خوزنا : آخرين اخبار از وضعيت نفتكش سانچي از زبان رئيس كميته پيگيري اين سانحه
دوشنبه، 21 اسفند 1396 - 21:42 کد خبر:76230

خبرگزاري ايسنا:رييس كميته پيگيري سانحه نفتكش ايراني در مجلس گفت كه قرار است سازمان بنادر و دريانوردي مجموعه‌اي از افراد متخصص را براي حضور در نفتكش سانچي و ماندن در زير آب آن هم به مدت يك هفته به چين بفرستد تا وضعيت اجساد پرسنل اين نفتكش مشخص شود كما اينكه به نظر مي‌رسد هيچ جسدي سالم باقي نمانده باشد.

محمدمهدي برومندي درباره آخرين اقدامات براي شناسايي اجساد نفتكش سانچي، گفت: در آخرين سفري كه آقاي بروجردي در صدر هيات پارلماني به چين داشتند، مذاكراتي در حوزه پارلماني و سياسي انجام شد. در نهايت مقرر شد كه كميته مشتركي بين ايران و چين شكل گيرد كه اين كار صورت گرفت.

وي افزود: براي رفتن به داخل كشتي نفتكش سانچي در اعماق آب‌ها شركت‌هاي مختلفي از نقاط مختلف دنيا از جمله چيني‌ها اعلام آمادگي كردند كه سازمان بنادر و دريانوردي به دنبال شناسايي تيمي كارآمد براي عقد قرارداد است تا بتواند پاسخگوي نيازها و سوالات و كارها باشد.

برومندي توضيح داد: قرار است اين تيم متشكل از غواصان يك هفته زير آب در محفظه‌هايي زندگي كنند تا به صورت دقيق اطلاعاتي از درون نفتكش سانچي حاصل شود. تاكيد ما بر اين است كه گروه‌هاي غواصي همه جاي كشتي و حتي موتورخانه‌ كه در عمق كشتي قرار دارد را بررسي كنند.

رييس كميته پيگيري سانحه نفتكش ايراني در مجلس درباره زمان اعزام غواصان و حضور اين تيم در چين، گفت: از آنجا كه اكنون جعبه سياه در حال بررسي و جمع‌بندي كارشناسي با حضور چهار نماينده حقوقي و متخصص ايران است، منتظر اعلام نتايج هستيم تا به موازات آن اين تيم به چين اعزام شود. فكر نمي‌كنم كه زمان بررسي جعبه سياه خيلي طول بكشد و بايد به زودي منتظر اعلام نتيجه بررسي‌ها باشيم.

وي در مورد احتمال پيدا كردن اجساد سالم در كشتي، گفت: نفتكش سانچي را مي‌توان در دو قسمت ترسيم كرد؛ يك قسمت روي آب و عرشه و ديگري زير آب و زير عرشه است. در روي عرشه محل استراحت پرسنل و زير عرشه مواد سوختني و موتورخانه واقع شده است كه در زمان وقوع حادثه پرسنل كشتي در محل استراحت يعني روي عرشه حضور داشتند.

برومندي افزود: از طرف ديگر در روزهاي آخر آتش‌سوزي سانچي درجه حرارت عرشه به هزار درجه رسيد كه با توجه به گازهاي سمي كه از اين آتش بيرون مي‌آمد و حجم زياد آتش در كنار اينكه پرسنل روي عرشه و در محل استراحت بودند، بعيد به نظر مي‌رسد كه جسد سالمي باقي مانده باشد و حتي چيزي در كشتي باشد كما اينكه ما از غواصان مي‌خواهيم كه در زمان عمليات به محل موتورخانه نيز بروند.

وي در پايان گفت: ما در مقابل مردم و خانواده پرسنل سانچي و ايثارشان مسئوليم. پرسنل سانچي كار سخت و طاقت‌فرسايي انجام دادند و از هيچ كوششي دريغ نكردند كه بايد قدردان آنها و خانواده‌شان باشيم.