خوزنا : ادغام كوثر، بانك قوامين و حكمت ايرانيان
چهارشنبه، 23 اسفند 1396 - 02:36 کد خبر:76274

خبرگزاري فارس:معاون نظارتي بانك مركزي گفت: امسال اين نتيجه حاصل شد كه بانك انصار و دو موسسه مهر اقتصاد و ثامن به محوريت بانك انصار ادغام شوند و در سال آتي هم سه بانك و موسسه اعتباري باقي مانده يعني حكمت، قوامين و كوثر هم به بانكي واحد بدل خواهند شد

 فرشاد حيدري شب گذشته در برنامه «تيتر امشب» شبكه خبر در خصوص ساماندهي و سرانجام ديگر موسسات مالي و اعتباري اظهارداشت: همان طور كه انتظار مي‌رفت روند ادغام دو موسسه اعتباري «ثامن» و «مهراقتصاد» با بانك انصار با هدف ايجاد بانكي بزرگ‌تر و كارآمدتر، به پايان رسيد و اين بانك از سال آتي شروع به كار خواهد كرد.

وي افزود: در بسياري از كشورها، ارتش‌ها داراي بانك هستند تا به پرسنل آن‌ها و خانواده‌هايشان خدمات ارائه كنند به نحوي كه در بعضي موارد، كشور‌هايي كه نيرو‌هاي مسلح، فعاليت برون مرزي دارند با بانك‌هاي ديگر كشور‌ها تفاهم‌هايي امضاء مي‌كنند تا ارائه خدمات به پرسنل به بهترين نحو انجام گيرد.

معاون نظارتي بانك مركزي تصريح كرد: در كشور ما هم نيرو‌هاي مسلح به تناسب گستردگي، داراي بانك‌ها و موسسات اعتباري هستند و در حيطه وظايف تعيين شده به فعاليت ادامه مي‌دهند، هرچند كه اين بانك‌ها و موسسات اعتباري به لحاظ سرمايه و انواع خدمات ارائه شده كوچك ارزيابي مي‌شوند. به همين دليل ضروري به نظر مي‌رسيد از تركيب آن‌ها بانكي واحد، با ثبات و سلامت مالي بالاتر شكل گيرد تا خدماتي بهتر به خانواده نيرو‌هاي مسلح ارائه شود.

وي ادامه داد: بر اساس همين سياست مقرر شد در سال‌هاي ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ وضعيت اين موسسات و بانك‌ها و نحوه ادغام آن‌ها ارزيابي شود. در نهايت هم امسال اين نتيجه حاصل شد كه بانك انصار و دو موسسه مهر اقتصاد و ثامن به محوريت بانك انصار ادغام شوند و در سال آتي هم سه بانك و موسسه اعتباري باقي مانده يعني حكمت، قوامين و كوثر هم به بانكي واحد بدل خواهند شد. ضمن اين كه بر اساس اين برنامه مقرر شده در چشم اندازي دورتر اين دو بانك هم ادغام و به بانكي بزرگ‌تر و كارآمدتر تبديل شوند.

وي در خصوص زمان اجرايي شدن فرآيند ادغام هم با اشاره به پيچيدگي اين روند گفت: طي اين فرآيند بايد همزمان به مسائل حقوقي، فرهنگي، اجتماعي و البته حسابداري توجه كرد، به همين دليل بايد به صورت سنجيده و با مطالعات گسترده دست به اقدام زد. با اين وجود مقدمات فراهم شده و بر اساس برنامه ريزي انجام گرفته تمام حقوق همه ذينفعان اين بانك و موسسه‌ها اعم از سپرده گذاران و كاركنان مراعات خواهد شد.

*ادغام براي افزايش كارآمدي

به گفته حيدري هدف از اين ادغام ايجاد بانكي بزرگ‌تر و كارآمدتر است نه اين كه صرفاً و به صورت ظاهري ادغامي صورت گيرد و تعداد كاهش يابد، چون با اين روش مشكلي حل نخواهد شد. قاعده بر اين است كه در بانك حاصل از ادغام، از نقاط قوت سه موسسه و بانك قبلي بهره ببريم و البته نقاط ضعف را از ميان برداريم، ضمن اينكه ارزيابي ميزان دارايي و بدهي و ارزشگذاري سهام آن‌ها هم در حال حاضر با دقت در حال انجام است.

وي خاطرنشان كرد: در فرآيند ادغام، محور، بانك انصار خواهد بود و بانك ايجاد شده نيز صاحب همين نام خواهد بود، چون اين بانك داراي مديريتي مناسب است و از استاندارد‌هاي لازم بهره مي‌برد.