خوزنا : عدم آشنايي مردم از حفاظت محيط زيست علت عمده نابساماني ها
یکشنبه، 23 اردیبهشت 1397 - 10:22 کد خبر:77669

 عدم آشنايي مردم نسبت به محيط زيست و نحوه ي حفاظت از آن از عمده نابساماني ها موجود در وضعيت كنوني محيط زيست است.


خوزنا_حديث كريمي؛ ابوذر قلاوند بزرگي متولد 1362 شهرستان انديشمك، دراستان خوزستان است ، وي به واسطه قرار گرفتن در محيطي جغرافيايي شمال خوزستان كه عليرغم وجود زيست بوم هاي بكر و سرشار از گونه هاي گياهي- درختي و جانوري و همچنين وفور منابع سطحي آب و خاك و زير زميني نفت و گاز ، از طرفي هجوم بي امان و غارتگر كج رفتارهايي نظير اسراف، تخريب، بي توجهي و بي مسئوليتي نسبت به مراقبت از آنها براي سپردن به دست آيندگان، اين مسير را بهتر و پسنديده تر دانست و برگزيد....

گفتگويي با آقاي قلاوند داشتيم كه باهم آن را مي خوانيم .

از چه سالي فعاليت زيست محيطي خودتان را شروع كرده ايد و الان در چه مرحله اي هستيد؟
از سال 1392 اقدام به فعاليت عمومي در حوزه پاكسازي، حفظ و نگهداري از طبيعت كرديم كه خوشبختانه در سال 1395 موفق شديم «انجمن ديده بان زاگرس انديمشك» را به ثبت برسانيم تا بتوانيم به صورت رسمي، قانوني و شناسنامه دار در سطح شهرستان به فعاليت بپردازيم.

 


هدف تان از ورود به فعاليت زيست محيطي چه بود؟
بله، بنظرمان مهمترين كاري كه ما توانستيم انجام دهيم قبل از هر چيزي حساس كردن ذهن شهروندان از طريق گذاشتن علامت سوال هاي بي شماري جلوي رفتارهاي غيرمسئولانه، مخرب و اسرافي جامعه با محيط زيست و منابع پايان پذير بود كه خوشبختانه با اقبال عمومي مواجه شد و در ترقيب شهروندان به توجه به محيط و تغيير نگرش آنها و بعضا همراهي و همكاري با ما بسيار كارساز نشان داد.

فكر مي كنيد چه انداز موفق بوده ايد؟
به همت يكايك اعضاي انجمن بر آنيم تا خواست و آرزوي ذهني و بالقوه صيانت و حفاظت از محيط زيست را در شهروندان به فعل و عرصه ي ظهور و قابل ديد تبديل كنيم و نيك ميدانيم كه راهي سخت و زمانبر است و نياز به تزريق انديشه و راهكارهاي نوين و اراده هاي خستگي ناپذير دارد كه در اين مسير ، خود را در آغاز راه ميدانيم.

مهمترين فعاليت هاي كه در راستاي حفظ محيط زيست انجام داده ايد، چيست؟
قبل از هر چيز، اقدام عملي و موثر در ترويج همگرايي و توجه به محيط زيست است اين امر از طريق برگزاري تورهاي كوهنوردي، تهيه نهال و شركت در تورهاي درختكاري، جمع آوري زباله از مكانهاي عمومي مثل پاركهاي سطح شهر و محيطهاي گردشگري و طبيعي، برگزاري همايشهاي مردمي براي ترغيب استفاده از دوچرخه ، برگزاري كارگاههاي توجيهي جهت آشنايي شهروندان با چگونگي مراقبت از محيط زيست و بازيافت و بهره وري از اجسام و ابزار مستهلك و دور ريختني، ترويج استفاده از كيسه هاي گياهي و پارچه اي بجاي كيسه هاي پلاستيكي با حضور در بين مردم و تهيه و پخش كيسه هاي پارچه اي بصورت نمادين و گفتگو با شهروندان در اين خصوص، ممانعت از تخريب محيط از طريق مشاركت در اطفاء حريق جنگلهاي بلوط شمال شهرستان كه مرز ميان استان خوزستان و لرستان است، تشكيل كمپين هايي براي آبياري درختان و نهال هايي كه در معرض خشكي قرار گرفته بودند، عشق به طبيعت، بي تكلفي و بي پيرايه گي در انديشه و عمل و حس جمع گرايي و عملگرا بودن مواردي است كه تاكنون ما را در كنار هم نگه داشته و به اين مرحله رسانده است.



 

تاكنون شده است كه جلوي كارتان بگيريد و در حال حاضر چه چيزي باعث شده كه تا به اين مرحله برسيد؟
نه خوشبختانه تاكنون چنين اتفاقي نيفتاده است اما در بعضي مواقع كه به حمايت و پشتيباني گرم مسئولان شهرستان نياز داشته ايم،ولي متاسفانه شاهد بي تفاوتي و سردمزاجي هايي بوده ايم كه از مسئولان امر بسيار بعيد و دور از ذهن بوده است. اما هرگز تاثير و تغييري در اراده و اهداف ما ايجاد نكرده است. همانطور كه مي دانيد رابطه ي سمن ها با مسئولان رابطه اي ياريگرانه و ارشادي است. اگر مسئولان با آغوش باز پذيراي نظرات و فعاليت هاي سمن ها باشند خروجي آن به نفع مسئولان، مردم و محيط زيست است.

نظرتان راجع به كتابي تحت عنوان انسان و محيط زيست آموزش و پرورش به دروس دانش آموزان اضافه شده، چيست؟
وجود چنين كتابي بسيار لازم و مورد نياز است. اگر مي خواهيم حفاظت از محيط زيست فراگير و به فرهنگ تبديل شود بايد از دانش آموزان شروع كرد و چه چيزي بهتر از اينكه از طريق كلاس درس و پايه ي دبستان آغاز شود. البته شايسته و بايسته است كه اين كتاب توسط نويسندگان و استادان خبره و دانشگاهي، فعال در عرصه ي محيط زيست با كمك از عكاسان و نقاشان مشهور نوشته و تدوين شود تا كودكان جذب آن شوند.

چه ميزان اين كتاب مي تواند در حفظ محيط زيست در نسل هاي بعدي ما تاثير داشته باشد؟
اين كتاب در آشنايي كودكان با محيط زيست بسيار موثر است. زيرا همراه با رشد ذهني و فيزيكي كودكان طريقه ي مواجهه، استفاده و نحوه ي حفاظت از محيط زيست به كودكان ياد داده ميشود اينكار باعث ميشود در اينده اي نه چندان دور كه حفاظت از محيط زيست به صورت خصلت و رفتاري دروني شده تبديل شود و اين راهي مناسب براي ترويج فرهنگ استفاده ي بهينه و مراقبت از محيط زيست است.
بزرگترين خطايي كه باعث شده محيط زيست به اين حال بيفتد، چيست؟
يك عامل به تنهايي نمي تواند به عنوان خطا در نظر گرفته شود اما مواردي چون حس مفرط مصرف گرايي به جاي توليد و باز آفريني، بي توجهي شهروندان نسبت به محيط زيست به عنوان يك مسئوليت و تكليف رواج فرهنگ توسعه بي آنكه انديشه هاي مراقبتي از منابع پايان پذير و محيط زيست در آن لحاظ شده باشد. تخريب منابع و محيط زيست به بهانه ي توسعه و توليد و افزايش ثروت ضعف و عدم قانون هاي متناسب با رفتارهاي مخرب جامعه در خصوص محيط زيست، عدم آشنايي اقشار جامعه در خصوص پايان پذير بودن منابع و زيست بومها، اما نظر نهايي ما كه عمده ي نابساماني ها از آن نشات مي گيرد همان عدم آشنايي مردم نسبت به محيط زيست و نحوه ي حفاظت از آن است.



 

آيا اميدي هست كه وضعيت بحراني اكنون بحراني تر نشود؟ راه كار از ديدگاه شما چيست؟
بلكه هيچ امري بدون علت نيست و شناخت علتها و يافتن راههاي متناسب با برخورد با امور بهترين راهكار هستند.
بهترين راه تبديل شدن ايده ي حفاظت از محيط زيست به عنوان خواستي عمومي، ضروري و قابل پيگيري، اقدام عملي و مسئولانه ي مسئولين نظام و دولتمردان در تغيير قانون هاي مخرب و ضد محيط زيستي و تدوين قوانين متناسب با اين خواست عمومي و اراده ي لازم به عنوان ضمانت اجرايي آن در اين صورت مي توان به بقاء و سلامت محيط زيست اميدوار بود.
در پايان اينكه دامن طبيعت، دامن پرمهر مادر است؛ خود را از آن محروم نسازيم. چرا كه آيندگان ما نيازمند اين طيبعت اند بايد همان گوهر گران بهايي از آن مراقبت و نگهداري كنيم.