خوزنا : شناسايي 36 هزار و 484 هكتار اراضي آلوده به مين و گلوله در خوزستان
دوشنبه، 27 فروردین 1397 - 06:23 کد خبر:76929

خبرگزاري ايسنا:مديركل انتظامي و امور مرزي استانداري خوزستان با اشاره به وجود 36 هزار و 484 هكتار اراضي آلوده به مين و گلوله در استان خوزستان گفت: مجموع پاكسازي‌هاي مناطق آلوده از سال 1385 تا سال گذشته، 226 هزار و 357 هكتار بوده است.

 رضا نجاتي در نشست هماهنگي پاكسازي اراضي آلوده به مين كه امروز (26 فروردين‌ماه) در استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: مجموع پاكسازي‌هاي مناطق آلوده از سال 1385 تا سال گذشته، 226 هزار و 357 هكتار بوده كه از اين مقدار 12 هزار و 413 هكتار زمين‌هاي آلوده  به مين و 213 هزار و 944 هكتار آلوده به گلوله بودند.

وي افزود: مابقي اراضي آلوده‌اي كه تاكنون شناسايي شده‌اند 36 هزار 484 هكتار هستند. البته احتمال دارد كه اراضي آلوده بيشتري شناسايي شود.

مديركل انتظامي و امور مرزي استانداري خوزستان تصريح كرد: از سال 85 تا سال گذشته در راستاي پاكسازي مناطق آلوده 19 نفر در حال عمليات پاكسازي شهيد و 199 نفر مجروح شدند.

نجاتي ادامه داد: همچنين در اثر انفجار مين 54 نفر از مردمي كه در حال كار يا تردد در اين مناطق بودند فوت و 200 نفر مجروح شدند. برخي از اين افراد به عنوان شهيد معرفي شده اند و پرونده‌هاي مابقي اين افراد در حال بررسي است.

مديركل انتظامي و امور مرزي استانداري خوزستان گفت: از فرمانداران شهرستانهاي آلوده استان خوزستان مي‌خواهيم مابقي اراضي آلوده را در اختيار استانداري خوزستان قرار دهند تا به وزارت كشور منعكس شود و برنامه پاكسازي مناطق را با جديت بيشتري دنبال كنيم. با پاكسازي مناطق آلوده اراضي كه قابليت كشاورزي، دامپروري و كارهاي اقتصادي دارند به مردم تحويل داده مي شود.

وي تصريح كرد: اميدواريم با بررسي‌هايي كه خواهيم داشت بتوانيم آلودگي‌هايي را كه منجر به لطمه زدن به نيروي انساني چه افرادي كه در بخش پاكسازي فعاليت مي‌كنند و چه كساني كه در حال كشاورزي در اين مناطق هستند، پاكسازي شود.

در ادامه عدنان غزي فرماندار شوش با بيان اينكه برخي روستاهاي اين شهرستان از جمله روستاهاي مالحه و عنكوش نياز به پاكسازي دارند، اظهار كرد: مناطقي وجود دارد كه داراي خاك ماسه‌اي است و مين يا گلوله هاي موجود در اراضي با وزش باد جابجا مي‌شوند.

 همچنين ولي اله حياتي فرماندار خرمشهر گفت: در حوزه خرمشهر مشكل خاصي در خصوص مناطق آلوده وجود ندارد اما مشكل ما در منطقه فيصليه است.

وي افزود: بحث بيمه ساختمانهاي منطقه فيصليه با منطقه آزاد اروند مطرح شده است اما منطقه آزاد اروند نمونه بيمه مين‌زدايي را مي‌خواهد تا نسبت به اين كار اقدام كند كه تاكنون اين نمونه در اختيار ما قرار نگرفته است، بنابراين بايد نسبت به حل اين مشكل اقدام شود.