض مي‌شود و متاسفانه عمده حوادث بزرگ در روزهاي پاياني هفته اتفاق مي‌افتد! ما مسئوليم و احساس مسئوليت مي‌كنيم و اگر يك نفر حتي زير آوار باشد و نتوانيم او را نجات دهيم، ضامن هستيم.

رييس سازمان مديريت بحران با اشاره به زلزله كرمانشاه در آبان امسال، عنوان كرد: در اين زلزله با همه تلخي‌ها و مشكلاتي كه براي مردم ايجاد كرد، خلق حماسه‌اي كه مردم ايران پس از پيام رهبر انقلاب داشتند را نمي‌توان با كلمات توصيف كرد و اين حركت بي‌بديل و زيبا بود. كاستي‌هاي زيادي داشتيم ولي پايان عمليات نجات در كمتر از 16 ساعت اعلام شد و هفت هزار و 817 مجروح هركدام به طور ميانگين بيش از 250 كيلومتر از طريق هوا و زمين منتقل شدند.

نجار ادامه داد: در بازديد ميداني خود ديدم كه اكنون در منطقه سرپل ذهاب و روستاها، حتي يك نفر در چادر نيست و همه در كانكس اسكان دارند و 5 درصد بين دو تا 6 كانكس دارند؛ دولت 11 ‌هزار كانكس براي زلزله‌زدگان تامين كرد اما متاسفانه بايد شبكه‌هاي مجازي را ديد و يكي از كارهاي ما در مديريت بحران اين است كه بتوانيم شبكه‌هاي مجازي و رسانه‌ها را درست هدايت كنيم.